Google Seller Rating

Google Seller Rating is een extensie in Google Ads. Deze extensie zorgt er voor dat beoordelingssterren worden weergegeven bij je Google Ads en Google Shopping advertenties. Weinig Nederlandse review partijen bieden deze optie aan, maar via WebwinkelKeur is het mogelijk om te kwalificeren voor de Google Seller Rating.

Verschil Google rich snippets en Seller Rating

Wat is precies Google Seller Rating? Niet te verwarren met de rich snippets van Google! Hoewel het één pot nat lijkt, is dit niet het geval. Waar de één zichtbaar is bij organische zoekresultaten, is Google Seller Rating juist zichtbaar bij je betaalde zoekresultaten (Google Ads / Google Shopping). De rich snippets zijn daardoor altijd gratis en voor de Google Seller Rating wordt wel een maandelijkse bijdrage gevraagd. Zie hieronder het verschil in de zoekresultaten van Google:

Google Seller Rating WebwinkelKeur
Voorbeeld Google Seller Rating
Voorbeeld rich snippets van Google
Voorbeeld rich snippets van Google

Voordelen van Google Seller Rating

Het gebruik van Google Seller Rating brengt vele voordelen met zich mee. Deze zijn voornamelijk van invloed op het succes van je advertentiecampagnes.

Volgens Google zijn de grootste voordelen:

  • Verhoging van verkeer naar je webwinkel.
  • Verhoging van 17% van de click-trough-rate (CTR).
  • Verbetering van de quality scores (QS).
  • Verlaging van de cost-per-clicks (CPC).

Al met al goede redenen om het te overwegen voor je webwinkel!

Google Seller Rating WebwinkelKeur

 

Activeren

In tegenstelling tot de sterren van rich snippets, zijn de sterren van Google Seller Rating helaas niet kosteloos. Dit komt doordat de sterren worden getoond in je Google Ads en de verkopersbeoordeling ‘% positief’ in Google Shopping. Om de kosten voor onze leden zo laag mogelijk te houden, gaan de kosten die wij in rekening brengen vrijwel geheel naar de partner. De kosten voor deze verkopersbeoordeling bedragen per geactiveerde webwinkel per maand 20 euro. Je betaalt en activeert dus per webwinkel en niet per lidmaatschap.

Wat krijg je er precies voor terug:

  • Gele sterren in je Google Ads via desktop zoekresultaten van Google.
  • Percentage positiviteit reviews in Google Shopping.

Ook gebruik maken van Google Seller Rating? Log in binnen ons dashboard > ga naar Reviews > Shopreviews > Instellingen > klik op Google Seller Rating > bekijk of de betreffende webwinkel voldoet > Activeer.

 

Voorwaarden voor het kwalificeren

Niet elke webwinkel kwalificeert voor de sterren. Hier zijn enkele vereisten aan verbonden:

  • De webwinkel heeft de afgelopen 12 maanden minstens 100 unieke reviews verzameld. Dit is helaas nog geen garantie dat de sterren echt getoond worden. Google heeft een eigen algoritme waarmee ze dubbele reviews eruit halen. Om zeker te weten dat je sterren getoond worden moet je een stuk boven de 100 zitten. Ook geldt: wanneer je binnen de afgelopen 4 weken de 100 reviews hebt verzameld, kunnen de sterren (nog) niet getoond worden in verband het indexeren van Google. De indexering heeft namelijk gemiddeld 4 weken nodig. Na het behalen van de benodigde aantal unieke reviews, kan het dus nog 4 weken duren voordat de sterren zichtbaar worden.
  • Het gemiddelde van de beoordelingen is minstens 3,5 van de 5 sterren waard.
  • Je maakt geen gebruik van URL’s met subdomeinen.
  • Je hebt niet (opzettelijk of per ongeluk) de sterren ‘overschaduwd’ binnen je Google Ads-campagne.

