Aanmelden
Contact
Contact opnemen

Eisen lidmaatschap

Het herroepingsrecht

Het herroepingsrecht, de wet kopen op afstand, de zichttermijn, de afkoelingsperiode. Het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde. Namelijk het recht van de klant om te mogen retourneren bij een internet aankoop.

Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour (deze periode was vroeger 7 WERKdagen). Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal bent u het product dan dus 28 dagen kwijt. De klant hoeft het product dan niet in de verpakking te laten zitten, maar mag het er ook uithalen om het te bekijken. U moet uw klanten op deze rechten wijzen, doet u dit niet, dan wordt de afkoelingsperiode verlengd naar 3 maanden. Dit zijn allemaal wettelijk bepalingen waar u aan moet voldoen als winkelier.

Natuurlijk zijn er ook diverse uitzonderingen. Meer weten?In dit blogbericht zoomen we verder in op het recht van het retourneren

Alle veelgestelde vragen bekijken

Is een SSL-certificaat verplicht?

Ja, stichting WebwinkelKeur controleert tijdens haar keuringen wel op een SSL-certificaat. Het is sinds 15 juni 2018 verplicht om bij ons een beveiligde verbinding te hebben.
(meer…)

Vermelding van een telefoonnummer

Het vermelden van uw telefoonnummer is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Plaats dit telefoonnummer op een goed vindbare plek zoals een contact of “over ons” pagina.

Lees meer over vermelding van een telefoonnummer of bekijk onderstaande video. In het genoemde blog geven we ook tips aan ondernemers die niet altijd telefonisch beschikbaar kunnen zijn.

Bovenstaande video is gemaakt door Enjee.nl. Volg de complete cursus via Enjee.nl.

Vermelding van jouw e-mailadres

Vermelding van jouw e-mailadres is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur keurmerk en is tevens een wettelijk vereiste. Hierbij is een contactformulier niet voldoende. Elke Nederlandse webwinkel dient dus zijn e-mailadres op zijn website te vermelden.

Je e-mailadres niet willen publiceren in verband met SPAM is niet toegestaan. Zie hiervoor ook ons blogbericht met tips over het beveiligen van jouw mailadres tegen SPAM.

De wettelijke grond hiervoor lezen we in Artikel 3:15d, lid 1, BW (Informatieverplichtingen in dienst van informatiemaatschappij) waarbij we citeren:

b. gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;

(meer…)

Vermelding van uw BTW nummer

Vermelding van uw BTW nummer is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Plaats dit BTW nummer op een goed vindbare plek zoals een contact of “over ons” pagina. Zonder BTW nummer kunt u niet in aanmerking komen voor het WebwinkelKeur.

Vermelding van uw KVK nummer

Vermelding van uw kamer van koophandel nummer (KVK nummer) is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Plaats dit KVK nummer op een goed vindbare plek zoals een contact of “over ons” pagina. Zonder KVK nummer kunt u niet in aanmerking komen voor het WebwinkelKeur.

Heeft u een buitenlands bedrijf? Plaats dan het buitenlandse equivalent van het KVK nummer. Voor België is dit bijvoorbeeld het Ondernemingsnummer.

Vermelding van vestigingsadres

Vermelding van uw vestigingsadres is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Hierbij is het vermelden van een postbusadres niet voldoende. Vereist is om het adres te vermelden welke ook bij de KVK bekend is. Vermeld het adres op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld op een “contact” of “over ons” pagina. Uw adres alleen vermelden in uw algemene voorwaarden of een andere moeilijk vindbare pagina is dan ook niet voldoende.

Lees meer over vermelding van het vestigingsadres op ons blog of bekijk onderstaande video.

Alle veelgestelde vragen bekijken

Wanneer moet ik een klant die gebruik maakt van zijn herroepingsrecht terugbetalen?

Wanneer een klant gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, dan moet u binnen 14 dagen nadat de klant aangegeven heeft te willen retourneren het volledige orderbedrag (dus ook de eventueel berekende verzendkosten voor de heenzending) terugbetalen. U mag daarbij geen kosten, zoals bijvoorbeeld administratiekosten, rekenen.

Lees meer over de regels die tellen voor het terugbetalen bij een retour .

Alle veelgestelde vragen bekijken

Welk type SSL certificaat moet ik kiezen?

WebwinkelKeur stelt geen verplichtingen op het type SSL dat je gebruikt. Zowel een goedkope als een dure variant is afdoende om te voldoen aan zowel de wettelijke eisen als aan de richtlijnen van Stichting WebwinkelKeur.

Natuurlijk heeft elk type SSL certificaat zijn eigen voor- en nadelen. We raden je aan dit na te vragen bij de door jou gekozen leverancier van je SSL certificaat. Overleg tevens met de leverancier van je webwinkel software in hoeverre installatie van SSL mogelijk is.

Meer weten? In dit blogbericht zoomen we verder in op de verschillende type SSL certificaten.

Alle veelgestelde vragen bekijken

Welke (contact) gegevens moet ik op mijn site vermelden?

Het is belangrijk dat de consument weet met wie hij zaken doet. Vandaar dat de volgende gegevens vermeld moeten worden op uw website:

– Bedrijfsnaam
Adresgegevens (vestigingsadres)
Telefoon
E-mailadres
KVK nummer (of soortgelijk)
BTW Nummer

Zowel het telefoonnummer als het adres van de webwinkel moet duidelijk vermeld staan. Het is dus niet voldoende om het telefoonnummer en het adres verborgen in de algemene voorwaarden te vermelden. Tevens is enkel een postbusnummer niet voldoende. Het e-mailadres moet zichtbaar zijn, enkel een contactformulier is hiervoor NIET voldoende. Tevens dienen gegevens waaronder het KVK nummer en het BTW nummer vermeld worden. De contactpagina is hiervoor de ideale plek.