Skip to content

Wie is verantwoordelijk?

DWQA QuestionsCategorie: QuestionsWie is verantwoordelijk?
Henk asked 1 jaar ago

Wanneer klanten een product willen retourneren kunnen ze op eigen kosten een verzendlabel kopen bij een pakketpunt. Dan is de consument (de verzender) verantwoordelijk voor een correcte aankomst.

Maar stel, de webshop biedt een gratis retourlabel aan. Dus de webshop is de betalende partij. Wie is dan verantwoordelijk voor een correcte aankomst wanneer een pakket wordt vermist? De webshop of consument?

Derde kwestie. De webshop biedt een antwoordnummer aan. Wie is dan verantwoordelijk?

Op het internet zijn hier meerdere discussies over maar met verschillende uitkomsten.

 

Wie kan hier duidelijkheid over geven?

7 Antwoorden
Marc Staf answered 1 jaar ago

Dag Henk,

Goed dat je hier naar informeert, ik help je graag.

Ook als de webshop een gratis retourlabel of antwoordnummer beschikbaar stelt, blijft de klant verantwoordelijk voor de verzending. Dit heeft met de risico-overgang te maken. Op het moment dat het pakket is afgeleverd bij de klant gaat het risico van de webshop over naar de klant. En als het product daarna wordt geretourneerd gaat het risico pas weer over naar de webshop als het bij hen afgeleverd is.

Meer informatie hierover lees je in dit blog van ICT Recht.

Henk answered 1 jaar ago

Hallo Marc,

Wanneer er een retourlabel wordt afgegeven door de webwinkel en het product raakt vermist, verwijst PostNL altijd door naar degene die de label heeft aangeschaft. De consument kan geen klacht indienen omdat hij of zij niet de eigenaar is van de aangekochte label. Dit is maakt de situatie er niet makkelijker op. Zelf ben ik van mening wie de eigenaar is van de verzendlabel is verantwoordelijk maar blijkbaar is dit niet het geval.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Dat klopt, wettelijk gezien ligt het risico van het retour bij de verzender, de klant. Dan moet trouwens wel het pakket eerst afgeleverd zijn. Dus stel dat het product bij een PostNL punt afgeleverd wordt en de klant haalt het niet op en deze gaat na 7 dagen retour. Dan blijft de webwinkel verantwoordelijk, het product is immers niet afgeleverd bij de klant.

Henk answered 1 jaar ago

Maar voor de duidelijkheid. De koper van het label voor het retourneren is bij het retourneren dus niet verantwoordelijk maar degene die het laatst in handen heeft gehad wel. Want als de consument de produce van het retourneren helemaal volgt, de consument krijgt netjes een label toegestuurd, de consument stuurt het op. De consument meent geen andere keus te hebben dan het volgen hoe de webshop het wil en dan nog is hij zelf verantwoordelijk? Zelf had hij misschien een verzekering erbij afgesloten of een andere verzendpartij gekozen. 

Marc Staf answered 1 jaar ago

Ja, de klant mag zelf bepalen hoe het hij of zij het product retour stuurt. Hoeft dus geen gebruik te maken van het retourlabel van de webwinkel. En als dat wel wordt gedaan ook dan is de klant nog steeds de verzender, dus verantwoordelijk.

Wie het label aanmaakt of er voor betaald, doet er niet toe.

Henk answered 1 jaar ago

Duidelijk. Bedankt voor de reactie.

Marc Staf answered 1 jaar ago

Heel graag gedaan, alvast een fijn weekend gewenst!

Je antwoord