 

Video uitleg

Meer informatie over de Google Seller Rating zie je ook in onderstaande video:

Google reviewsterren

Google kent vele verschillende reviewmogelijkheden. Hoewel ze erg op elkaar lijken, is de werking van elke ster anders. Elke mogelijkheid binnen Google kun je met WebwinkelKeur tonen. Meer informatie over de andere mogelijkheden vind je hieronder:

Veelgestelde vragen over de Google Seller Rating

Hoe activeer ik Google Seller Rating?

Google seller rating kun je gemakkelijk binnen ons dashboard activeren. Log in binnen ons dashboard ga naar Reviews > Shopreviews > Instellingen > Google Seller Rating > bekijk of je betreffende webwinkel voldoet aan de kwalificatie > Activeer. Er zijn wel vereisten om te kwalificeren voor de sterren van Google Seller Rating. Klik hier voor de vereisten.

Wij zijn zelf helaas geen Google seller rating partner. Door onze partnership met Verified Reviews kunnen wij deze sterren toch aan onze leden aanbieden. Hierdoor krijgt een lid een extra beoordelingspagina https://www.echte-beoordelingen.com/ wat onderdeel is van Verified Reviews. De kosten die we in rekening brengen gaan vrijwel volledig naar de partner.

Mijn sterren van Google Seller Rating zijn niet zichtbaar, hoe kan dat?

Google Seller Rating geïnstalleerd, maar niet zichtbaar?

Nu heb je Google Seller Rating geactiveerd en geïnstalleerd en kom je erachter dat de sterren niet zichtbaar zijn. Dit kan verschillende redenen hebben:

  • De webwinkel heeft de afgelopen 12 maanden minder dan 100 unieke reviews verzameld. (Let wel op, het verzamelen van minstens 100 unieke reviews geen nog geen garantie op de sterren. Google heeft een eigen algoritme waarmee ze dubbele reviews eruit halen. Om zeker te weten dat je sterren getoond worden moet je een stuk boven de 100 zitten.)
  • De 100 unieke reviews zijn afkomstig uit verschillende landen. Je moet minstens 100 unieke reviews afkomstig uit één land hebben verzameld, gezien de Google Seller Rating sterren per landcode gaan.
  • De webwinkel heeft binnen de afgelopen 4 weken 100 reviews verzameld. Deze worden (nog) niet getoond vanwege het indexeren van Google.
  • Het gemiddelde van de beoordelingen is lager dan 3,5 van de 5 sterren.
  • Je maakt gebruik van URL’s met subdomeinen.
  • Je hebt opzettelijk (vrijwillig of per ongeluk) de sterren ‘overschaduwd’ binnen je Google Ads-campagnes
  • Google Seller Rating sterren zijn niet zichtbaar via mobiele zoekresultaten.
  • Google Seller Rating zijn geen product reviews van Google Shopping. Bij activatie laat Google Seller Rating wél het percentage positiviteit van je reviews bij Google Shopping zien.

Controleer of je Google Seller Rating werkt

Je kunt eenvoudig controleren of de Google Seller Rating werkt, doe dit niet door zelf te Googlen op je advertenties. Want soms worden de sterren niet weergegeven en soms wel. Je kunt via de volgende url wel eenvoudig controleren of de Google Seller Rating werkt. Kopieer deze naar jouw adresbalk, vervang hierbij webwinkelkeur.nl door jouw eigen domeinnaam.

https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q=webwinkelkeur.nl

Zie je op de pagina die je ziet een reviewscore, dan werkt de Google Seller Rating. Google kan nu sterren weergeven bij je Google Ads. Per zoekopdracht bepaald Google of ze dit ook doen of niet.

Google Seller Rating sterren niet altijd zichtbaar?

Het kan zijn dat je de Google Seller Rating sterren de ene keer wél ziet verschijnen en de andere weer keer niet. Dat kan komen door deze redenen:

  • Wanneer je meerdere keren (vaak achter elkaar) op dezelfde zoektermen zoekt, heeft dit invloed op de zoekresultaten van Google. Zowel van de organische als betaalde resultaten. Hierdoor kan het zijn dat Google de sterren (even) niet meer aan je laat zien.
  • Google bepaalt zélf de beste tijden om je Google Seller Rating sterren te laten zien. Het kan dus zijn dat je ze daardoor soms niet tegenkomt.
  • Google onthoudt waar je op zoekt of recentelijk op gezocht hebt (caching Google).  Aan de hand van de cache bepalen ze of de sterren voor je relevant zijn of niet.
  • Ook je bieding en Ad Rank zijn van invloed op het wel/niet weergeven van de Google Seller Rating. Hier staat geen vaste waarde voor, maar een Ad Rank van 7 of hoger wordt geadviseerd.

(meer…)

Wat is Google Seller Rating?

Google Seller Rating zijn de getoonde sterren van je Google Ads voor de betaalde zoekresultaten binnen Google. Tevens geeft Google Seller Rating het percentage positiviteit van je reviews weer bij Google Shopping. De sterren van Google Seller Rating zijn dus niet hetzelfde als de sterren van de product reviews van Google Shopping. Zie afbeelding hieronder een voorbeeld van Google Ads:

voorbeeld Google Seller Rating

 

Wat is het verschil tussen Google Seller Rating en rich snippets?

Google Seller Rating is niet hetzelfde als de rich snippets in Google. Waar de rich snippets in Google de sterren binnen de organische (onbetaalde) zoekresultaten laat zien, laat Google Seller Rating de sterren binnen de betaalde zoekresultaten (advertenties & Google Shopping) zien.

voorbeeld Google Seller Rating
Voorbeeld Google Seller Rating
Voorbeeld rich snippets van Google
Voorbeeld rich snippets van Google

Hoewel beide sterren er vrijwel hetzelfde uit zien, is de werking compleet anders. De rich snippets werken via een code die je op je eigen webwinkel plaats. WebwinkelKeur biedt hiervoor een kant-en-klaar-optie zonder extra kosten. De Google Seller Rating bemachtig je via een koppeling met Google, de Google Seller Rating optie valt via ons dashboard te activeren.

Wij bieden dus zowel de rich snippets in Google als de Google Seller Rating aan. Bekijk ook deze video om de verschillen tussen beide sterren te zien.

Wat zijn de kosten van Google Seller Rating?

Dankzij onze partner Verified Reviews hebben we de mogelijkheid onze leden een Google Seller Rating optie aan te bieden. Deze is helaas niet kosteloos. Het activeren van deze sterren bedraagt 20,- per maand per geactiveerde webwinkel. De facturering gaat per kwartaal en de optie is makkelijk aan- en uit te zetten binnen ons dashboard. De kosten die wij in rekening brengen gaan vrijwel geheel naar de partner

Wat zijn de vereisten om aan Google Seller Rating te kwalificeren?

Niet elke webwinkel kwalificeert voor de Google Seller Rating. De webwinkel moet namelijk aan enkele vereisten voldoen om de sterren te kunnen tonen. Wij hebben ze hieronder voor je opgesomt:

  • De webwinkel heeft de afgelopen 12 maanden minstens 100 unieke reviews verzameld. Dit is helaas nog geen garantie dat de sterren echt getoond worden. Google heeft een eigen algoritme waarmee ze dubbele reviews eruit halen. Om zeker te weten dat je sterren getoond worden moet je een stuk boven de 100 zitten. Ook geldt: wanneer je binnen de afgelopen 4 weken de 100 reviews hebt verzameld, kunnen de sterren (nog) niet getoond worden in verband het indexeren van Google. De indexering heeft namelijk gemiddeld 4 weken nodig. Na het behalen van de benodigde aantal unieke reviews, kan het dus nog 4 weken duren voordat de sterren zichtbaar worden.
  • Het gemiddelde van de beoordelingen is minstens 3,5 van de 5 sterren waard.
  • Je maakt geen gebruik van URL’s met subdomeinen.
  • Je hebt niet opzettelijk de sterren ‘overschaduwd’ binnen je Google Ads-campagnes