Skip to content

Blog

Welke regels gelden er voor B2B webwinkels?

B2B oftewel Business-to-Business
43432
15
0

Een vraag die vaker terug komt is of een keurmerk ook bedoeld is voor B2B (business-to-business) webwinkels. Daar kunnen we kort in zijn, dat antwoord is Ja. Ook steeds meer bedrijven oriënteren zich middels internet en kopen via internet bij andere bedrijven waar ze nog geen zaken mee hebben gedaan. Daarbij speelt vertrouwen een grote rol. Wel gelden er wat andere regels voor B2B webwinkels dan voor B2C (business-to-consumer) webwinkels. In deze blog zetten we de belangrijkste regels op een rij.

Prijzen exclusief btw?

Veel B2B webwinkels vermelden prijzen exclusief btw. In principe is dat toegestaan, maar enkel en alleen wanneer bestellen voor consumenten onmogelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je tijdens het afrekenproces een verplicht veld ‘Bedrijfsnaam’, ‘KVK-nummer’ of ‘btw-nummer’ heeft. Dit veld moet dan wel verplicht zijn en niet optioneel. Is het wel mogelijk voor consumenten om te bestellen, dan moet je ook de prijzen inclusief btw vermelden. Ook wanneer je enkel sporadisch aan consumenten verkoopt.

Herroepingsrecht?

In principe hoeft het herroepingsrecht niet te gelden voor bedrijven, het herroepingsrecht is namelijk onderdeel van consumentenwetgeving. Wel stellen wij als keurmerk de eis dat je dit ook duidelijk maakt op de website, vermeld dus of en onder welke voorwaarden retourneren mogelijk is. Hanteer je (standaard) algemene voorwaarden? Controleer dan of deze het herroepingsrecht niet vermelden. Verkoop je zowel aan consumenten als bedrijven, dan kun je hiervoor in jouw algemene voorwaarden uitzonderingen maken.

Verkoop aan consumenten en bedrijven? Geef duidelijkheid!

Verkoop je zowel aan bedrijven als consumenten? Geef dan duidelijkheid aan wanneer een bestelling als B2B gezien wordt en wanneer als B2C bestelling. Dit voorkomt discussies waarbij bedrijven als consument bestellen om zo gebruik te maken van voordeeltjes uit de consumentenwetgeving. Doe dit bijvoorbeeld door een veld in het afrekenproces op te nemen waarin de gebruiker aangeeft of de bestelling zakelijk is of persoonlijk. Eventueel kun je dit veld op de factuur weer tonen zodat het voor bedrijven minder makkelijk is om als consument te bestellen en wel de kosten en btw af te trekken.

Hoe ga jij om met B2B bestellingen?

In discussies tussen webwinkels zien we vaak 2 kampen. De één behandelt B2B bestellingen als een gewone bestelling en biedt gewoon de optie om te retourneren, de ander hanteert andere regels voor bedrijven. De afweging hierbij hangt vaak af van welke producten erg verkocht worden en of deze voor wederverkoop of voor eigen gebruik bedoeld zijn. Graag vernemen wij hoe jij hier als webwinkel mee omgaat.

Zie ook: B2B webwinkel keurmerk

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Wij zijn voornamelijk gericht op de zakelijke markt, maar consumenten kunnen ook bij ons bestellen. Nu is mij niet helemaal duidelijk hoe ik een keurmerk gericht op de zakelijke markt bij jullie moet aanvragen. Kunt u mij hier wat meer informatie over geven?

Beste Riley,
We hebben geen speciaal B2B keurmerk, maar keuren elke webwinkel op de geldende regels. Verkoop je echter alleen aan zakelijke klanten, dan zijn die regels anders dan voor consumenten. Je kunt het keurmerk dus op de normale manier aanvragen, wij controleren vervolgens zelf of je alleen aan zakelijke klanten verkoopt of ook aan consumenten.

Wat kun je doen tegen consumenten die zich voordoen als bedrijf en zo bij je inkopen.
Hoe kun je dit dicht timmeren?

Mijn bedrijf werkt met een abonnement. alleen zakelijke klanten met een abonnement kunnen inkopen.
Stel consument schrijft zich in als zijnde bedrijf.
Ik lever de goederen en stuur later het factuur voor het abonnement.

Consument beweerd opeens consument te zijn en zo het abonnement te willen beindingen?
wat kun je hiermee?

In principe kun je vragen om een KVK nummer en dit nummer controleren. Vult een consument dan bedrijfsgegevens in, dan lijkt met dit zelfs valsheid in geschrifte. Als jij de aanmeldingen goed controleert en bestellen voor consumenten onmogelijk maakt (een verplicht veld KVK of btw nr bijvoorbeeld), dan is het erg moeilijk om je alsnog te beroepen op consumentenwetgeving.

We geven al onze leden natuurlijk gratis advies hoe met zaken om te gaan. Belangrijk is gewoon duidelijkheid, wees vooraf duidelijk welke voorwaarden er gelden voor zakelijke klanten. We helpen je daarbij graag.

Ik heb per ongeluk voor een particuliere bestelling een bedrijfsnaam ingevuld en nu wil het bedrijf de producten die ik niet nodig blijk te hebben niet terugnemen. Dat staat in de voorwaarden die weer verwijzen naar hun herroepingsvoorwaarden. Als je daar een naam invult zien ze het als zakelijke bestelling en kan er niets veranderd worden. Het lijkt me toch logisch dat een webwinkel die zowel aan particulier en bedrijven levert je een duidelijke optie op de site moeten hebben staan of je zakelijk of particulier besteld? Wat als het andersom is? Dat een bedrijf hiervoor particulier besteld met alle voordelen erbij? Ze hebben wel uw keurmerk, dus ze zeggen alles is gechecked.. Hoe zit dit nu?

Dit is toch een lastige. In feite heeft een bedrijf andere rechten dan een consument. Als u een bedrijfsnaam invult dan kan dat dus inderdaad gelden als een zakelijke bestelling. Zo kunt u immers de factuur ook als bedrijfskosten boeken, btw aftrekken, etc.

Dat dit per ongeluk is gebeurt is ongelukkig. Mocht u toch een second-opinion willen waarin we beter naar de situatie kijken, dan kunt u altijd via de ledenpagina een klacht melden. Wij kunnen dan als er geen oplossing komt gratis bemiddelen.

Beste Joey, wanneer je online producten verkoopt, ben je gebonden aan de europese wetgeving. In dit geval zul je je dus ook moeten houden aan het herroepingsrecht en dien je retouren terug te nemen.

Aanvullend op Daniel, ik denk dat je in deze doelt of je bij een B2B verkoop aan een eenmanszaak ook bedenktijd moet bieden?

Dat hoeft niet, de bedenktijd geldt enkel voor consumenten, niet voor bedrijven. Wel moet je dan de voorwaarden voor zakelijke verkoop duidelijk op de website vermelden. Vermeld je op jouw webwinkel dat er gewoon een bedenktijd geldt en zonder je daarbij zakelijke klanten niet uit, dan geldt de bedenktijd ook voor zakelijk aankopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *