Wat is/betekent webshop conversie?

DWQA QuestionsCategorie: AlgemeenWat is/betekent webshop conversie?
Willem Webshop asked 5 jaar ago
Jullie hebben het over verhoging van de conversie? Wat wordt hier precies mee bedoeld? Wat is webshop conversie?
Marcel Landeweerd Staf answered 5 jaar ago

Als je naar het woordenboek kijkt dan is conversie een synoniem voor omzetting. Conversie kan dus worden gezien als synoniem voor omzet, wat er precies bedoeld wordt hangt af van de context.

De hoogte van je omzet hangt af van:

1. Het aantal bezoekers van je webshop
  2. Hoeveel van deze bezoekers ook echt wat kopen (conversie percentage)
  3. Voor welk bedrag bezoekers wat kopen (bestelbedrag)

Met deze 3 variabelen kun je met de volgende formule de omzet berekenen:

Omzet = Aantal bezoekers * Conversie Percentage * Gemiddeld orderbedrag

Conversiepercentage berekenen
In de online marketing wordt conversie vaak als synoniem gebruik voor conversie percentage of conversieratio. Dit is waarschijnlijk ook het begrip waar je zelf wat meer over wilt weten.

De conversieratio of het conversiepercentage kun je eenvoudig berekenen door het aantal verkopen te delen door het aan bezoekers van je webwinkel. Stel je hebt maandelijks 30 verkopen en je hebt maandelijks 2000 bezoekers, je conversiepercentage is dan 30/2000 = 0,015 = 1,5%.

Wat is een normaal conversiepercentage?
Dit hangt erg af van je branche en doelgroep. Een percentage van 3-4% wordt als normaal gezien. Het percentage hangt echt van veel factoren af.

Hoe beïnvloed WebwinkelKeur de conversie?
Door WebwinkelKeur op de juiste manier op je webwinkel te integreren kunnen wij je conversiepercentage verhogen. Eerder onderzoek liet zien dat we zon 10-15% effect hadden. Een conversie van 3% kan dus op die manier zon 3,3% worden. Daarmee gaat je omzet dus ook direct 10-15% omhoog.

Ook kan ons keurmerk invloed hebben op het gemiddelde orderbedrag doordat klanten meer vertrouwen in je webwinkel hebben. Ook het aantal bezoekers kan indirect verbeteren doordat je in Google beter op valt met beoordelingssterren. Dit zijn alleen effecten die voor lang niet alle webwinkels gelden.

Wat wij dus bedoelen met verhoging van de conversie is dat wij het conversiepercentage positief beïnvloeden doordat bezoekers zien dat je webwinkel betrouwbaar is.