Skip to content

Blog

Wanneer krijg je een Google straf en hoe kom je er weer vanaf?

Google seo penalty straf zoekmachine
11439
2
0

Kom je net kijken in de wondere wereld van SEO en ben je net begonnen met het optimaliseren van je webshop? Allereerst van harte welkom in de community!

Ervan uit gaande dat je dit artikel leest, omdat je relatief nieuw bent in de industrie, kan ik me zo voorstellen dat je waarschijnlijk ontzettend veel nieuwe informatie jouw kant op hebt zien komen in de afgelopen tijd. Het is ook absoluut niet raar dat je hier enigszins door overweldigd bent. Met de constante informatiestromen over keywords, on-page, off-page en algoritme updates afgewisseld met termen als Panda en Penguin is het 100% begrijpelijk dat de moed je in deze fase af en toe in de schoenen zakt.

Geloof me, oefening baart kunst en als je maar volhoudt zal je steeds meer vertrouwd raken met alle termen en theorie en wordt je vanzelf deskundig.

Ik wil graag de tijd nemen om je inzicht te geven over hoe je kunt zien dat Google een webshop een straf, ook wel in de volksmond “penalty” genoemd heeft opgelegd en wat voor soort straffen je mee te maken kunt krijgen. Ook zal ik dieper ingaan op wat je kunt doen om dit te signaleren, herstellen en in de toekomst kan voorkomen dat dit nogmaals gebeurt.

Type straffen

In de basis kun je te maken krijgen met twee verschillende soorten straffen. In Google medewerker jargon: handmatige acties en algoritmische demoties. Handmatige acties worden gegeven door Google medewerkers die een site beoordelen en hierbij ontdekken dat sommige aspecten op de site in strijd zijn met de Google richtlijnen. Algoritmische demoties worden veroorzaakt door een geautomatiseerd signaal dat reageert op een specifiek element binnen het algoritme van Google. Om de gevolgen van Google straffen op te kunnen lossen en mogelijk in de toekomst te voorkomen, is het van essentieel belang dat je zeker weet met welke van deze twee straf types je te maken hebt.

Handmatige acties

Mocht je het gevoel hebben dat er een straf op een van jouw sites is toegepast, dan is het eerste wat je moet checken je Google Search Console. In Google Search Console kun je zien of het inderdaad het geval is dat er een handmatige actie is toegepast, je zult een bericht ontvangen als er sprake is van een handmatige straf door een Google medewerker. Het bericht wat je ontvangt vertelt je ook precies wat de reden is voor de straf. Daarnaast wordt er extra informatie gegeven, die je kunt gebruiken als richtlijn om de dingen te veranderen die er voor gezorgd hebben dat je de straf gekregen hebt.

Wanneer je vastgesteld hebt wat voor een type straf je hebt gekregen en de richtlijnen hebt gevolgd om te herstellen wat niet in orde was zal je een heroverwegingsverzoek moeten indienen. Los van de oorzaak, of dit nou een onschuldige link in een verkeerde format was of zelfs een hack.

Dit verzoek dient uit te leggen waarom je in eerste instantie dacht dat je de straf kreeg en vervolgens de actie die je hebt ondernomen om dit te herstellen en uiteraard de garantie en belofte richting Google dat je er alles aan zal doen om te zorgen dat dit in de toekomst niet nog eens voorkomt. Dit klinkt misschien overdreven, maar eerlijkheid en verantwoordelijkheid is van groot belang om dit soort straffen ongedaan te krijgen via Google.

Indien je een heroverwegingsverzoek indient en dit wordt geweigerd, laat je dan niet ontmoedigen. Het kan zijn dat je iets hebt gemist en zal je nog een keer door dezelfde procedure moeten gaan. Dit keer zal je iets verder de diepte in moeten gaan om verder op detailniveau de materie in te duiken. Hierna kun je nogmaals het verzoek indienen.

Algoritmische demoties

Dit onderdeel ligt wat gecompliceerder. Wanneer je site getroffen is door een algoritmische straf krijg je helaas niet een bericht van Google. In plaats hiervan zal je al jouw data moeten uitkammen, om te zien of je site getroffen is. Hierbij kijk je naar verschillende factoren om te bepalen welk gedeelte van het algoritme problemen geeft.

Naast het feit dat je geen bericht van Google krijgt in geval van een algoritmische straf, is er ook geen heroverwegingsprocedure mogelijk.

In de afgelopen jaren heeft Google de Penguin (link kwaliteit) en Panda (content kwaliteit) algoritmes in hun ‘hoofd’ algoritme geïntegreerd, welke twee keer per dag ge-update wordt (bijna real time). Dit betekent dat je niet langer hoeft te wachten op de afzonderlijke algoritmes om te updaten, voordat je het resultaat van je clean up actie kunt zien. In het verleden waren er situaties waarin site eigenaren soms tot wel twee jaar moesten wachten om de algoritme updates te kunnen zien, dit betekende dat wanneer dit soort straffen werden toegepast, je hier dus soms tot wel twee jaar last van had.

Algoritmische demoties identificeren

Een van de eerste dingen die je altijd moet controleren is uiteraard de aantallen in de organische bezoekers. Hiervoor zijn meerdere tools te gebruiken, om eventueel te zien vanaf wanneer een mogelijke daling is begonnen.

Pro tip: gebruik de kosteloze en vrijblijvende Panguin tool om publiek bekende algoritme updates te plaatsen op een grafiek van organisch zoekverkeer van jouw website. Zo kun je gemakkelijk zien of een dip net na een Google algoritme aanpassing komt waar andere website eigenaren ook over bericht hebben.

Panguin tool voorbeeld
Panguin Tool 01-07-2019

Je doet er goed aan om naast de algehele organische vindbaarheid, ook een aantal individuele posities van de meest belangrijke zoekwoorden te checken en de hoeveelheid verkeer naar je website. Grote dalingen hierin kunnen wijzen op een potentiële straf. Let er wel op dat dit moet gaan om significante dalingen en niet om één of twee plekken. Dit is nog niet een garantie dat je een straf te pakken hebt, maar mocht je te maken hebben met dit soort dalingen in je data, dan verdient dit zeker verder onderzoek.

Een algoritmische straf herstellen

Op het moment dat je hebt vastgesteld dat je te maken hebt met een algoritmische straf, is de volgende stap een schoonmaakactie, ook wel clean up genoemd. Belangrijk tijdens deze zogeheten clean up is dat je dit met uiterste zorg doet en je dit niet te snel wil doen. Het is erg makkelijk om fouten te maken wanneer je te snel wil en in het geval van dit type straf kan er iets in het kleinste detail niet goed zitten.

Link clean up

Als je het gevoel hebt dat de straf is uitgedeeld in verband met een link probleem, dan is het belangrijk om een link clean up te doen. Het eerste wat je moet doen hierbij is het verzamelen van een lijst met backlinks van jouw site. Om er zeker van te zijn dat je geen enkele backlink mist kun je verschillende tools gebruiken die makkelijk op internet zijn te vinden, daarnaast is het belangrijk dat je een lijst met gevonden links in Google Search Console genereert.

Wanneer je de lijst met links helemaal compleet hebt, is het zaak om te kijken welke links er precies goed en fout zijn. Dit kan soms lastig zijn, omdat er niet altijd een manier is om vast te stellen en te beoordelen wanneer een link goed of fout is. In het geval dat je relatief onervaren bent met betrekking tot link acquisitie doe je er goed aan om vakmensen die hier al wat meer ervaring mee hebben je te laten helpen.

Vaak boosdoeners zijn bijvoorbeeld irrelevant ‘spammerige’ links van buitenlandse forums. Hieronder een voorbeeld:

Backlink analyse voorbeeld
Ahrefs 01-07-2018

Hoewel TravelBags.nl natuurlijk enige relevantie heeft tot reizen en internationale zaken, zijn dit soort Russische forum spam links niet bepaald gewenst.

