WebwinkelKeur

Het belang van een goede huisstijl

Vorige week gingen we in op het belang van illustraties voor op je website/webwinkel. Maar heb je als webwinkelier ook al eens nagedacht over je huisstijl? Of ben je wellicht toch iets te snel van slag gegaan en ben je meteen begonnen met het ontwikkelen van je webwinkel?

Het laten ontwikkelen van een goede huisstijl voor jouw organisatie is van uiterst belang wanneer je effectief wil communiceren richting jouw doelgroep. Eigenlijk is een goede huisstijl het begin van alles, je begint met het nadenken over jouw identiteit en imago en hoe dit in een huisstijl terecht moet komen en vervolgens worden alle media-uitingen op basis van het huisstijl ontwikkeld. Ook de uitstraling/design van de webwinkel/website hoort eigenlijk vanuit de huisstijl te vloeien.

Identiteit, imago en huisstijl

Als organisatie wil je een zo goed mogelijke indruk maken bij je doelgroep. Je wilt namelijk een band opbouwen met je doelgroep en dat doe je door middel van het creëren van een imago waar je doelgroep zich bij thuis voelt. Een goede uitstraling, welke teweeg wordt gebracht door middel van de huisstijl, is daarbij belangrijk.

Maar waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een goede huisstijl? Allereerst kijk je naar de missie en visie van het bedrijf.

Wie en wat zijn we?
Als je niet weet wie je bent en wat je wilt uitdragen (waar je voor wilt gaan) dan is het ook heel lastig om een identiteit te ontwikkelen en uit te dragen.

Vandaar dat je eerst bij deze kernvragen moet stilstaan. Wanneer je hebt bedacht wat;

jouw missie (het bestaansrecht en identiteit van een organisatie)

en visie (de gewenste droomsituatie)

is dan kun je stilstaan bij hoe je dit uitdraagt naar de wereld.

Denk hierbij aan de kleuren, typografie, lay-out, het logo en de payoff (een pay-off is een korte slagzin of slogan die vaak wordt gebruikt na het noemen van een bedrijfsnaam of merknaam) van je bedrijf.

Kleuren

De kleur die je kiest voor jouw identiteit is uiterst belangrijk. Kleur communiceert, we koppelen er waardes aan en ze roepen bepaalde gevoelens en associaties op. Maar kleuren zijn ook cultuur-tijds-en plaats gebonden, denk hierbij bijvoorbeeld aan China waar de familie van een overledene witte kleding draagt in plaats van zoals wij dat in Nederland kennen; zwart. Of bijvoorbeeld de kleur groen welke in Engeland staat voor jaloezie (denk bijvoorbeeld aan de slogan ‘to be green with envy’) waar dit in Nederland staat voor hoop, groei en toekomst.

Elke kleur geeft andere associaties.

Kleur is allesbepalend, bij WebwinkelKeur maken we gebruik van de hoofdkleuren roze en groen. Roze staat voor betrouwbaarheid, zelfrespect, waardering voor anderen, onafhankelijkheid en tolerantie. Groen aan de andere kant staat voor groei, nieuwe ontwikkelingen en eerlijkheid. Dit zijn waarden waar wij ons als keurmerk mee gebonden voelen. Bedenk dan ook goed welke kleuren jij voor jouw webwinkel wilt gebruiken. Wat zijn de waarden waar jij voor staat en welke jij wilt uitdragen? Hou daar ook rekening met de cultuur (de landen) waarin je als merk actief bent.

Typografie

Bij typografie komt veel kijken en veel mensen doen typografie dan helaas ook te kort. Al eens gehoord van woorden zoals interlinie, spatiëring of zelfs cursief, schreefloze letters of juist letters met schreef? Het zijn allemaal zaken waar je goed over moet nadenken als je bezig gaat met tekst.

Op het gebied van internet is typografie 1 van de bouwstenen van een goed ontworpen website.  Het is dan ook belangrijk om bij het ontwikkelen van de huisstijl goed na te denken over lettertypes. Een lettertype moet zowel online als offline bruikbaar zijn, wat betekend; websafe. En lang niet alle lettertypes zijn dat.

Daarnaast moet je bedenken dat de regels voor online en offline gebruik van fonts ook anders zijn. Zo telt dat voor online tekst je beter een schreefloze letter kunt gebruiken (sans serif) dan letters met schreef (serif). Offline geldt hiervoor precies het tegenovergestelde. Daarnaast moet je nadenken over het lettertype dat je voor de koptekst wilt gebruiken en welke je voor de platte tekst (leestekst) wilt gebruiken.

Lay-out

De eerste indruk van een website maar bijvoorbeeld ook van een nieuwsbrief of een advertentie is van groot belang. Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat de primaire doelstelling, het duidelijk en effectief communiceren van informatie naar de lezer, wordt behaald is het creëren van een evenwichtige lay-out. Wanneer we het over webdesign hebben dan is het voor de branding belangrijk dat de website responsive is opgebouwd. Dit betekend dat de website op die manier is gebouwd dat dit voor de gebruiker op verschillende apparaten (desktop, laptop, tablet, mobiel) de juiste unieke ervaring en informatie geeft. Tickles gaat in het blog ‘Het misverstand van responsive webdesigns: schaal zowel grafisch als functioneel’ in op het belang van het goed responsive ontwikkelen van een website en de rol van functionaliteit hierbij.

Logo

We komen ze helaas nog regelmatig tegen; webwinkels die hun logo van een stock-site hebben afgehaald. Het belang van een goed logo moet echter niet worden onderschat. Immers we krijgen bij namen zoals Apple, Microsoft of Google niet voor niets meteen het logo in ons hoofd. Branding (het opbouwen van een identiteit) is uiterst belangrijk, ook voor de kleine-tot-middelgrote speler. En laat alsjeblieft niet je neefje die over een illegale versie van Photoshop beschikt je logo maken. Een goed logo is opgemaakt vanuit een vector-formaat en wordt gemaakt door een professionele designer.

Bij het ontwikkelen van een goed logo moet je nadenken over het kleurgebruik, de lettertypes welke bij jouw identiteit passen en het beeldmerk wat jouw merk moet presenteren. Daarnaast is het van belang dat je logo zo simpel mogelijk is ontworpen zodat je klanten je logo gemakkelijk onthouden.

Pay-off

Een pay-off is uiterst belangrijk voor jouw merk. Een goede pay-off verwoordt in het kort waar je bedrijf of merk voor staat. Je kent er vast wel enkele zo uit je hoofd. Bijvoorbeeld ‘Er is geen betere’ van Miele of ‘Hallo, Jumbo’ van juist ja; Jumbo. Om tot een goede pay-off te komen is het van belang om naar jouw missie en visie te kijken. Dit is namelijk de basis van jouw bedrijf; het verteld waar je voor staat en waar je voor strijdt.

In veel gevallen is het slim om de pay-off toe te voegen aan je logo, ter verduidelijking van je dienstverlening of de producten die je verkoopt. Als de pay-off die je hebt ontwikkeld samenhangt met je identiteit en past bij wat je aanbiedt dan betaald deze zich uit. Als je doet wat je belooft en de klanten krijgen wat zij verwachten, dan groeit hierdoor het vertrouwen van je klanten in je bedrijf of merk.

Tot slot..

In dit blog hebben we stilgestaan bij de belangrijkste elementen achter het creëren van een goede huisstijl. Wanneer je eenmaal een huisstijl hebt ontwikkeld dan is het verstandig om regelmatig een evaluatie door te voeren of de huisstijl nog past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie. Zo blijf je als organisatie meegroeien waardoor het meeste effect uit de visuele identiteit gehaald kan worden.

Wij zullen in twee vervolgblogs inzoomen op:

1) waar je over moet nadenken bij het (laten) ontwerpen van je logo en bijpassende illustraties en;

2) hoe de huisstijl, het logo en de bijpassende illustraties samen komen in al jouw promotiematerialen.

Heb je zelf een huisstijl ontworpen of deze laten ontwerpen en heb je zelf nog aanvullende tips? Dan vernemen we deze natuurlijk graag. Reageer daarvoor hieronder op dit blog.

Mobiele versie afsluiten