Zoekwoorden optimaliseren van de website

Bij WebwinkelKeur ontvangen we regelmatig vragen omtrent zoekmachine optimalisatie (SEO). Vandaar dat we de komende weken elke week een tip gaan geven om jouw webwinkel beter te laten scoren in Google. Vorige week hadden we Kelly, Sales Manager van Xolphin, aan het woord over de voordelen van een SSL-certificaat voor webwinkels. Deze week gaan we het over het optimaliseren van de website op zoekwoorden hebben.

Wanneer u wilt dat uw website goed wordt gevonden in de belangrijkste zoekmachines dan is het belangrijk om nauwkeurig te bepalen op welke zoekwoorden u precies gevonden wilt worden. Bij het kiezen van zoekwoorden is de centrale vraag ‘wat zou de doelgroep voor zoekwoorden gebruiken wanneer ze interesse hebben in hetgeen wat ik aanbied’. Tevens is het bepalen van zoekwoorden ook een kwestie van het vinden van een juiste balans tussen het zoekvolume van het woord (hoeveel mensen zoeken op het betreffende zoekwoord) en de concurrentie op het zoekwoord (hoeveel andere organisaties hebben een pagina geoptimaliseerd op het betreffende zoekwoord) . Zo kan het voorkomen dat bepaalde woorden waar mensen wellicht iets minder op zoeken, wel efficiënter zijn omdat minder concurrentie hier hun pagina’s op hebben geoptimaliseerd. Dit kan dan een eenvoudigere hoge ranking betekenen wanneer je daar de pagina op hebt geoptimaliseerd.

Bedenk uw doelstellingen

In een vorig blogbericht hebben we al eens ingezoomd op het formuleren van SMART-doelstellingen. Met een website kun je namelijk verschillende doelstellingen ambiëren. Deze doelstellingen kunnen variëren van  het verkrijgen van lezers van uw artikelen (zoals bij bijvoorbeeld een webblog) tot het verkopen van een bepaald product (bij bijvoorbeeld een webwinkel). Dit kan ook een combinatie aan doelstellingen zijn, een potentiële consument kan bijvoorbeeld naar aanleiding van het lezen van een artikel op de webblog over gaan tot het aanvragen van meer informatie over een product dat behandeld is in het artikel en vervolgens overgaan tot het aanschaffen van dit product. De zoekwoorden moeten in lijn liggen met de genoemde doelstellingen. Het gaat namelijk niet expliciet om het verkrijgen van zoveel mogelijk bezoekers (kwantiteit) op uw website maar om het verkrijgen van de juiste bezoekers (kwaliteit). Het is verstandig om de doelstellingen en de zoekwoorden al te hebben bepaalt voordat de website daadwerkelijk wordt gebouwd. Deze kunnen dan leidend zijn voor het ontwikkelproces van de website. Maar ook wanneer u reeds een website hebt gebouwd kunt u middels enkele stappen vooruitgang boeken, soms betekend het voor het bereiken van optimaal resultaat wel dat dit drastische stappen zijn. Om extra werk te voorkomen kun je dus beter een goed onderzoek doorvoeren voordat je de website bouwt (danwel; laat bouwen).

In het kort zijn de volgende stappen belangrijk bij het bepalen van een zoekwoordenstrategie:

1. Definieer de SMART-doelstellingen van uw website
2. Welke zoekwoorden liggen in lijn met deze doelstellingen en worden gebruikt door de doelgroep (maak gebruik van data).
3. Pagina’s optimaliseren op basis van de zoekwoorden

Welke zoekwoorden liggen in lijn met mijn doelstellingen (en worden gebruikt door de doelgroep)?

We praten altijd over ‘zoekwoorden’, terwijl we het eigenlijk over ‘zoektermen’ moeten hebben. Het woord ‘zoekwoorden’ geeft namelijk het verkeerde idee dat het om een enkel woord kan gaan. Echter gaat het bijna altijd om een combinatie van twee of drie zoekwoorden. Het is verstandig om zelf het (basis) onderzoek uit te voeren, omdat je als kapitein van je webwinkel meer weet van jouw doelgroep dan menig marketeer zou kunnen weten. Aan de hand van een zogenaamde praktijkvoorbeeld van de fictieve organisatie ShaveDave nemen we je nu meer door de verschillende fases van een een (basis) zoektermen onderzoek. De fictieve organisatie ShaveDave zit in de markt van scheermachines, scheerschuim en accessoires (zoals scheermesjes). Een logisch zoekwoord voor het optimaliseren van de website zou het woord scheermachine zijn. Maar, wacht eens? Als we het woord scheermachine zouden gebruiken dan moeten we niet alleen de concurrentie aangaan in de markt van persoonlijke verzorging maar concurreren we ook met bijvoorbeeld scheermachine’s voor schapen, paarden en koeien. Dit is natuurlijk zonde, want mensen die op zoek zijn naar scheermachine’s voor schapen, paarden of koeien hebben niet zo veel te zoeken op de website van ShaveDave. We moeten onze zoekterm dus beter gaan specificeren. Gelukkig kunnen we in Google ook het algemeen zoekgedrag van mensen onderzoeken.

Zoekgedrag van consumenten op het woord 'scheermachine'
Zoekgedrag van consumenten op het woord ‘scheermachine’

Wanneer we het algemene zoekgedrag van mensen onderzoeken binnen Google dan krijgen we natuurlijke inzichten over hoe mensen zoeken naar specifieke producten. We gaan nu inzoomen op het zoekgedrag van een consument die op zoek is naar een machine voor het scheren van gezichtshaar. De fictieve consument is bijvoorbeeld op zoek naar een scheerapparaat voor zijn baard. We zoeken nu in Google op de twee woorden ‘scheermachine baard’. Op basis van deze twee woorden krijgen we nieuwe zoektermen van Google voorgeschoteld. Dit zijn alternatieve zoektermen waar mensen veel op zoeken binnen Google.

Zoekgedrag op een specifiek zoekterm
Zoekgedrag op een specifiek zoekterm

Deze zoekwoorden kunnen op zichzelf ook weer nieuwe inzichten geven. Wanneer je in Excel een document aanmaakt en de zoektermen die je gevonden hebt op de zojuist beschreven manier registreert, dan kun je vervolgens deze zoektermen gebruiken voor een zoektermen analyse binnen de Google Adwords Keyword Tool. Hierdoor krijg je een nog breder zicht op de zoektermen die mensen gebruiken om jouw producten te vinden.

Google adwords Keyword Tool
Google adwords Keyword Tool

Vervolgens is het een wisselwerking van het gebruiken van nieuwe woorden in Google zelf en in Google Adwords. Wat geven de nieuwe specifieke zoektermen voor inzichten. Wanneer je denkt alle zoektermen te hebben geregistreerd dan moet er een analyse plaats vinden over de gevonden zoektermen. Ook dit is een combinatie van beide tools. De analyse bestaat namelijk uit het aantal gevonden pagina’s die geïndexeerd zijn binnen Google op een specifiek zoekterm (de concurrentie danwel ‘het aanbod’) en de zoekvolume (gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten, danwel ‘de vraag’). Vervolgens bestaan er wiskundige formules om te kunnen berekenen wat de kans op een top 3 locatie in Google is.

Pagina’s optimaliseren op basis van de zoekwoorden

Na een weloverwogen keuze in de zoektermen die je wilt gebruiken, kun je de pagina’s gaan optimaliseren. Het is hierbij van belang om niet te vergeten dat je de pagina schrijft voor de bezoeker en niet voor Google. Dat is ook waarom we de zoektermen hebben gezocht die passen bij het zoekgedrag van je consumenten en de doelstellingen die je ambieert. De tekst moet dus geen onleesbare jiberisch worden, maar  zo geschreven worden dat de zoeker actie gaat ondernemen, dat ze doet delen, liken, reageren, linken, klikken en kopen.

Het optimaliseren van de teksten doe je door goed te onderzoeken welke woorden je waar kunt gebruiken. Het is hierbij van belang dat het belangrijkste zoekterm gebruikt wordt in de kopen en titels van de pagina. Voor zoektermen die u niet kunt toekennen aan bestaande pagina’s moeten specifieke nieuwe pagina’s geschreven worden. Deze pagina’s noemen ze in vaktaal ‘landing pages’. Landing pages zijn pagina’s waarop mensen terecht komen wanneer ze op een specifieke zoekterm hebben gezocht binnen de zoekmachine. Vergeet ook niet het zoekterm op te nemen in de meta description en de meta tags van de pagina.

Volgende keer

Dit keer hebben we het over zoektermen analyse gehad. Hierbij zijn we kort ingegaan op het optimaliseren van de betreffende pagina’s. Volgende keer berichten we over de tool SEOEffect.com.