Zo ben jij frauderende webwinkels te slim af

pas op voor malafide frauderende webshops
12082

Frauderende webwinkels

Malafide webwinkels komen en gaan en zijn slechts een korte periode online. Hierdoor kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) niet duidelijk zeggen hoe groot het probleem in Nederland is. Naar schatting zijn er in Nederland 25.000 tot 35.000 frauderende webwinkels. In Duitsland waren er zelfs 4 miljoen consumenten de dupe geworden van een frauderende webwinkel. Deze worden vaak vanuit het buitenland opgezet en weten goed dat de Nederlandse consument tijdens de feestmaanden meer bestelt. Juist tijdens deze maanden moet je goed op je hoede zijn. Wij als keurmerk vinden het belangrijk dat online winkelen veilig gebeurt en dat de malafide webwinkels geen kans krijgen. We  geven daarom in dit blogbericht 5 tips om een webwinkel te controleren. Bij twijfel kun je altijd contact met ons opnemen!

1. Het keurmerk

Een webwinkelkeurmerk staat voor veilig online winkelen. Hier zijn de cybercriminelen dan ook zeker van op de hoogte en misbruiken dergelijke beeldmerken. Door het zien van een bekend keurmerklogo in de webwinkel wordt er de indruk gewekt dat deze betrouwbaar is. Ze hopen dat de goedgelovige consument op die manier sneller overgaat tot bestellen.  Het is daarom verstandig om te allen tijde de echtheid van het keurmerk te controleren. Klik bijvoorbeeld op het logo of zoek de webwinkel op de ledenlijst van het keurmerk. Dit geeft uitsluitsel of ze daadwerkelijk zijn aangesloten bij het keurmerk. Blijkt een webwinkel ons keurmerk te misbruiken? Geef dit dan direct door aan ons. Bij misbruik van ons beeldmerk treffen wij maatregelen.

2. Iets te mooi om waar te zijn?

Je komt al een eind als je je gezonde verstand gebruikt. Deals van 50 % / 80 % / 90 % op gloednieuwe net uitgebrachte producten zijn ook te mooi om waar te zijn. Wij adviseren daarom om het product los op te zoeken en de bijbehorende prijzen te vergelijken. Vaak zal daaruit blijken dat die megadeals niet realistisch zijn wanneer ze worden vergeleken met de andere aangeboden prijzen en hun waarde op de markt. In frauderende webwinkels zie je tevens dat ze erg veel en rare voorraden van producten hebben.

3. Bedrijfsgegevens

Het is altijd raadzaam om de bedrijfsgegevens van een webwinkel te controleren. In de meeste gevallen wordt een frauderende webwinkel zo ontmaskerd. Zij zullen bijvoorbeeld een niet bestaand telefoonnummer of adres plaatsen. Je komt er gauw genoeg achter of het valse gegevens zijn door ze op te zoeken en het telefoonnummer te bellen. Het komt tevens voor dat dit soort webwinkels nauwelijks tot geen gegevens op de site hebben staan. Klik dan snel op kruisje, want het is per wet verplicht om deze gegevens te plaatsen op de website!

4. Taalgebruik

Zoals in de inleiding staat vermeld hebben frauderende webwinkels een korte levensduur. Ze komen en ze gaan. Zo snel, dat zelfs de grootste online zoekmachine Google ze niet kan indexeren. De meeste frauderende webwinkels worden vanuit het buitenland beheerd. Zij maken gebruik van automatische vertaalprogramma’s om de website in de desbetreffende taal te vertalen. Wanneer je lappen tekst door een vertaalmachine haalt lopen de zinnen niet meer lekker en zit het ook nog eens vol met taalfouten. Als je veel rare zinnen en taalfouten ontdekt, raden we je aan om bij een andere webwinkel te bestellen.

5. Ervaringen

Recensies zijn goud waard. Het zegt veel over de kwaliteit en service van een webwinkel. In beoordelingen kunnen voorgaande klanten ongezouten hun mening kwijt over hun ervaring met de webwinkel. Publiceert de webwinkel geen recensies op de site zelf? Of zijn de ervaringen statisch gedeeld op de website? Zoek de webwinkel dan op in Google met het woordje ‘ervaring’, ‘beoordeling’, ‘recensie’ of ‘review’ en bekijk de resultaten. Zijn er helemaal geen recensies vindbaar of domineren de negatieve, dan is het raadzaam je online boodschappen elders te doen. Vergis je alleen niet dat een webwinkel met enkel positieve recensie zonder teksten, onder allemaal rare verzonnen namen of ‘Anoniem’ ook bestempeld kunnen worden als verdacht.

Conclusie

We hopen dat met de gegeven tips de consument minder snel de dupe wordt van frauderende webwinkels. Al helemaal voor de enorme piek van de feestdagen die eraan zitten te komen. Een webwinkel met het WebwinkelKeur keurmerk biedt de consument overigens extra zekerheden aan. Zo hebben wij de webwinkel vooraf uitgebreid gekeurd en bemiddelen wij gratis bij geschillen. Niet zeker of een webwinkel bij ons is aangesloten? Zoek hem op binnen ons ledenbestand of neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

pas op voor malafide frauderende webshops