Hé webwinkelier, laat jezelf eens zien!

webwinkelier laat jezelf zien

Webwinkeliers kunnen heerlijk anoniem hun producten verhandelen. Het maakt niet uit wat je standplaats is: de eettafel van je ouders, het bijgebouwtje achter je huis of gewoon op zolder, waar veel webshops begonnen. Op al deze plekken kun jij bezig zijn met je bedrijf zonder dat de consument dat weet. Maar is dat wel zo slim?

Een hoop startende webwinkeliers, maar ook webwinkeliers die al een flinke tijd bezig zijn, zijn anonieme en mysterieuze types. Tenminste, als ik een blik op hun website werp. Het vereist vaak flink wat zoekwerk om te achterhalen wie het gezicht achter de webshop nou eigenlijk is. Een adres, telefoonnummer en zelfs een KVK nummer: ze zijn op de site nergens te bekennen. Na al dat speuren kom ik er in de algemene voorwaarden pas achter met wie ik in zee zou gaan als ik bij deze webwinkel bestel. En zelfs dan is het af en toe nog een raadsel wie of wat er achter deze winkel zit.

Verstoppen is een slecht idee

Webwinkeliers die hun gegevens, bewust of onbewust, niet op hun website vermelden of ergens verstoppen, hebben niet door hoe schadelijk dit is voor hun bedrijf. Een consument kan een webwinkel onmogelijk vertrouwen als de basisgegevens, zoals adres, e-mail en telefoonnummer ontbreken. Staat er op jouw contactpagina alleen een contactformulier? Dan haken klanten direct af. Mensen willen nou eenmaal weten wie het gezicht is achter de webshop voor ze iets bestellen.

Angst voor bezoek en een amateuristisch beeld

Ondernemers die hun gegevens verstoppen of niet duidelijk vermelden, geven aan dat zij bang zijn dat mogelijke klanten anders langskomen. Het bestemmingsplan van de gemeente verbiedt dit of het magazijn is elders gevestigd, dus dit kan helemaal niet. Ook webwinkeliers die vanuit huis werken in plaats van in een groots bedrijfspand willen hun gegevens vaak niet delen, omdat ze bang zijn dat dit niet professioneel overkomt. Dat blijkt uit diverse feedback topics op het Webwinkelforum.

Je hebt geen statig bedrijfspand nodig

Hier vergissen webwinkeliers zich flink in. Het is veel beter om duidelijk aan te geven dat je geen bedrijfspand hebt en dat consumenten alleen op afspraak langs kunnen komen. Zo wek je een stuk meer vertrouwen dan wanneer je de adresgegevens niet vermeldt of ergens verstopt en zorg je ervoor dat je meer verkoopt. Staat er toch een klant onaangekondigd voor de deur? Zie het dan als een speciaal contactmoment. Je kunt hem misschien niet meteen iets verkopen, maar het bied je wel de mogelijkheid om hem te enthousiasmeren voor jouw webshop. Ook is dit het moment om hem aan je te binden door hem advies op maat te geven of zelfs een exclusieve aanbieding voor te leggen. Dat is echter niet de enige reden om jouw gegevens duidelijk op je website te zetten: je bent wettelijk verplicht om dit te doen. Er is dus geen enkele acceptabele smoes om je bedrijfsgegevens te verstoppen of niet te vermelden.

Webshop vanuit huis

Werk je vanuit huis? Dan is dat juist iets waar je mee mag pronken. Jouw webshop kan bijvoorbeeld het resultaat zijn van iets wat als een hobby of passie begon. Om dit tot een bedrijf uit te laten groeien, heb je enorm hard gewerkt. Aan het pand is het misschien niet te zien dat jij bloed, zweet en tranen in je bedrijf hebt gestopt, maar gebruik dit gegeven juist om aan de consument te vertellen waar jouw winkel voor staat. Maak bijvoorbeeld een ‘over ons’ pagina, met daarop het verhaal hoe het allemaal begon en wat jij allemaal hebt gedaan om jouw webwinkel te beginnen. Mensen zijn gek op een kijkje achter de schermen, dus laat vooral met foto’s zien hoe dat kamertje eruit ziet waar jij al je ideeën uitwerkte en hoe jouw magazijn erbij staat. Consumenten vinden het geweldig om een trotse webwinkelier te zien. Dit kun je ook gebruiken voor je social media accounts, zoals Pinterest, Twitter en Facebook. Op deze kanalen kun je nog meer met jouw doelgroep in gesprek gaan en maak je jouw webwinkel gelijk persoonlijker en authentieker.

Jij mag er zijn!

Consumenten zien maar wat graag waar jij allemaal mee bezig bent. Door ze op de hoogte te houden via social media, hebben mensen niet langer het gevoel dat ze iets kopen bij een anonieme webwinkel, maar juist bij een echt mens. Op deze manier kun jij laten zien dat je anders bent dan al die gigantische shops: jij biedt namelijk echte service op maat. Jij laat geen ongemotiveerde tiener de telefoontjes afhandelen, maar doet dat zelf. Mensen krijgen meteen de baas aan de lijn die precies weet hoe alles eraan toe gaat, want je bent niet alleen bezig met klantenservice, maar ook met orders en inkopen. Een megabedrijf kan zich niet meten met jouw persoonlijke service!

Dus: verschuil je niet langer en laat jezelf zien webwinkelier! Je oefent een prachtig vak uit, waar je enorm trots op mag zijn! 🙂

Dit bericht is herschreven door WebwinkelKeur

Helemaal mee eens! Wij hebben direct op onze voorpagina een foto van ons samen gezet. Direct op de eerste pagina zie je dus al wie ze zijn (letterlijk)
Wij krijgen vaak te horen dat ons fotootje klanten net over de streep getrokken heeft omdat het zo laagdrempelig en betrouwbaar overkomt. En een bijkomend voordeel is dat je al snel een wat meer persoonlijk contact hebt met klanten omdat ze in de gaten hebben dat het echt “1 op 1” is. Zeker als je klanten hebt die al wat ouder zijn of (nog) niet heel zeker zijn met online aankopen kan het echt een verschil maken.
Als je een winkel binnenloopt wil je ook een gezicht achter de kassa zien. Zo hier ook.
Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedere branche even belangrijk is, maar in onze branche en voor onze doelgroep wel.
Wel grappig om dan juist af en toe een review te lezen als: de dame van de klantenservice was erg vriendelijk en behulpzaam. Alsof we een groot concern met aparte klantenservice afdeling zijn 😉

Inderdaad jezelf laten zien. Met onze WWK speelgoed-webwinkel hebben we ondertussen >1000 video’s op de site waar ik gewoon te zien ben.
En dat heeft niet alleen effect op minder retouren maar ook op loyaliteit. Er zijn mensen die vanuit België 2 uur komen rijden om speciaal bij ons in de showroom te komen kijken. En het leukste; en in het begin bijzondere, effect is dat sommige kids echt vragen ‘naar die meneer van YouTube 😉 ‘
Kinderen vertellen de waarheid denken we dan maar.
Maar simpele dingen als productfoto’s waarop je het artikel vasthoud zorgt ervoor dat je klant het artikel al veel beter kan inschatten op afmeting.

Oftewel: in een overvolle markt heb je nog 1 onderscheidend vermogen: dat ben je zelf.