Webshop voldoet niet aan wettelijke eisen

DWQA QuestionsCategorie: JuridischWebshop voldoet niet aan wettelijke eisen
Ronald Muller asked 4 jaar ago
Waar kan ik melden als een webshop niet voldoet aan de wettige eisen. Het gaat om een webshop waar men eerst een niet bestaand telefoonnummer hadden vermeld. Toen ik een mail aan hen schreef dat het verplicht was een bestaand telefoonummer te gebruiken volgens de wetgeving hebben ze het nep nummer verwijderd, maar geen nummer geplaatst, ze reageren niet op mailtjes met vragen over mijn bestelde product. Zou de volgende dag geleverd worden zijn nu week verder en is nog niks ook geen antwoord op mijn mailtje alleen nu is nummer weg. Graag hoor ik van u wat ik moet doen
Daniel La Porta answered 4 jaar ago

Beste Ronald,
Vervelend dat je problemen hebt met een webwinkel. Er zijn diverse manieren waarop je melding kunt maken.

Allereerst is het zaak of de webwinkel is aangesloten bij een keurmerk. Je kunt in dat geval het beste contact opnemen met de keurmerk organisatie waar de webwinkel is aangesloten. Zij kunnen bemiddelen bij het vinden van een oplossing.

Als de webwinkel niet bij een keurmerk is aangesloten, dan wordt het wat lastiger. Zo is het wettelijk niet verplicht om een telefoonnummer op de webwinkel te vermelden, wel om 2 directe contactmogelijkheden te hebben die snel beantwoord worden. Een livechat in combinatie met e-mail is dus bijvoorbeeld wettelijk voldoende. Wel moet die livechat dan ook voortdurend bemand worden. Mocht de webwinkel hier echt niet aan voldoen, dan kun je melding maken bij de ACM via Consuwijzer. Dat kan via het formulier op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Mocht de webwinkel bij ons (WebwinkelKeur) aangesloten zijn, dan kun je hier bij ons melding van maken. Bijvoorbeeld door een e-mail te sturen aan info[at]webwinkelkeur.nl. Bij voorbaat dank! Groet Daniel