Skip to content

Blog

Wet kopen op afstand: de zichttermijn

Wet kopen op afstand: de zichttermijn

2662
0
0

Als webwinkelier dien je je aan de wet te houden. Eén van de wetten waarmee je veel in aanmerking komt is de wet koop op afstand. In deze blog post zal kort een aspect van deze wet (de zichttermijn) besproken worden.

Retour binnen 7 werkdagenLet op: deze blog is uit 2012. In 2014 is nieuwe wetgeving ingegaan, waaronder een vernieuwde versie van het herroepingsrecht

Als consumenten een product via een webshop aanschaffen kunnen zij deze niet fysiek bestuderen zoals in een echte winkel. Om consumenten toch deze mogelijkheid te bieden en te beschermen bij internetaankopen is in 2001 de wet koop op afstand in het leven geroepen. Eén van de belangrijke aspecten van deze wet is het recht van retourneren binnen zeven werkdagen.

Consumenten hebben het recht om een dienst of product dat via een webshop is aangeschaft te retourneren binnen zeven werkdagen zonder opgave van reden. Deze zeven werkdagen gaan in op het moment dat het product of dienst ontvangen is. Consumenten dienen hierop duidelijk gewezen te worden, wordt dit niet gedaan dan wordt automatisch de termijn verlengd naar drie maanden. Alleen vermelden binnen de algemene voorwaarden is niet voldoende. Het vermelden van zeven dagen in plaats van zeven werkdagen is al genoeg om de termijn te verlengen.

Binnen de zeven werkdagen mag het product of dienst geretourneerd worden zonder opgaaf van reden. De enige kosten die hiervoor in rekening gebracht mogen worden zijn die van het terugsturen. Er mogen dan ook geen extra administratie kosten in rekening gebracht worden. Het gehele bedrag inclusief verzendkosten dient dan ook terug gestort te worden. Dit moet binnen 30 dagen gebeuren. Ook dit dient duidelijke op de site vermeld te worden.

In de zeven werkdagen mag de consument het product uitproberen. Het mag dan ook de verpakking gehaald worden. Het uitpakken dient wel redelijke wijs te gebeuren. Maar is het niet mogelijk om de verpakking onbeschadigd te openen dan is dat het probleem van de webshop. De consument hoeft hiervoor niet op te draaien.

Niet alle producten of diensten kunnen geretourneerd worden. Er zijn enkele uitzonderingen: maatwerk, bederfelijk waar, kranten, loten, magazines, en diensten die door hun aard niet teruggezonden kunnen worden. Maatwerk is alleen een uitzondering als het voor de consument maatwerk betreft. Het geldt dus niet voor bestellingen waarvoor de webshop ook weer een speciale bestelling moet doen. CD’s/muziek en films mogen alleen geretourneerd worden mits de zegel niet verbroken is. Boeken daarentegen mogen altijd geretourneerd worden.

Houd er als webwinkelier dus rekening mee dat klanten het recht hebben om producten te retourneren en dat klanten hierop gewezen moeten worden. Er zijn situaties waarin geretourneerde producten niet meer verkocht kunnen worden. Dit stukje risico waarmee je als ondernemer rekening mee moet houden.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *