WebwinkelKeur

Doelen stellen voor jouw webwinkel

Jouw webwinkel een succes? Dat hangt af van definitie! De één zou heel tevreden zijn met 1 bestelling per dag. De ander vindt 5 bestellingen per dag al mager. Het is daarom belangrijk om concrete doelstellingen voor jezelf te maken. Daarmee heb je iets om naar toe te werken de komende maanden. Doelstellingen uiteindelijk te ambitieus? Geen probleem, dan weet je voor de volgende periode wat wel haalbaar is.

Doelstellingen helpen je om een doel te halen. Te vaak zie ik webwinkels met te vage doelstellingen. Voorbeeld zijn “de komende tijd de omzet verhogen”, “de komende maanden winst maken” of andere doelstellingen die op zich goed zijn, maar niet helpen om ergens naartoe te werken.

In de bedrijfskunde werken we dan ook graag met leuke afkortingen. SMART doelen zijn daar een voorbeeld van. De letters in SMART staan voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Op Wikipedia zien we daarbij de volgende definitie:

Hoe SMART zijn jouw doelen?

Bij het formuleren van jouw doel is het allereerst belangrijk dat deze specifiek is. Daarmee wordt bedoeld dat er geen verschillende interpretaties mogelijk zijn. Stel je bijvoorbeeld het doel “De omzet binnen 3 maanden verhogen naar 20.000 per maand”, dan is de definitie van omzet nog op meerdere manier interpreteerbaar. Is het omzet inclusief of exclusief BTW? Telt een bestelling die weer geretourneerd wordt ook als omzet? En ga zo maar door. Definieer je doel dan ook zo dat deze compleet duidelijk is.

Doelen meetbaar maken is erg belangrijk. Sommige zaken zijn goed te meten (omzet, bezoekersaantallen, etc.) andere zaken zijn een stuk lastiger (klanttevredenheid). Bepaal dus vooraf hoe je iets gaat meten. Dus niet “De klanttevredenheid verhogen”, maar “De klanttevredenheid verhogen van een 7.5 tot een 8.5 met behulp van WebwinkelKeur klantervaringen”. Op die manier heb je concrete waarden gesteld en daarbij ook vermeldt hoe je deze gaat meten.

Acceptabel lijkt een vaag begrip. In de Engelse versie van SMART is deze dan ook vergelijkbaar met relevant. Daarmee wordt dan ook bedoeld of het doel op zich meerwaarde heeft voor jouw webwinkel. Zo zou je als doel kunnen stellen “Minimaal 100 likes op mijn Facebook pagina verzamelen binnen 2 maanden”. De vraag is echter of dat doel een meerwaarde heeft voor jouw bedrijf. Of dat zo is doe ik hier geen uitspraak over, maar bedenk bij elk doel goed of dit echt is wat je wilt bereiken.

Realistisch is eenvoudig uit te leggen, is het doel namelijk haalbaar? Ambitieuze doelen zijn goed, maar onhaalbare doelen niet! Doelen moeten voor motivatie zorgen, haal je de doelen toch niet dan heeft dit een averechts effect. Aan de andere kant moeten doelen ook niet te makkelijk haalbaar zijn. In dat geval motiveren doelen namelijk niet, maar worden ze toch wel gehaald. Stel je doelen dan ook zo dat realistisch maar ambitieus zijn. Wat realistisch en ambitieus voor jou is zul je leren op basis van eerdere ervaringen.

Doelen zonder aan te geven wanneer je jouw doelen wilt bereiken zijn waardeloos. Stel dus nooit een doel als “De klanttevredenheid verhogen van een 7.5 tot een 8.5 met behulp van WebwinkelKeur klantervaringen”, maar stel hierbij ook een eis wanneer dit bereikt moet zijn. Een stuk beter is “De klanttevredenheid binnen 3 maanden verhogen van een 7.5 tot een 8.5 gemeten met behulp van WebwinkelKeur klantervaringen”. Na 3 maanden kun je vervolgens evalueren of je het doel gehaald hebt of niet.

Met behulp van doelen geformuleerd met de SMART methode zorg je ervoor dat je echt naar een resultaat toe werkt. Het geeft daarmee structuur in jouw bedrijf. Ik raad je daarbij aan om bijvoorbeeld elke 2-3 maanden twee doelen te formuleren. Vervolgens kun je die periode gebruiken om deze doelen te halen. Zo bouw je elke periode verder aan jouw bedrijf/webwinkel.

Mobiele versie afsluiten