Disavow

Disavow is een tool die je zowel voor Google als Bing kunt gebruiken om bepaalde links niet mee te laten tellen. Wanneer je vastgesteld hebt vanuit je lijst met links welke je niet mee wil laten tellen kun je het disavow proces beginnen. Pas op wanneer je de tool gebruikt, omdat deze een negatieve impact op je vindbaarheid kan hebben wanneer je per ongeluk goede links doorgeeft. Wanneer Google de door jouw aangegeven wijzigingen heeft toegepast zal je de eerste resultaten van je link clean up gaan zien. Er kan wat tijd overheen gaan voor Google de wijzigingen heeft doorgevoerd.

Ook is het belangrijk, waar mogelijk dat je probeert contact te maken met de sites waarvan je de links verwijderd hebt. Hiermee sluit je de mogelijkheid uit, dat jouw site door Google gelieerd wordt aan deze ‘foute’ link en je in een later stadium niet in dezelfde soort situatie terecht komt.

Content Clean Up

Indien je onverwachte significante dalingen ziet in de ranking van specifieke keywords, dan is het altijd een goed begin om te starten met het controleren van je content. De kans is namelijk behoorlijk groot dat de content die in relatie staat tot de specifieke keywords die je hebt zien dalen wordt gezien als content van ‘lage’ kwaliteit. Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn dat je inhoud te weinig diepte kent, als spam-achtig wordt gezien of dubbel content is wat, ofwel dubbel op jouw site aanwezig is, of elders op het web.

Een van de eerste stappen om te ondernemen in dit geval is het doen van een plagiaat controle, zeker in het geval waarin je niet zelf je content hebt geschreven. In het geval van plagiaat zal je de inhoud moeten herschrijven, hierna moet je de nieuwe pagina opnieuw in Google Search Console aanmelden. Als plagiaat inderdaad de oorzaak was, zal je na deze stappen de rankings snel weer zien veranderen in positieve zin.

Als je het vermoeden hebt dat je een straf hebt gekregen die te maken heeft met je content, dan is het ook een goed idee om je interne link structuur voor de desbetreffende pagina te dubbelchecken. Het kan voorkomen dat je tijdens het controleren stuit op een spam-achtige link structuur. In dat geval kan het helpen om je ankerteksten te veranderen en eventuele links te verwijderen die enigszins excessief zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld dezelfde of vergelijkbare links zijn naar een pagina of jouw homepage die gebruik maken van dezelfde ankertekst.

Blijf altijd controleren

Het is belangrijk om altijd een oogje in het zeil te houden met betrekking tot de prestaties van je website binnen Google. Hoewel het algoritme van Google erg slim is opgezet en ontzettend veel dingen kan ontdekken, kun je door regelmatig je website te controleren en aanpassingen en updates te doen, voorkomen dat zaken worden opgepakt door Google en je een straf krijgt. Naast het feit dat je hierdoor een potentiële straf misloopt, draagt het ook bij aan een positieve invloed op je organische vindbaarheid, specifieke keyword rankings en dus traffic naar je website.

 

Bang dat er een Google sanctie als een molensteen om de nek van jouw website hangt? Vraag de gratis en vrijblijvende pro bono SEO-scan op maat aan. En speciaal voor Webwinkelkeur blog lezers analyseer ik kosteloos en vrijblijvend de situatie van jouw website.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Ik ben al jaren bezig met SEO en Google Shopping. Eenmans bedrijfje wat moet opboksen tegen grote jongens als Cool blue, MediaMarkt, Bol enzo. Ben benieuwd of je me iets aan kunt bevelen of juist ander advies. Ben lid van Webwinkel.

Dank alvast!
Ed

Dag Ed,

Allereerst excuses voor onze vertraagde reactie. Je reactie is er tussendoor geglipt. Kleinere webwinkels moeten inderdaad opboksen tegen de grote jongens. Naast SEO-optimalisatie, doelgroeponderzoek (wie zijn het, waar bevinden die zich) en concurrentieonderzoek (jezelf onderscheiden) is het verkopen op platformen als Amazon en Bol.com toch iets wat veel kleine webwinkels doen. Als je eenmaal een (positieve) naam hebt opgebouwd, zullen de loyale klanten direct bij jou bestellen. Natuurlijk kun je ook direct vindbaar worden in Google bij je doelgroep. Bij SEO moet je echter met veel dingen rekening houden, voor tips verwijs ik je graag door naar Nathan van letterzaken.nl!

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *