Skip to content

Blog

Nieuwe regelgeving alcohol verkoop op afstand

6641
0
0

Wanneer jij online alcohol verkoopt weet je vast dat je je aan een hele stapel regels moet houden. Deze regels zijn ervoor om ervoor te zorgen dat er geen alcohol terechtkomt bij minderjarigen. En daar staan we natuurlijk vierkant achter. Maar ben je ook op de hoogte van de regelgeving betreft online alcohol verkopen die is ingegaan op 1 juli 2021? Wij hebben alle facts voor je opgezocht en gebundeld in dit blog.

Voor wie gelden de nieuwe regels voor online alcohol verkoop?

Wanneer je alcohol verkoopt via een webshop, of telefonisch zijn de regels op jou van toepassing. Ook wanneer je een bezorgdienst of koeriersdienst hebt waarbij je alcohol levert gelden de regels voor jou. Je wordt van deze regel uitgezonderd wanneer je bijvoorbeeld de catering verzorgd op feestjes.

Er is sprake van koop op afstand als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Jouw bedrijf verkoopt alcoholhoudende drank aan particulieren
  • Jouw bedrijf en de klant zijn in Nederland gevestigd
  • Jouw volledige verkoopproces gebeurt op afstand, via bijvoorbeeld internet of telefoon

Zorg dat je over de juiste documenten beschikt

Het is verplicht om op papier te zetten hoe je de leeftijdsgrens controleert. Dit heet de “geborgde werkwijze” . Het klinkt misschien ingewikkeld en als een heleboel papierwerk, maar dat valt reuze mee. We zullen duidelijk proberen uit te leggen waar je over moet beschikken.
Ten eerst zal je afspraken moeten maken met de partners (bijv. bezorgdienst) waar je mee samenwerkt. Deze afspraken moet je vastleggen in het document.
Daarnaast moet in dit document de volgende informatie staan:

  • Hoe je samen met je partners de leeftijdsgrens bewaakt van verzending tot en met bezorging.
  • Hoe je ervoor zorgt dat de alcohol op het door de klant opgegeven adres terechtkomt of een officieel afhaalpunt.
  • Hoe de bezorger of het personeel van het afhaalpunt de leeftijd van de ontvanger controleert (geldig ID-bewijs).
  • Hoe je ervoor zorgt dat de documenten actueel blijven, en inzichtelijk voor jou en je werknemers.
  • Dat je minstens 1x per jaar onderzoek doet naar hoe je met de regels omgaat en deze aanpast wanneer dit nodig is.

Online leeftijd checken met iDIN

Eerder was het voldoende wanneer je een pop-up liet zien waarin de bezoeker moest bevestigen dat hij/zij 18 jaar of ouder is. Tegenwoordig is dat niet meer het geval.
Als online verkoper heb je nu een officiële identificatietool nodig. Currence, eigenaar van o.a. iDEAL is met een oplossing gekomen, namelijk de identificatiemethode iDIN. Dit werkt als volgt: De bank van de consument deelt de gegevens (achternaam, initialen, geboortedatum etc.) met de verkoper. Uiteraard kan dit alleen met toestemming van de consument.Welke van deze gegevens gedeeld worden ligt aan het type verificatie.

Bij het afrekenen kan de consument iDIN als identificatiemethode kiezen en dan wordt de identificatie afgerond op dezelfde manier zoals een betaling via internetbankieren. Het verschil is dat iDIN geen betaalmethode is en dat de check wordt gedaan aan het beginnen van het afrekenproces. Verkoop je ook non-alcoholische producten? Dan kun je iDIN per product(categorie) instellen. Voor meer informatie over deze tool kun je terecht op de iDIN-productpagina van Buckaroo.

Weer helemaal op de hoogte? Cheers to that!

 

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *