Aanmelden
Contact
Contact opnemen

Klantbeoordelingen FAQ

Beoordelingssysteem instellen

Na installatie instellingen veranderen? Lees onderstaand hoe dat moet.

Afzender van uitnodigingen wijzigen

Standaard worden uitnodigingen richting klanten verzonden met afzender het e-mailadres van WebwinkelKeur. Je kunt via ons dashboard eenvoudig de afzender van uitnodigingen richting jouw klanten wijzigen, volg daarvoor de volgende stappen: (meer…)

Naar ondersteuning

Externe klantbeoordelingen weergeven op WebwinkelKeur ledenpagina

We krijgen soms de vraag of we klantbeoordelingen verzameld via andere bronnen niet kunnen importeren of synchroniseren met onze ledenpagina. Veel van onze leden weten niet dat dit al geruime tijd mogelijk is. (meer…)

Naar ondersteuning

Hoe werken de percentages van de beoordelingen die vermeld worden op de ledenpagina?

Wil je graag weten hoe de percentages die je ziet op de ledenpagina berekend worden? Lees dan vooral verder.

Naar ondersteuning

Hoe werkt het met de one-click reviews op de ledenpagina?

One-click reviews zijn beoordelingen die zonder schriftelijke toevoeging verzameld kunnen worden. Dit betekent dat de klant, c.q. de consument, een beoordeling kan achterlaten door middel van een eenvoudige klik op een beoordelingscijfer. Vanaf dat moment wordt de beoordeling opgeslagen. De klant kan dan er nog voor kiezen om een schriftelijke toevoeging aan de beoordeling toe te voegen. Mocht de klant daar niet voor kiezen dan wordt de beoordeling alsnog opgeslagen.

De one-click reviews worden wel in de promotionele uitingen (de sidebar, etc.) getoond maar worden niet in de ledenpagina getoond. Tevens kunnen deze beoordeling niet gemodereerd worden.

Naar ondersteuning

Mijn uitnodigingen CSV kan niet geïmporteerd worden?

Uw CSV moet bestaan uit minimaal 2 en maximaal 4 kolommen. In de eerste kolom moeten de e-mailadressen staan, in de tweede kolom de ordernummers en in de derde kolom optioneel de taal van de uitnodiging, in de vierde kolom kunt u vermelden over hoeveel dagen de uitnodiging verzonden moet worden. Deze vierde kolom kunt u op 0 zetten om de uitnodigingen vandaag te versturen.

De CSV moeten gescheiden zijn door een comma (,) en niet door een puntcomma (;). Nederlandse versies van Excel slaan een CSV bijna altijd op in ; formaat.

We verwachten de volgende bestandsindeling:

E-mail Bestellingsnummer Taal Vertraging (optioneel)
johndoe@domain.com abc123 eng 3
jansmit@domein.nl  test1 nld

De inhoud van de voorbeeld .csv zou het volgende zijn:

johndoe@domain.com,abc123,eng,3
jansmit@domein.nl,test1,nld,

CSV gescheiden door puntcomma?

Heeft u een CSV welke gescheiden is door een puntcomma (;). Dan kunt u dit eenvoudig omzetten naar het juist formaat met de online CSV to Delimited Converter.

Volg daarvoor de volgende stappen:
1. Open de CSV to Delimited Converter
2. Selecteer uw CSV bestand door te kiezen “Choose file”
3. Kies bij “Field separator” voor “Semi-colon”
4. Kies bij “Output Field Separator” voor “Comma”
5. Klik op “Convert CSV To Delimited”
6. Sla het resultaat op door op “Save to Disk” te klikken of kopieer het resultaat uit het tekstveld onderaan de pagina
7. Het bestand is nu geschikt om bij WebwinkelKeur te importeren

SPAMfilter configureren

We raden je aan om het spamfilter op jouw domein zo te configureren dat e-mails van WebwinkelKeur goed aankomen. Dit zorgt er niet alleen voor dat e-mails bij jou goed aankomen, het zorgt er ook voor dat de spamfilters “leren” en de e-mails van WebwinkelKeur ook bij jouw klanten door het spamfilter komen. Hoe dit precies moet hangt af van jouw gebruikte spamfilter. (meer…)

Uitnodiging tot beoordeling verwijderen

Met ons PLUS– en PRO-pakket is het mogelijk automatisch uitnodigingen tot het delen van ervaringen te versturen. Deze uitnodigingen komen eerst in een wachtrij te staan, de tijd waarin ze in de wachtrij staan is gebaseerd op jouw instellingen binnen de module. Wanneer er een uitnodiging tot het achterlaten van een ervaring in de wachtrij staat is het mogelijk een verzoek in te dienen tot verwijdering van de ingeplande uitnodiging. Er zijn hier echter wel wat grondregels aan gebonden en niet elke uitnodiging kan verwijderd worden.

Wanneer bijvoorbeeld de uitnodiging meerdere malen wordt verzonden door een foutieve dubbele bestelling kan men een ‘verzoek tot verwijderen’ indienen. Technische fouten kunnen natuurlijk ook een rol hebben in foutieve uitnodigingen, in dit soort gevallen kan men ook een ‘verzoek tot verwijderen’ indienen.

Het is echter niet toegestaan een ‘verzoek tot verwijderen’ in te dienen wanneer er twijfel is bij de geleverde klantenservice en je bang bent voor een slechte beoordeling. Wij zien klantenservice en de gevolgen hiervan als een verantwoordelijkheid van de webwinkelier.

In elk geval zal het verzoek bekeken en beoordeeld worden. Bij vragen mag je natuurlijk altijd mailen naar info@webwinkelkeur.nl!

Deze functie staat binnen jouw Dashboard onder Uitnodigingen > Verzonden.

Naar ondersteuning

Waar vind ik mijn API sleutel en webwinkel ID?

Deze gegevens zijn vindbaar na inloggen op dashboard.webwinkelkeur.nl. Kies daarna voor Installatie > Wizard. In de daarop volgende uitleg staan de benodigde gegevens. Heb je meerdere webwinkels in je WebwinkelKeur account? Kies dan rechtsbovenaan de juiste webwinkel.

Klantbeoordelingen beheren

Vragen over het proces rondom ontvangen van klantbeoordelingen en hoe hier mee om te gaan.

Beoordeling niet zichtbaar op widget website

Is een klantbeoordeling niet (direct) zichtbaar op de widget van uw website, maar staat deze wel op de pagina met klantbeoordelingen? Dan moet u even geduld hebben. Er zit een vertraging van circa een halve dag tussen het moment van publiceren op onze website en in de klantbeoordelingen widget. Deze vertraging is nodig om de laadtijd van de widget altijd snel te houden.

Is de beoordeling ook niet zichtbaar op de pagina met klantbeoordelingen? Lees dan hier de mogelijke redenen en oplossingen.

Naar ondersteuning

Een klant heeft een beoordeling geplaatst, maar deze is niet zichtbaar?

Er zijn diverse redenen waarom een ervaring niet (direct) getoond wordt. De mogelijke redenen zijn:
1. De ervaring is negatief (2 sterren of minder), negatieve ervaringen worden door ons 14 dagen in quarantaine geplaatst. Deze tijd kun je gebruiken om een oplossing te vinden samen met de klant.
2. Dezelfde klant heeft al eerder een beoordeling geplaatst. Dubbele beoordelingen krijgen hierdoor 0 sterren en tellen niet mee voor het gemiddelde, hierdoor worden ze behandeld als negatieve ervaringen en komen ze 14 dagen in quarantaine (zie punt 1).
3. De klant heeft zijn beoordeling niet geverifieerd. Dit kan hij doen door op een link te klikken in de e-mail welke wij hem toesturen. Dit om te controleren of het e-mailadres echt is. Klikt hij hier niet op, dan sturen wij hem 3 dagen later nogmaals een herinnering. Je kunt deze herinnering ook zelf versturen door in te loggen op uw dashboard en op de betreffende link te klikken (zie onderstaande screenshot) bij “Beoordelingen”. Tip: Neem een WebwinkelKeur PLUS lidmaatschap en nodig klanten uit tot het delen van een ervaring, verifiëren is dan niet nodig, omdat we dit al doen middels de ontvangen uitnodiging.
4. Gaat het om vertoon van een ervaring die wel op uw pagina zichtbaar is, maar niet in uw WebwinkelKeur widget? De widget wordt periodiek ververst. Binnen enkele uren zou een nieuwe ervaring ook daar zichtbaar moeten zijn. (meer…)

Naar ondersteuning

Een onterechte negatieve ervaring.. Wat nu?

Om schade van onterechte ervaringen te voorkomen, worden negatieve ervaringen standaard door stichting WebwinkelKeur 14 dagen in quarantaine geplaatst. Die tijd kunt u gebruiken om het probleem te verhelpen of om de ervaring bij ons aan te vechten. Wanneer de negatieve ervaring terecht blijkt zullen wij deze echter wel gewoon publiceren.

Naar ondersteuning

Er is een onterechte ervaring geplaatst. Wat nu?

Om schade van onterechte ervaringen te voorkomen, worden negatieve ervaringen standaard 14 dagen in quarantaine geplaatst. Die tijd kunt u gebruiken om het probleem te verhelpen om de ervaring bij ons aan te vechten.

Lees hierover meer in dit blogbericht.

Naar ondersteuning

Hoe gaan jullie om met betwiste beoordelingen?

Zoals hier toegelicht verwijderen we enkel ervaringen wanneer deze aantoonbaar onterecht zijn of wanneer de consument niet kan bewijzen dat hij een bestelling heeft gedaan (bijvoorbeeld aan de hand van een ordernummer). (meer…)

Naar ondersteuning

Hoe is het algemene beoordelingscijfer opgebouwd?

Het algemene beoordelingscijfer is een cijfer dat gebaseerd is op de sterren die je krijgt van klanten die een beoordeling achterlaten.
Van alle gegevens die getoond worden is dit cijfer één van de belangrijksten, het zal in veel gevallen meedragen aan de eerste indruk die een klant heeft van de webwinkel. Daarnaast bestaan er ook subcriteria, deze worden ook beoordeeld door de klant, de score van de subcriteria heeft echter geen effect op het algemene beoordelingscijfer. Daar in het algemene beoordelingscijfer andere variabelen meegenomen kunnen worden en een lid van WebwinkelKeur zelf subcriteria kan instellen en bepalen of dit er twee, drie of vier zijn.

Elk onderdeel van de score is door de klant zelf in te vullen, zo hoeft een klant niet voor alles een cijfer te geven wanneer hij/zij van mening is dat een subcriteria bijvoorbeeld niet relevant is. Daarnaast kun je als webwinkelier ook zelf deze subcriteria instellen en beschikbaar of uitschakelen voor jouw klanten.

Het algemene beoordelingscijfer is opgebouwd vanuit een ‘likert schaal’, in dit geval bestaand uit 1 tot 5 sterren die zich als cijfer vertalen tot een 2 tot 10. Volgens die formule staat een score van 3 sterren gelijk aan een 6.
Deze formule heeft als gevolg dat een score van 1 ster de webwinkelier een 2 oplevert en geen 1 of 0, desalniettemin een score die je als webwinkelier wilt vermijden.

Het algemene beoordelingscijfer staat dus los van de subcriteria, het is opgebouwd vanuit een ‘likert schaal’ en is een van de meeste prominente cijfers die je op de webwinkel zult zien of tonen. Een belangrijk cijfer die zeer hevig gebaseerd is op jouw klantenservice!

Naar ondersteuning

Hoe reageer ik op een klantervaring?

Het is als winkelier eenvoudig mogelijk om zelf te reageren op een klantervaring. Dit kan publiek; uw reactie komt dan direct onder de klantervaring op webwinkelkeur te staan, maar ook privé. De klant krijgt dan via ons systeem een e-mail namens u met uw persoonlijke reactie.

Naar ondersteuning

Ik heb een beoordeling gekregen zonder sterren? Hoe komt dat?

Het kan voorkomen dat je een beoordeling krijgt waarbij er geen sterren lijken gegeven voor de algemene beoordeling. In de meeste gevallen gaat het dan om een klant die al eerder een beoordeling heeft geplaatst. (meer…)

Naar ondersteuning

Mijn uitnodigingen CSV kan niet geïmporteerd worden?

We verwachten de volgende bestandsindeling:

E-mail Bestellingsnummer Taal Vertraging (optioneel)
johndoe@domain.com abc123 eng 3
jansmit@domein.nl  test1 nld

De inhoud van de voorbeeld .csv zou het volgende zijn:

johndoe@domain.com,abc123,eng,3
jansmit@domein.nl,test1,nld,

CSV gescheiden door puntcomma?

Volg daarvoor de volgende stappen:
1. Open de CSV to Delimited Converter
2. Selecteer uw CSV bestand door te kiezen “Choose file”
3. Kies bij “Field separator” voor “Semi-colon”
4. Kies bij “Output Field Separator” voor “Comma”
5. Klik op “Convert CSV To Delimited”
7. Het bestand is nu geschikt om bij WebwinkelKeur te importeren

Naar ondersteuning

Waarom het belangrijk is om negatieve reviews zelf op te lossen

Als onafhankelijke partij krijgen we vaak het verzoek om te bemiddelen bij negatieve reviews. Natuurlijk doen we dat graag, maar we stellen wel altijd de eis dat de webwinkel eerst zelf contact opneemt met de klant. Waarom we dat doen? Dat leggen we graag uit in deze blog.

Naar ondersteuning

Waarom zou ik klanten stimuleren om hun ervaring te delen?

Het WebwinkelKeur geeft uw klanten de mogelijkheid tot het beoordelen van uw dienstverlening en bekijken van ervaringen van andere klanten.

Wanneer u tevreden klanten heeft wilt u dit dan ook graag delen met toekomstige klanten. Wij raden u dan ook aan om klanten actief te vragen om hun reactie te delen. Een goede manier is om uw klanten op de mogelijkheid te wijzen in uw e-mailcorrespondentie waaronder de orderbevestiging.

Over het algemeen zullen tevreden klanten zonder aansporing minder snel hun mening delen dan ontevreden klanten. Dit kan daardoor tot een vertekend beeld leiden van uw dienstverlening. Alle klanten aansporen tot het delen van hun ervaring is dan ook zeker aangeraden. Zo voorkomt u dat enkel ontevreden klanten u weten te vinden en hun reactie achterlaten.

Tevens deelt WebwinkelKeur de ervaringen ook met Google. Hiermee is het dus indirect mogelijk om ook beter te boek te staan in de zoekresultaten.

Rich Snippet sterren

Sterren in de onbetaalde organische resultaten van Google.

Hoe activeer ik Rich Snippet sterren?

Activeren van de rich snippet sterren is eenvoudig. Voor activatie raden we je aan om ons blog te lezen over de werking van Rich Snippet sterren. (meer…)

Rich snippet code testen

Veel leden kiezen ervoor om rich snippet code toe te voegen aan hun webwinkel, bijvoorbeeld voor het tonen van sterren in de Google zoekresultaten. Hoe kun je testen of deze code juist geplaatst is? (meer…)

Meer over rich snippet sterren

Wat is het verschil tussen Google Seller Rating en rich snippets?

Google Seller Rating is niet hetzelfde als de rich snippets in Google. Waar de rich snippets in Google de sterren binnen de organische zoekresultaten laat zien, laat Google Seller Rating de sterren binnen de betaalde zoekresultaten zien. Daardoor zijn er geen kosten verbonden aan de rich snippers, maar wél aan de Google Seller Rating.

Voorbeeld Google Seller Rating

Voorbeeld rich snippets van Google

Wij bieden de rich snippets van Google ook aan. Voor meer informatie klik je hier.

Google Seller Rating

Sterren in Google Ads en Google Shopping.

Hoe activeer ik Google Seller Rating?

Google seller rating kun je gemakkelijk binnen ons dashboard activeren. Log in binnen ons dashboard ga naar Promotie > Google Seller Rating > bekijk of je betreffende webwinkel voldoet aan de kwalificatie > Activeer. Er zijn wel vereisten om te kwalificeren voor de sterren van Google Seller Rating. Klik hier voor de vereisten.

Wij zijn zelf helaas geen Google seller rating partner. Door onze partnership met Verified Reviews kunnen wij deze sterren toch aan onze leden aanbieden. Hierdoor krijgt een lid een extra beoordelingspagina https://www.echte-beoordelingen.com/ wat onderdeel is van Verified Reviews. De kosten die we in rekening brengen gaan vrijwel volledig naar de partner.

Meer over de Google Seller Rating

Mijn sterren van Google Seller Rating zijn niet zichtbaar, hoe kan dat?

Google Seller Rating geïnstalleerd, maar niet zichtbaar?

