WebwinkelKeur

Met NEE zeg je eigenlijk ook JA.

Het is een enorm simpel 3 letter woord N-E-E. Toch vinden veel mensen het moeilijk te zeggen en moeilijk om te beslissen. Als online ondernemer vind ook ik het moeilijk nee te zeggen tegen bijvoorbeeld  kansen die op mijn pad komen.

Adwords, remarking, blogs, Google shopping, Admarkt, linkbuilding, Advertentieplanet, Bol verkopen, affiliate marketing, video advertising, blog advertising, instagram advertising, Facebook advertising, marktplaats banners, leuke hippe offline markten,  meer nieuwsbrieven, hogere kortingen, shop in shops en ga zo maar door. Ik persoonlijk zie door de bomen het bos niet meer en word er bovendien enorm onzeker van.

Ik wil alles
Ik word gek van mijzelf en van onzekerheid. Ik wil alles zo goed mogelijk doen om mijn webshop tot een succes te maken. Maar alles doen en dan ook nog zo goed mogelijk kan gewoon niet als je in je eentje een bedrijf runt.

Dus nee
Ik heb tegen heel veel dingen nee gezegd, dingen die andere ondernemers nog steeds doen en wat voor hun heel goed werkt. Twee dingen springen er voor mij uit.

Adwords
Ik heb een paar geleden eindelijk het lef gehad om nee te zeggen tegen adwords. Wat een onrust gaf dit mij zeg, voornamelijk omdat niemand ECHT weet hoe Google te werk gaat.  Ik heb notabene een vriendin die Google gespecialiseerd is in adwords en die mij regelmatig hielp met mijn campagnes. Ik had op een gegeven moment een campagne draaien waar een Wehkamp nog jaloers op zou zijn, maar omdat ik niet de financiële middelen had om het juiste budget aan de campagne te hangen modderde het maar aan…. toen ik weer iets las over het optimaliseren van je adwords campagne en ik weer de telefoon pakte om mijn “adwords vriendin” te bellen voor een dagje kwaliteitsscores doornemen en optimaliseren dacht ik NEE. Ik doe het niet meer… en van de een op andere dag zette ik al mijn campagnes op pauze en was de onrust weg. Onrust over het niet totaal snappen van de werkwijze van Adwords en onrust over de vele verschillende tips en inzichten. Heerlijk!

Markten
Sinds ik in 2008 startte als online ondernemer stond ik op hele leuke hippe markten in Amsterdam en omstreken. Ik stond met een vast clubje andere gemotiveerde ondernemers en ondanks de lange dagen, het vroege opstaan en het fysiek best zware werk keek ik telkens weer uit naar zo’n marktdag. Van 2008 tot 2012 draaide ik enorm goed op die dagen, sterker nog in betaalde vele rekeningen uit de omzet van zo’n marktdag. 30 tassen verkopen op een dag werden er 20 en minder en minder en opeens stond ik meer voor de gezelligheid de hele dag op de markt dan voor de verkoop. Maar ja; ik durfde ook niet zo goed te stoppen want ik deed het toch altijd zo goed… die tijden zouden vast wel weer terugkomen. Het was gewoon even een dipje; mensen hadden wat minder geld voor luxe spullen etc etc. Ik ben gestopt. Begin 2013 ben ik gestopt en wie weet is het inmiddels wel weer aangetrokken hoor en zou ik nu weer heel veel tassen verkopen op een dag maar ik heb gewoon het lef gehad niet meer te proberen en mij te focussen op andere verkoopmogelijkheden.

Wat doe ik WEL en wat werkt voor mij?

Minder omzet kopen
Begin 2015 ben ik mij gaan focussen op organisch bezoek en conversie daaruit. Ik was het zo zat “omzet te kopen” zoals ik het noem. Ik was al gestopt met Adwords, maar ik stopte nu ook met Advertentieplanet, affiliatemarketing, adverteren op sites als Flavourites en noem het maar op. Alle marketing die niet consequent meer opbracht dan de inbreng heb ik gestopt. Geen smoesjes van “het is naamsbekendheid” en “je bent wel lekker zichtbaar”. Gewoon gestopt.

Ik heb mijn site onder de loep genomen en mijn teksten geoptimaliseerd. Ik huurde een softwarepakket waarmee ik dagelijks kan monitoren hoe mijn site het doet organisch gezien, hoe mijn concurrenten het doen en wat ik kan verbeteren.

Duidelijke strategie
Ik ben de tips uit het boek “Calimeromarketing” en de tips van het bedrijf “Webvedettes” gaan toepassen. Beide helpen je een strategie te bepalen waarmee je als kleine ondernemer kunt concurreren met grote spelers als Zalando, Wehkamp en Hema. Ikzelf ben naar aanleiding van het boek mijn webshop een gezicht gaan geven. Mijn eigen gezicht wel te verstaan. Ik ben o.a. gaan bloggen (ook over persoonlijk zaken), ben zeer actief geworden op mijn zakelijk Facebook account en ik maak productfoto’s- en video’s waarin ik zelf voor de camera sta.

Het idee achter deze stap? Mensen kopen bij MIJ een tas en niet bij een webshop. Ik ben een kleine ondernemer met een webshop; maar daar is het veel leuker kopen dan bij een groot bedrijf!  Mijn doel voor 2015 was 40% meer bezoekers en 12% meer transacties. Dat doel heb ik ruimschoots behaald! En dat allemaal met veel minder marketing kosten dan voorheen.

Saying NO also means saying YES
Heel belangrijk is dus weten waar je naar toe wil.  Wat is je doel en wat doe je om dat doel te behalen. Bepaal je strategie (eventueel met hulp van boeken of bijvoorbeeld een bedrijf als Webvedettes), wees overtuigd van je plan. Zeg heel hard JA tegen je plan en dus NEE tegen alle ruis en verstoring van jouw strategie en je zult zien dat je succes hebt. En het is moeilijk hoor, echt waar. Je hebt namelijk geen succes binnen een paar weken dus het is echt even volhouden!

Mobiele versie afsluiten