Wat heb ik als webshop aan product rich snippets (schema.org)?

DWQA QuestionsCategorie: MarketingWat heb ik als webshop aan product rich snippets (schema.org)?
Willem Webshop asked 5 jaar ago
Ik las over product rich snippets. Als webwinkel zou ik een bepaalde code aan mijn product pagina's toe kunnen voegen, zodat Google de inhoud beter begrijpt. Wat is daarvan het voordeel voor mij als webwinkelier?
Marcel Landeweerd Staf answered 5 jaar ago
Wat is een product rich snippet code?
Rich snippets zijn stukjes code die je op je website kunt plaatsen om het voor Google makkelijker te maken om de pagina te begrijpen. Naar het Nederlands vertaald is rich snippets dan ook verrijkte code, kortom het verrijken van code met extra informatie bedoeld om de interpretatie van de informatie makkelijker te maken. Op je productpagina staat standaard als de naam van het product, de prijs, een product afbeelding en of het product op voorraad is. Als normale bezoeker begrijp dat welke informatie de productnaam is en welke informatie de prijs is, etc. Maar voor een computer is dat wat lastiger. Je kunt dan ook de pagina voorzien van een extra code om aan Google te laten weten dat er een product op de pagina staat, wat de naam van dat product is, wat de prijs is, wat de voorraad is, etc. Welke informatie je allemaal door kunt geven en welke code daarvoor te gebruiken lees je op https://schema.org/Product . Wat is het voordeel?
Het voordeel als webshop is dat je Google de mogelijkheid geeft om informatie als prijs en voorraad direct weer te geven in de zoekresultaten. Hiermee val je extra op en verhoog je de kans dat mensen op zoek naar een product op jouw webwinkel klikken. Zie onderstaand een voorbeeld: Extra opvallen in Google met Product Rich Snippets Heb ik al Product Rich Snippets?
Veel webwinkel software heeft al automatisch ondersteuning voor product rich snippets. Via https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=nl kun je testen of er rich snippet code op jouw (product) pagina staat. Bij de juiste rich snippet code moet je minimaal de "Product" informatie terug zien via de tool. Bij bovenstaande voorbeeld ziet dat er als volgt uit:
Voorbeeld van resultaat van de rich snippet test tool