Nu heb je Google Seller Rating geactiveerd en geïnstalleerd en kom je erachter dat de sterren niet zichtbaar zijn. Dit kan verschillende redenen hebben:

• De webwinkel heeft de afgelopen 12 maanden minder dan 100 unieke reviews verzameld. (Let wel op, het verzamelen van minstens 100 unieke reviews geen nog geen garantie op de sterren. Google heeft een eigen algoritme waarmee ze dubbele reviews eruit halen. Om zeker te weten dat je sterren getoond worden moet je een stuk boven de 100 zitten.)
  • De 100 unieke reviews zijn afkomstig uit verschillende landen. Je moet minstens 100 unieke reviews afkomstig uit één land hebben verzameld, gezien de Google Seller Rating sterren per landcode gaan.
  • De webwinkel heeft binnen de afgelopen 4 weken 100 reviews verzameld. Deze worden (nog) niet getoond vanwege het indexeren van Google.
  • Het gemiddelde van de beoordelingen is lager dan 3,5 van de 5 sterren.
  • Je maakt gebruik van URL’s met subdomeinen.
  • Je hebt opzettelijk (vrijwillig of per ongeluk) de sterren ‘overschaduwd’ binnen je Google Ads-campagnes
  • Google Seller Rating sterren zijn niet zichtbaar via mobiele zoekresultaten.
  • Google Seller Rating zijn geen product reviews van Google Shopping. Bij activatie laat Google Seller Rating wél het percentage positiviteit van je reviews bij Google Shopping zien.

Google Seller Rating sterren niet altijd zichtbaar?

Het kan zijn dat je de Google Seller Rating sterren de ene keer wél ziet verschijnen en de andere weer keer niet. Dat kan komen door deze redenen:

• Wanneer je meerdere keren (vaak achter elkaar) op dezelfde zoektermen zoekt, heeft dit invloed op de zoekresultaten van Google. Zowel van de organische als betaalde resultaten. Hierdoor kan het zijn dat Google de sterren (even) niet meer aan je laat zien.
  • Google bepaalt zélf de beste tijden om je Google Seller Rating sterren te laten zien. Het kan dus zijn dat je ze daardoor soms niet tegenkomt.
  • Google onthoudt waar je op zoekt of recentelijk op gezocht hebt (caching Google).  Aan de hand van de cache bepalen ze of de sterren voor je relevant zijn of niet.
Meer over de Google Seller Rating

Wat is Google Seller Rating?

Google Seller Rating zijn de getoonde sterren van je Google Ads voor de betaalde zoekresultaten binnen Google. Tevens geeft Google Seller Rating het percentage positiviteit van je reviews weer bij Google Shopping. De sterren van Google Seller Rating zijn dus niet hetzelfde als de sterren van de product reviews van Google Shopping. Zie afbeelding hieronder een voorbeeld van Google Ads:

Meer over de Google Seller Rating

Wat is het verschil tussen Google Seller Rating en rich snippets?

Voorbeeld Google Seller Rating

Meer over de Google Seller Rating

Wat zijn de kosten van Google Seller Rating?

Dankzij onze partner Verified Reviews hebben we de mogelijkheid onze leden een Google Seller Rating optie aan te bieden. Deze is helaas niet kosteloos. Het activeren van deze sterren bedraagt 19,95 per maand per geactiveerde webwinkel. De facturering gaat per kwartaal en de optie is makkelijk aan- en uit te zetten binnen ons dashboard. De kosten die wij in rekening brengen gaan vrijwel geheel naar de partner

Meer over de Google Seller Rating

Wat zijn de vereisten om aan Google Seller Rating te kwalificeren?

Niet elke webwinkel kwalificeert voor de Google Seller Rating. De webwinkel moet namelijk aan enkele vereisten voldoend om de sterren te kunnen tonen. Wij hebben ze hieronder voor je opgesomd:

• De webwinkel heeft de afgelopen 12 maanden minstens 100 unieke reviews verzameld. Dit is helaas nog geen garantie dat de sterren echt getoond worden. Google heeft een eigen algoritme waarmee ze dubbele reviews eruit halen. Om zeker te weten dat je sterren getoond worden moet je een stuk boven de 100 zitten. Ook geldt: wanneer je binnen afgelopen 4 weken de 100 reviews hebt verzameld, kunnen de sterren (nog) niet getoond worden in verband het indexeren van Google.
  • Het gemiddelde van de beoordelingen is minstens 3,5 van de 5 sterren waard.
  • Je maakt geen gebruik van URL’s met subdomeinen.
  • Je hebt niet opzettelijk de sterren ‘overschaduwd’ binnen je Google Ads-campagnes