Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Webshops, bereid je voor op SEO in 2020

Blijft de SEO voor webshops hetzelfde in 2020? Ja, maar wel met enkele aanpassingen en vernieuwingen die voor een deel in dit artikel naar voren komen. SEO is als een rivier die in rap tempo voorbij raast. Als webshops is het dus goed om volledig voorbereid mee te gaan met de nieuwste trends. Wat gaat er veranderen met de SEO voor webshops in 2020? Om de top te bereiken is het cruciaal om de juiste aanpassingen in het begin te maken, te beginnen met technische SEO op de website. Dit is van kracht voor zowel de kleinere als de grote webshops.


Het begint op je eigen website

De focus ligt op gebruikerservaring. Hoe soepeler en sneller je website functioneert, hoe langer bezoekers blijven hangen en hoe eerder ze terugkomen. Zorg dat je website als een trein draait voor zowel desktops en laptops als mobiele apparaten. Snelheid is key. Daarnaast is het ook belangrijk om een beveiligde HTTPS verbinding te bezitten, zodat bezoekers zonder zorgen kunnen inloggen en aankopen kunnen doen.

Google houdt van structuur, dat is niets nieuws. In 2020 ga je niet omhoog, maar omlaag als je geen structuur aanbrengt in je webshop. Hoe doe je dat? Door Google van handige informatie te voorzien vergroot je de kans dat je goed scoort op bepaalde keywords.

Je kunt meer opvallen in de zoekmachines met reviews, FAQ’s (Schema MarkUp) of bijvoorbeeld door featured products te laten zien. Dit is met name belangrijk als je al een goede positie hebt in de zoekresultaten. Een hoge(re) Google notering krijg je met name door kwalitatieve verwijzingen te realiseren en een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

Ga daarom te werk met een goed, kwalitatief en met name organisch linkprofiel in het achterhoofd. Je wilt tenslotte dat zoekmachines, zoals Google, zien en begrijpen dat er op een natuurlijke manier naar jouw website verwezen wordt en dat je Google niet om de tuin probeert te leiden. Een sterk linkprofiel opbouwen kan d.m.v. relevante links die van een externe website naar jouw website verwijzen. Naast “verwijzingen” zijn positieve beoordelingen belangrijk voor de posities in Google en, deze oranje sterren, zorgen er dan ook voor dat je meer opvalt in de zoekresultaten. Wanneer je namelijk in de top 5 staat is het belangrijk dat je opvalt en dat mensen jouw kiezen, en dus op jouw website klikken vanuit de zoekmachine, boven andere getoonde resultaten.

De beoordelingssterren die je in Google aantreft zijn in een recente update verwijderd voor bepaalde websites of webshops vanwege manipulatie op grote schaal. Zoals het er nu uitziet worden in de toekomst de beoordelingssterren enkel voor webshops nog getoond. Voor bedrijven die een dienst verlenen is de kans groot dat deze sterren worden verwijderd uit de zoekmachines. Ook reviews die door externe partijen verzameld zijn zoals bijvoorbeeld Webwinkelkeur worden mogelijk in de nabije toekomst niet langer meer getoond in de zoekresultaten.

Autoriteit wordt belangrijker in 2020

De content van auteurs met een bepaalde reputatie rondom een onderwerp wordt in de toekomst eerder weergeven. Tegenwoordig is dat nog slechts een richtlijn, maar binnenkort een rankingfactor.

Het is geen slecht idee om een blog te implementeren op je webshop. Als je zelf expertise hebt over een bepaald onderwerp kun je artikelen schrijven, maar je kunt ook gastauteurs uitnodigen om een stukje content te produceren. Vergeet niet dat kwalitatieve content leidt tot meer backlinks en aan het einde van de dag is Linkbuilding verantwoordelijk voor tenminste 50% van jouw positie in Google.

Snippets

Vooral webshops zouden in 2020 meer hun voordeel moeten doen met featured snippets. Een snippet bevat meer informatie over je website die in de zoekresultaten wordt weergeven. De standaard snippet bevat de URL, de meta-data en de titel. Google geeft haar gebruikers graag meer informatie over websites, zodat ze zo lang mogelijk om het platform blijven.

Rich snippets bevatten meer informatie, zoals reviews, verwijzingen of productinformatie. Het is geen slecht idee om gebruik te maken van deze rich snippets om je vindbaarheid, omzet en rendement te verbeteren. Hoe beter je inspeelt op keywords, hoe minder je hoeft te investeren in ads – die alsmaar duurder worden.

SEO voor webshops in 2020: waar moet je op letten?

Het begint allemaal met de gezondheid van je website. Zorg voor een goede structuur met de juiste (h1, h2 etc.) tags, zodat bezoekers gemakkelijk door je webshop kunnen navigeren.

Structuur speelt daarbij een belangrijke rol. Het is goed om een FAQ stukje op je website te plaatsen. Als mensen zoeken op een bepaalde vraag (denk aan bezorgtijden of retourneren) dan krijgen ze gelijk de relevante informatie in een snippet te zien. Een button met “mensen vragen ook/mensen zoeken ook op” werkt ook wonderen. Wat Amazon lang geleden introduceerde wordt nu door vrijwel elke webshop gedaan: vergelijkbare producten.

Waarom zou je dit niet doen met je FAQ sectie? Ook in 2020 blijft linkbuilding de belangrijkste factor. Met goede content maak je de weg vrij naar backlinks wat uiteindelijk je positie in Google bepaalt.