‘Jindl is een webshop met producten om kinderen in beweging te krijgen en het leven van jonge gezinnen leuker en makkelijker te maken. Een klimrek voor binnen bijvoorbeeld. Of een leertoren, waarmee kinderen bij het aanrecht kunnen.’ Bjorn, Jasper en Tom startten midden in coronatijd hun webshop in houten speelgoed.
Ruim twintig jaar geleden namen broers Bjorn en Jasper een webshop in radiografisch bestuurbaar speelgoed van Tom over. Omdat ze het te druk kregen met andere zaken, stopten ze destijds met die webshop. Jaren later ging het toch weer kriebelen. Bjorn en Jasper, die inmiddels zelf kinderen hadden, begonnen samen met Tom de speelgoed-webshop Jindl.
‘Het was nu of nooit’
Toen de broers hun allereerste webshop startten, stond internet vergeleken met nu in de kinderschoenen. ‘We verkochten radiografisch bestuurbaar speelgoed online’, vertelt Bjorn. ‘En dat assortiment breidden we langzaam uit met dingen als fietskarren, loopwagens en meer. Toen kregen we de smaak te pakken, maar we waren nog jong en andere dingen kregen de overhand. Die webwinkel stopte toen. Achteraf gezien jammer, want we waren er op dat moment heel vroeg bij.’ In 2021 besloten ze om met Tom samen een nieuwe webshop, Jindl, te starten. Bjorn en Jasper stopten allebei met hun werk in de ICT. ‘Het was nu of nooit. Met de kantoor- en opslagruimte van Tom hadden we direct een goede basis om te starten.’
Weer vanaf nul beginnen
Met Jindl begonnen ze wel weer helemaal vanaf nul. ‘Wat we leerden van onze vorige webshop is dat we vooral goede producten moesten verkopen. Ze mochten niet snel kapot gaan en je moest er jarenlang van kunnen genieten. Zo kwamen we in eerste instantie uit bij houten speelgoed. Jasper en ik hebben jonge kinderen dus dat past er helemaal bij.’
De keuze viel in eerste instantie op houten klimrekken voor kinderen. ‘Die hadden we een keer gezien en dat leek ons leuk voor kinderen. Het mooie is dat ze kinderen ook echt in beweging brengen en daar schort het de laatste jaren nog wel eens aan. Met kinderen als uitgangspunt zijn we begonnen met enkele producten. Dat assortiment hebben we zelf stap voor stap uitgebreid. De eerste batch klim- en wandrekken hebben we zelf met een busje opgehaald bij een producent in Duitsland waar we toen mee samenwerkten. Van daaruit hebben we verschillende mooie merken toegevoegd om het assortiment uit te breiden en de webshop zo snel mogelijk online te kunnen zetten. En dat hebben gewoon zelf op gevoel gedaan. Gewoon beginnen. Dan leer je gaandeweg het meest.’
De eerste bestelling
Het moment dat de eerste bestelling bij Jindl binnenkwam was heel bijzonder, aldus Bjorn. ‘Jasper en ik leenden 22 jaar geleden wat geld van onze oma om onze eerste webshop over te kunnen nemen. De allereerste bestelling bij Jindl, een setje houten blokken, kwam binnen op oma’s geboortedag. Het moest zo zijn. Verblind door pure blijdschap hebben we toen nog het verkeerde product opgestuurd ook. Daar kunnen we nu wel om lachen, haha!’
Alle drie hun eigen kwaliteiten
Tom, Jasper en Bjorn zijn alle drie eigenaar. ‘Het idee is dat we allemaal onze eigen kwaliteiten inzetten. Zo bundelen we onze krachten om van Jindl wat moois te maken. Tom heeft veel ervaring als ondernemer, faciliteert de groei van Jindl en heeft altijd goed advies als we ergens op vastlopen. Jasper en ik hebben de dagelijkse leiding. Daarbij ligt de focus van Jasper op inkoop, klantcontact, boekhouding en social media. Ik houd me voornamelijk bezig met marketing en alles wat met tekst te maken heeft. De productontwikkeling voor het merk Jindl doen we samen. Als iemand een idee heeft, bekijken we dat en overleggen met onze producenten wat de mogelijkheden zijn.
Marketing
Hoe pakken ze de marketing aan in een branche waarin veel concurrentie is? ‘We adverteren veel via Google en Meta en hebben vanaf de start van Jindl gezorgd voor optimalisatie van de website en het schrijven van teksten. Daar beginnen we nu de vruchten van te plukken. De marketing hebben we volledig in eigen hand. Dat hebben we vanaf het begin ook zelf opgepakt. Dat was ook het idee, Later hebben we met twee verschillende bureaus gewerkt en die hebben ons zeker goed geholpen. Toch hebben we het afgelopen jaar weer alles zelf gedaan en dat houden we voorlopig zo. Naast het adverteren, krijgen we organisch ook steeds meer bezoekers. Dat is in onze ogen essentieel om te blijven groeien, want adverteren lijkt steeds duurder te worden. Althans, op de manier waarop wij het nu doen.’
