Webwinkel beginnen: Eigen voorraad of dropshippen?

Je wilt een webwinkel beginnen, maar waar haal je de producten vandaan? Houd je deze zelf op voorraad? Of bestel je ze bij de leverancier en stuur je ze vervolgens naar de klant of kies je ervoor om jouw leverancier het product rechtstreeks naar de klant te laten sturen (dropshipping). In deze blog willen we kort ingaan op de voor- en nadelen van elke methode.

Dropshipping

Dropshipping is erg populair onder beginnende webwinkels. Bij dropshipping verstuurt de leverancier het product rechtstreeks (whitelabel) naar jouw klant. Het lijkt erg mooi. Zelf niet investeren in het hebben van een voorraad, maar jouw leverancier de producten rechtstreeks laten versturen naar de klant. Uit eigen ervaring weet ik dat dit in bepaalde gevallen goed kan werken, maar dropshipping is niet heilig en het heeft ook zeker nadelen. Laten we beginnen met de voordelen van dropshipping.

De voordelen van dropshipping zitten hem vooral in het vermijden van risico. Je hoeft namelijk niet te investeren in je assortiment. Ook kun je daardoor flexibeler schakelen en je assortiment sneller uitbreiden.

+ Minder risico (je blijft niet met artikelen zitten)
+ Minder investering (geen voorfinanciering voor de assortiment van je webwinkel nodig)
+ Flexibeler in verandering van de assortiment van de webwinkel

Het niet hebben van een eigen voorraad is echter ook direct een nadeel. Je raakt je producten namelijk niet zelf aan en kunt daardoor je klanten waarschijnlijk ook minder goed adviseren. Ook ben je afhankelijk van de levertijden van je dropship partner. Zo kreeg ik in mijn tijd als webwinkelier vaak klanten die de garantie wilden dat het product nog dezelfde dag verstuurd werd. Als dropshipper ben je daarbij afhankelijk van je leverancier.

Een tweede nadeel zijn de afspraken met betrekking tot het herroepingsrecht. Als winkelier moet je producten retour nemen, niet elke dropship leverancier is echter bereid dit op zijn beurt ook te doen. Dat je leverancier producten niet retour neemt is geen reden om de retouren van je consumenten niet te accepteren. Zo blijf je alsnog met producten zitten.

– Afhankelijkheid van dropship leverancier
– Minder feeling met producten
– Afhankelijk van goede afspraken met leverancier
– Drempel voor concurrenten is laag

Naar mijn idee is dropshipping vooral interessant voor webwinkels welke goed zijn in internetmarketing. Door een goede vindbaarheid van je producten en een uitmuntende klantenservice kun je meerwaarde bieden aan je klanten.

Dropshipping of eigen voorraad.. That's the question.
Dropshipping of eigen voorraad.. That’s the question.

Eigen voorraad

Zoals aangegeven heeft het hebben van een eigen voorraad voordelen. Zo heb je zelf de controle over de levering, belt een klant op dat hij een product morgen nodig heeft, dan kun je deze direct op de post doen. Met de juiste inspanning heb je snelle levertijden.

Ook kun je beter antwoord geven op vragen. Je hebt de producten namelijk zelf in je handen gehad en weet daardoor ook hoe ze werken. Tevens kun je de verpakking van producten personaliseren. Je kunt er een kortingsbon bij doen voor een volgende aankoop, de uitstraling van je webwinkel doortrekken in de verpakking of producten verpakken als cadeau.

Als laatste kun je producten vaak voordeliger inkopen. Zeker bij producten die je vaker verkoopt kun je staffelkorting bedingen. Jij neemt namelijk het risico van de investering en dat risico is geld waard.

+ Zelf controle over levering
+ Snelle levertijden
+ Meer feeling met producten
+ Mogelijkheid tot optimaliseren verpakking
+ Vaak hogere marges

Het hebben van eigen voorraad is echter ook niet zonder risico. Het vergt zowel een investering in de vorm van tijd als geld. Allereerst moet je de producten voorfinancieren, je geeft al geld uit zonder dat je weet binnen welke tijd de producten verkocht worden. Ook kunnen sommige producten minder hard lopen dan gedacht en blijf je met voorraad zitten. Als laatste heb je ook extra ruimte nodig voor opslag van producten en inpakmateriaal en ben je dagelijks tijd kwijt aan het inpakken en versturen van producten.

– Investeren in voorraad (financiering nodig)
– Risico door investering in voorraad
– Ruimte/opslag voor voorraad nodig
– Extra werk om in te pakken + versturen

Het hebben van een eigen voorraad kan een USP (unique selling point) zijn. Ook is het risico afhankelijk van het product dat je verkoopt. Zo raakt een tv snel verouderd, terwijl een spaarlamp toch een langere tijd waardevast is. Bedenk goed wat je risico is en of het opweegt tegen de voordelen.

Bestellen op bestelling (back-orders)

Er is natuurlijk ook een tussenoplossing, namelijk je bestelling plaatsen bij je leverancier nadat een klant besteld heeft. Deze manier heeft de voordelen van beide werelden, maar ook de nadelen van beide.

De voordelen zitten hem in het hebben van minder risico. Ook kun je zelf de producten verpakken en voorzien van de juiste uitstraling en/of kortingsbonnen. Tevens ben je flexibel in je assortiment.

+ Mogelijkheid tot optimaliseren verpakking
+ Minder risico (je blijft niet met artikelen zitten)
+ Minder investering (geen voor financiering voor je producten nodig)
+ Flexibeler in verandering assortiment

Deze manier van werken heeft echter ook veel nadelen. Zo zit je met langere levertijden doordat het product tweemaal verzonden moet worden. Ook zorgt dit voor dubbele verzendkosten wat de marge op het product erg kan drukken, dit kan je opvangen door bijvoorbeeld eenmaal per week de orders te bundelen en te bestellen, maar dit heeft dan weer een langere levertijd tot gevolg. Als laatste ben je nog steeds (dagelijks) bezig met het in ontvangst nemen, verpakken en verzenden van bestellingen.

– Langere levertijd
– Dubbele verzendkosten
– Extra werk om in te pakken + versturen

Een juiste mix?

Waarschijnlijk weet je al welke manier van werken jouw voorkeur heeft, maar waarom een keuze maken? Je kunt ook kiezen voor een mix van deze mogelijkheden. Producten die je vaak verkoopt neem je op voorraad, producten met een hoger risico laat je dropshippen of bestel je op bestelling. Op die manier kun je profiteren van het beste van beide werelden. Zeker voor een startende webwinkel kan dit een goede manier zijn om het risico te beperken.

Laat ons weten waarvoor jij kiest!

Laat ons weten voor welke optie jij kiest en waarom. Dit kan door hieronder op het blog te reageren. Alvast bedankt!

Hoi Marcel,

Wij werken volgens het principe dropshipping. Zelf houden we geen voorraad, maar we laten alles door de leverancier inpakken en verzenden. Een grote misvatting is dat het “makkelijk” geld verdienen is. Absoluut niet waar. Of je nu producten op eigen voorraad hebt, of niet, in beide gevallen moet je shop vindbaar zijn op internet. En in beide gevallen wil je tevreden en blije klanten. Dat is met veel concurrentie best lastig. In beide opties moet je online adverteren en kost het gewoonweg (soms veel) geld. Idem voor hosting en webshopsoftware. SAAS of niet? Je SEO is bij beide hetzelfde. Het grote verschil is dat je bij een eigen voorraad wat meer grip hebt op het verloop na een bestelling en bij dropshopping toch afhankelijk bent van je leveranciers. In eigen beheer heeft zeker voordelen, bijvoorbeeld direct zicht op je voorraad, maar als je dit niet wilt en kiest voor dropshipping doe je zeker niet onder voor een shop met eigen voorraad in mijn optiek.

Wij hebben verschillende leveranciers en tot nu alles oké. Verzending gaat prima bij allen, en verpakking (heel belangrijk) is prima en de orderverwerking is goed. Daar heb je geen invloed op en is een kwestie van vertrouwen en goed monitoren. Ook een kwestie van uitvragen en onderzoek en proefbestellingen. Qua geld? Veel groothandels werken met een krediet als je wilt dropshippen. Je betaald dan een bedrag en dus heb je een vorm van krediet. Verschilt overigens wel per groothandel. De bedragen worden na een bestelling verrekend. Dus feitelijk heb je met de kredietbetalingen een voorraad elders staan, maar dan assorti. 🙂 Ik snap dit van de groothandels goed, dit om en kaf van het koren te scheiden. Vinden wij niet erg, maar is ook weer een keuze.

Wat we soms wel missen is een persoonlijk touch aan een pakket geven. Bijvoorbeeld wat reclame, een kleinigheidje, of leuke informatie bijvoegen lukt niet. Hoewel het bijvoegen van een kleinigheid ook makkelijk bij te bestellen is bij je leverancier en in het pakket mee kan, even afhankelijk van de grootte van het pakket bijvoorbeeld. Als er daarvoor een extra pakket moet worden meegestuurd is het bij een klein orderbedrag gewoonweg niet rendabel. Je hebt met dropshipping administratief wel veel meer werk, en bij een eigen voorraad heb je het meerwerk aan inpakken en ritjes naar het “postkantoor” of afspraken voor laten afhalen, verpakkingsmateriaal en dozen, enzovoort bestellen. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat en wat je zelf wilt.

