WebwinkelKeur

Drie tips voor een betere SEO-ranking

tips betere seo ranking google zoekmachine webshop webwinkel

Iedereen met een website wil als eerste getoond worden door Google. De meesten kennen het hiermee verbonden begrip SEO: zoekmachineoptimalisatie. Toch is niet altijd duidelijk wat je kunt doen om je SEO-ranking te verbeteren. Daarom geven wij je drie handige tips die je kunt gebruiken om een betere plek in de zoekmachineresultaten te krijgen!

 1. Metadata definiëren

Met de metagegevens, ook bekend als snippets, wordt de informatie bedoeld die de gebruikers van zoekmachines als resultaat te zien krijgen. Aan de hand van deze gegevens bepalen zoekmachines de relevantie van een website per zoekopdracht. Hoe deze metadata er uitzien, bepaal je zelf:

Title

De title (titel) en description (beschrijving) bevatten de belangrijkste informatie. Dit zijn tevens de ‘binnenkomers’ van je website. De aanbevolen lengte van de title is op dit moment 65 tekens. Zo nu en dan verandert Google de eisen voor deze parameters. Daarnaast moet het belangrijkste keyword (trefwoord) terugkomen in de title van de website. Het is ook raadzaam om je merknaam hieraan toe te voegen.

Description

De description bevat de belangrijkste trefwoorden die de inhoud van je website of webshop omschrijven. Wij raden aan om in de beschrijving een call to action te plaatsen. Houd daarnaast rekening met de lengte van de tekst. Een optimale description bestaat uit minstens 100 en maximaal 145 tekens.

Als de metagegevens zijn bepaald, is het werk nog niet gedaan! Het is belangrijk om regelmatig te controleren of de gegevens nog voldoen aan de geldende standaarden. Hiervoor is de SERP Snippet Generator geschikt. Daarnaast kun je de Search Console van Google gebruiken om te zien hoe goed je metagegevens presteren. Stel jezelf bij het opstellen van metadata altijd de vraag: zou ik op mijn eigen zoekresultaat klikken?

2. Pagespeed verbeteren

Voor zoekmachines als Google is de laadtijd van een website ook van belang. Hierbij geldt de stelregel: het laden van een pagina mag niet langer duren dan 5 seconden. De laadtijd kun je testen met bijvoorbeeld PageSpeed insights.

Veel details hebben invloed op de snelheid van de website. Houd dit altijd in het achterhoofd. Wij geven je één praktische tip die veel verschil kan uitmaken:

Bestanden verkleinen

Hoe groter een bestand, hoe langer de laadtijd. Daarom raden wij aan om alle afbeeldingen en video’s te comprimeren voordat je ze naar je website uploadt. Let hierbij op dat het verkleinen van de bestandsgrootte kan misgaan. Een gecomprimeerde afbeelding voldoet namelijk niet altijd aan je kwaliteitseisen. Test daarom eerst of de verkleinde afbeelding juist wordt weergegeven. Soms is het bijvoorbeeld zinvoller om een GIF-bestand te gebruiken in plaats van een PNG-bestand.

Tips

Zorg ervoor dat de pagina niet groter is dan 1 MB. Als de pagina namelijk groter is, verlies je veel snelheid. Maak je gebruik van (grote) videobestanden? Zorg er dan voor dat deze video’s op een platform zoals YouTube staan en integreer een koppeling in je pagina. In de bestandseigenschappen kun je zien hoe groot het bestand is. Met de rechtermuisknop open je de bestandseigenschappen.

Je kunt met Google PageSpeed Insights zien of er nog meer optimalisatiemogelijkheden zijn, maar bedenk dat het geen exacte wetenschap is. Het kan namelijk zo zijn dat je om bepaalde (technische) redenen je pagina niet optimaal krijgt.

 

3. Interne links & URL-structuur

Bij dit punt behandelen we de linkjuice. Met linkjuice wordt aangeduid hoeveel waarde, autoriteit en relevantie een pagina geeft aan een andere pagina door middel van links. Een website profiteert flink van interne links en van backlinks. De bezoekers van je website worden zo doorverwezen naar andere plekken waar jij je kennis toont.

Door mappen te gebruiken, benadruk je de relevantie van je website. Deze mappen zorgen niet alleen voor structuur. Als de mappen thematisch worden gekozen, kun je intern doorlinken. De traffic die het hoofddomein genereert, komt zo ook deels op andere pagina’s terecht.

Wij adviseren daarom om een nieuwe map aan te maken als je een nieuw project start in plaats van een subdomein te gebruiken. De linkjuice is namelijk kostbaar en wordt niet doorgegeven aan een subdomein.

Een voorbeeld: stel je gebruikt het domein www.juwelen.nl voor een webshop die armbanden aanbiedt. De armbanden bereik je via de directory /armbanden: www.juwelen.nl/armbanden. Op een dag besluit je ook kettingen te gaan verkopen. Hiervoor maak je dan de map www.juwelen.nl/kettingen aan.

 

Stapsgewijs een betere SEO-ranking

Voor een betere zichtbaarheid in de zoekmachines kun je allerlei onderdelen van je website bewerken. Hierbij is het belangrijk dat je veel uitprobeert, test en analyseert. Alle kleine verbeteringen leiden onder de streep tot een groot resultaat. STRATO biedt hiervoor twee perfecte tools:

 

Mobiele versie afsluiten