‘Klantenservice kost tijd, maar levert vooral heel veel op’
‘Daarnaast is de kwaliteit van onze producten gewoon goed’, vervolgt Bjorn. ‘Veel klanten komen daardoor vaker terug. Tenslotte hebben we een enorm goede klantenservice. Het geheim? Of je nu via de app, mail of telefoon contact opneemt: je spreekt bij ons áltijd direct met een van de eigenaren. Zo kunnen we direct het juiste advies geven. Jasper is doorgaans het eerste aanspreekpunt voor klanten. Als hij er niet is, pak ik dat op. En heb je na aankoop een probleem? Dan lossen we het op. Elke klacht nemen we serieus en we reageren altijd snel. Ja, dat kost tijd, maar levert vooral heel voor op. En we weten dat elk bedrijf dat uiteraard zegt, maar reviews en het cijfer spreken in dit geval voor zich. Bijna perfect!’
Leveren aan professionele instellingen
Jindl levert, naast aan consumenten, veel aan professionele instellingen. ‘Daar zijn eigenlijk altijd materialen en speelgoed nodig. Veel van die instellingen weten ons door onze reclames te vinden. Bij elke onderneming werken natuurlijk mensen en die hebben we proberen te bereiken zodat ze binnen hun organisatie Jindl ter sprake brengen. Dat lukt best goed. Het kan natuurlijk altijd meer, en daar werken we dagelijks aan.’
Groeien is een uitdaging
Bjorn noemt marketing toch als één van de grootste uitdagingen voor Jindl. ‘Hoe bereiken we nog meer mensen, die ook wat kopen, zonder dat we het advertentiebudget te veel verhogen? Wij merken dat winstgevend zijn en voldoende groeien met adverteren een flinke uitdaging kan zijn. Daar zijn we daarom heel alert op en proberen veel verschillende dingen uit.’
Constant vooruitkijken
‘Een ander ding is de voorraad. We willen bij voorkeur snel kunnen leveren en veel klanten verwachten dat ook. Dat betekent dat we ook veel voorraad hebben. Dat kan soms ook een uitdaging zijn. Niet alleen vanwege de hoeveelheid, maar ook het inschatten en berekenen wat je nodig hebt. Zeker als je, zoals wij, ook zelf een productielijn hebt, moet je daar goed over nadenken en constant vooruitkijken. Maar al die uitdagingen maken het runnen van Jindl zo interessant.’
Voorraad beheren
Hoe werkt dat precies? ‘We pakken het bijna altijd op dezelfde manier aan. Als we een nieuw product hebben, laten we eerst een relatief kleine batch maken. Als vervolgens blijkt dat het aanslaat, vergroten we de volgende batch en daarna de volgende weer. Na aan aantal maanden kun je doorgaans goed berekenen hoeveel er per maand verkocht wordt. Rekening houdend met de seizoenen maken we zo een inschatting.’
Eerder te weinig dan te veel
‘Met de ervaring van de laatste jaren gaat dat best goed. We hebben bij sommige producten die direct aanslaan eerder te weinig dan te veel, maar dat beschouwen we dan maar als een luxeprobleem. Met voorraad blijven zitten doen we eigenlijk niet. Als een product echt niet loopt, proberen we het tegen een lagere verkoopprijs. Dat gaat ten koste van de marge, maar beter dan helemaal niet verkopen. Zo’n product gooien we dan als het uitverkocht is ook uit het assortiment.’
‘Een product succesvol in de markt zetten geeft een kick’
Het leukst aan het runnen van Jindl vindt Bjorn de kick die het geeft om een artikel te produceren, dat in de markt te zetten en dan zien dat het verkoopt. ‘Eerlijk: dat lukt niet altijd zoals verwacht, maar heel vaak ook wel. Een mooi voorbeeld daarvan zijn onze klimrekken en leertorens. Die vallen heel goed in de smaak en verkopen we enorm veel. Daarnaast vinden we het fijn om zelf te bepalen hoe we iets willen doen. En dan bij voorkeur zelf. Zo duiken we regelmatig in nieuwe materie om ons dingen eigen te maken. Dat geeft energie. Helemaal als het lukt wat je voor ogen hebt.’
Nieuwe producten ontwikkelen
Wat komt er allemaal kijken bij het zelf ontwikkelen van een product? ‘Er zit wel een verschil tussen het ontwikkelen van een volledig nieuw product of het in de markt zetten van een nieuw model. Neem bijvoorbeeld onze leertorens. Dat product is niet nieuw, maar de Jindl leertorens wel. Wat we doen is eerst zelf een schets maken. Daarmee gaan we dan naar een van onze producenten en werken het samen uit. Dat klinkt heel eenvoudig, maar daar gaat een behoorlijke tijd overheen. Bovendien ligt er daarna nog heel veel werk in het verschiet. Denk hierbij aan de verpakking, een montagehandleiding, fotoshoots, de beschrijving van het product en, afhankelijk van het product, de nodige testen voor de veiligheid. Bij ons zijn dat meestal testen rond de EN71 speelgoednorm.’
‘Je weet zelf dat alles goed is, maar ervaren klanten dat ook zo?’
Daar komt dus veel bij kijken. ‘En dan moet je nog beginnen met de verkoop ervan. Bij nieuwe producten is het daarna ook altijd nog afwachten hoe de eerste 25 verkopen gaan. Je weet zelf dat alles goed is, maar ervaren klanten dat ook zo? Of lopen ze tegen iets aan waar je niet aan gedacht hebt? Dat is, kortom, een behoorlijk proces van idee naar verkoop.’
Uitbreiden naar Duitsland
In de toekomst willen Bjorn, Tom en Jasper het merk Jindl groter en sterker maken met meer goede en leuke producten. ‘Daarnaast gaan we werken aan een groter bereik. Een van de manieren is dat we ons vanaf 2025 gerichter en actiever gaan inzetten in Duitsland. We verkopen daar nu ook al, maar merken dat het toch net wat anders werkt dan in Nederland. Er is veel potentie, maar we moeten daar de juiste snaar gaan raken.’
‘Alles letterlijk vertalen werkt niet’
‘In Duitsland is het heel erg belangrijk dat alles ook in een Duitse look and feel gepresenteerd wordt’, vervolgt Bjorn. ‘Alles letterlijk met Google of Deepl vertalen werkt niet. We willen daarom het liefst gaan samenwerken iemand waarvan Duits de moedertaal is en die ook nog eens wat van marketing weet. Dan gaan we rustig vanuit de aan Nederland grenzende deelgemeenten een grotere speler in Duitsland worden. Daarnaast zijn vele Duitsers gewend om te shoppen op marketplaces als Amazon en eBay. Wij willen met onze eigen shop een positie verwerven. Dan moet daar flink aandacht aan geschonken worden.’
Reviews verzamelen
Toen ze begonnen had Jindl nog geen reviews. Hoe hebben ze dat aangepakt? ‘We zijn wel al vrij snel begonnen met het verzamelen van reviews, maar eigenlijk nog te laat, pas na een half jaar. Op een gegeven moment, toen we zelf vonden dat het een mooi aantal was, zijn we die prominenter gaan promoten op de website. We denken dat dat zeker ook een boost gaf aan de verkopen.’
‘We moeten er wel iets voor doen’
Ze reageren altijd direct op klanten die niet helemaal tevreden zijn. ‘Want niet helemaal tevreden zijn, is in onze ogen niet nodig. Tot nu toe hebben we voor bijna elk probleem dat er was wel een oplossing gevonden. Behalve als klanten zelf niet mee willen werken, maar dat hebben we slechts enkele keren meegemaakt. Ons gemiddelde van 9,7 geeft ook aan dat het over het algemeen meer dan goed zit. Daar moeten we overigens wel wat voor doen.’
Blijven communiceren
‘Vooral blijven communiceren is enorm belangrijk’, geeft Bjorn als tip. ‘Lukt het onverhoopt niet om iets op tijd te leveren? Geef aan waarom het zo is. Het liefst van tevoren al en niet nadat de klant contact heeft opgenomen. Ik moet zeggen dat het nu met de aantallen pakketten die we versturen soms wat moeilijker is, maar we proberen zo duidelijk mogelijk te blijven.’
Veel zelf doen
Hebben Bjorn, Tom en Jasper nog meer advies voor startende webshops? ‘Vertrouw op jezelf. Wat wij gemerkt hebben, is dat je het best in het begin heel veel zelf kunt doen als je daar de mogelijkheid toe hebt. Zelf de webshop maken, zelf inpakken, zelf producten toevoegen, erover schrijven, zelf adverteren, zelf je boekhouding, inkoop etc. Nu kan dat overigens niet meer, dus Lobke, onze collega in het magazijn, zorgt er nu dagelijks voor dat alle pakketten verzonden worden.’
‘Het mooiste wat er is’
‘Een ander punt dat we aan zouden raden is toch om voorraad aan te houden. Dan kun je snel leveren en weten klanten waar ze mee af zijn. Dropshippen direct vanuit de fabriek, doen we slechts bij uitzondering. Bijvoorbeeld als de afmetingen van een pakket te groot zijn en daarmee de verzendkosten te hoog worden. En als je voor de langere termijn iets moois wilt neerzetten, denk dan vooral niet dat je wel even snel binnenloopt. Het blijft hard werken. We moeten iedere dag pushen om te groeien. Maar als je dat leuk vindt, is dat het mooiste wat er is.’