Ook hiervoor geldt weer. Qua kosten kom je min of meer weer op hetzelfde uit. (er vanuit gaande dat je in huis of je garage/schuur je voorraad hebt staan) Je betaalt een handlingsfee bij dropshipping en daarin zitten uiteraard de kosten van verpakking in verwerkt. Die kosten heb je bij een eigen voorraad ook. Ik vergelijk niet met een voorraadhoudende webshop die een pand huurt! Die shops zijn uiteraard veeel meer geld kwijt.

Bestellen op bestelling doen wij bewust niet. Onze marges zijn door concurrentie niet heel groot en om dan ook nog eens dubbele verzendkosten te rekenen is iets teveel van het goed (voor ons). Daarnaast denk ik niet dat een klant nog eens een of twee werkdagen langer wil wachten op een bestelling.

Wat wel een voordeel is van eigen voorraad: Je kunt groot inkopen waardoor je productprijs per saldo vaak lager uitvalt (korting bij minimale afname). Bij dropshipping heb je dat dan weer niet, of je moet een combinatie hebben van eigen voorraad en dropshipping. Maar dit is ook weer een keus.

Qua marge heb je denk ik bij een eigen voorraad wel wat meer voordeel en ik denk dat shops met eigen voorraad langer doorzetten als het lastig wordt of lang lastig blijft. Je zit immers met een voorraad als het niet lekker loopt. Bij dropshipping heb je dit niet en zeg je denk ik sneller dat je stopt met een shop. Hoewel bekend is dat het toch echt wel minimaal een jaar duurt voordat je ziet dat het begint te “lopen”.

Zelf contracten afsluiten met verzenders is niet mogelijk bij dropshipping, je zit hierbij vast aan de keuze van de leverancier en idem voor het verzendbedrag en het wel of niet verzenden met track-and-trace. Het is daardoor ook dat je minder marge hebt omdat je (tenminste zo werken wij) niet alles doorberekent aan de klanten.

Naar beurzen gaan met eigen voorraad lukt natuurlijk ook niet zonder voorraad, hoewel je natuurlijk ook als dropshipper een assoriment thuis kunt laten komen en dat meeneemt. Even iets meer voorbereiding.

Bij dropshipping is het heel belangrijk goede groothandels te hebben die vlot verzenden, die snel werken en goed verpakkingsmateriaal gebruiken. Gelukkig zit dat bij ons in principe wel goed, maar ik lees soms recensies over andere shops waaruit ik opmaak dat het probleem niet zozeer een tekortkoming van de webshop zelf is geweest, maar van hun leverancier/groothandel. Kies je voor dropshipping, voor welk product dan ook, screen de groothandel dan en bel gewoon eens of doe een proefbestelling. Dan ervaar je zelf de snelheid, hoe het is verpakt, enzovoort. Zo hebben wij na een proefbestelling besloten met een bepaalde groothandel toch niet verder te gaan. Verpakking was belabberd en verzendduur was langer dan aangegeven, geen tussenberichten (dus kunnen wij dat vervolgens ook niet richting de klant doen) en bij nabellen niet echt vriendelijk. Daar moet je niet mee willen samenwerken. Dan is het dus maar goed dat je het zelf ondervind en niet dat de klant geconfronteerd wordt met lange verzendtijd en slechte verpakking. Het niet alleen erg vervelend voor de klant, het is tegelijkertijd ook een slecht visitekaartje voor ons natuurlijk.

Ik heb vast wat zaken gemist te benoemen, maar ik denk dat wat ik heb aangegeven wel de grootste verschillen of overeenkomsten zijn. Het gaat vooral om keuze. Als je denkt snel rijk te worden met dropshipping, dan wordt maar snel wakker uit je droom. Dat is zeker niet zo. Je moet net zo goed investeren.

Het voordeel van dropshipping is natuurlijk wel dat je een veel lager financieel risico hebt. Je zit hooguit met een contract welke je moet uitzitten voor hosting of software, of met krediet wat nog niet is opgemaakt bij je groothandel of leverancier. Deze vorm is laagdrempelig voor als je wilt kijken of het houden en runnen van een webshop wat voor je is. Nadeel daarvan is dat het de markt best wat kan verzieken omdat niet altijd iedereen even serieus omgaat met het runnen van een webshop waar jij dan ook weer last van hebt.

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Een groot nadeel van dropshipment is dat jij eigenlijk marketing doet voor de producten van de leverancier/merk. Als deze kan dropshippen, heeft deze ook vaak een eigen webshop.

Al jouw klanten zien de naam van de leverancier en hij beschikt over alle data van jouw klanten.
Daarnaast heeft de leverancier een eigen belang en zijn eigen prioriteiten of bestellingen zal hij eerst verwerken.

Het is de vraag waar jouw klant de volgende keer een bestelling plaats?