WebwinkelKeur

Verhoog de waarde van je webshop

verhoog waarde van webwinkel

In de praktijk zien we dat veel webwinkeliers pas naar de waardering van hun online onderneming kijken zodra ze deze willen verkopen. En dat is jammer, want de uitkomst van een waardering levert direct waardevolle tips op waarmee de waarde van een webshop kan worden verhoogd. 

Ondernemers die de waarde van hun webwinkel willen verhogen, richten zich meestal vooral op het vergroten van hun bedrijfswinst. Nu is het genereren van meer omzet of het beperken van de kosten zonder meer belangrijk, maar er zijn ook andere manieren waarop de waarde van een webshop kan worden verhoogd. Bijvoorbeeld door de webshop minder afhankelijk te maken van derden.

Stel dat een groot aantal van jouw traffic binnenkomt via Google Ads of dat er slechts enkele leveranciers zijn die jouw webwinkel kunnen bevoorraden, dan maken deze aspecten je erg afhankelijk van die partijen. Slaag je er echter in om het grootste deel van jouw bezoekers binnen te laten komen via eigen kanalen (nieuwsbrief, direct of organisch) of om aanvullende leveranciers te vinden die de producten kunnen leveren tegen vergelijkbare voorwaarden, dan vermindert dit jouw bedrijfsafhankelijkheid.

Het risicoprofiel van de onderneming verlagen

Niet alleen de mate waarin je afhankelijk bent van anderen heeft invloed op de waarde, ook het risicoprofiel, de (niche)markt waarin je opereert en de behaalde resultaten hebben invloed. Heb je bijvoorbeeld specifieke kennis over de markt of over jouw assortiment, dan kan dit zeer bepalend zijn voor de bedrijfswaardering. Dit is in het bijzonder het geval wanneer deze kennis lastig over te dragen is (negatief) of bepaalde producten uitsluitend via jouw webshop worden verkocht (positief).

In de meeste gevallen is het goed om in een nichemarkt te opereren. Webwinkeliers die een generiek assortiment verkopen, hebben het over het algemeen moeilijker om hun hoofd boven water te houden dan webshopeigenaren die een specifiek aanbod hebben. Bij voorkeur ondersteund door een eigen merk. Ben je werkzaam in een niche die het moeilijk maakt voor nieuwe toetreders, bijvoorbeeld vanwege exclusieve dealerships of importrechten, maar ben jij al een gevestigde speler? Dan is dit erg goed voor je concurrentiepositie en daarmee dus positief voor de webshopwaarde.

Concurrentievoordelen benutten

Het bezit van concurrentievoordelen zoals een trouw klantenbestand en gevestigde eigen merken, dragen bij aan een lager risicoprofiel en daarmee aan een hogere waardering. Hoewel er vaak wordt gezegd dat behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst, hebben ze wel degelijk impact op de bedrijfswaardering. Heb je een webshop met een stabiele omzet over een langere periode? Dan wordt dit als minder risicovol gezien dan wanneer je inspringt op een hype en binnen korte tijd een extreem hoge omzet genereert met bijvoorbeeld fidgetspinners.

Tot slot is de aanwezigheid (of afwezigheid) van grote marktplaatsen in jouw (niche)markt een factor. Als jouw assortiment ook verkrijgbaar is bij grote spelers als Bol.com en Amazon, dan zal dit logischerwijs niet goed zijn voor je concurrentiepositie en bedrijfswaardering. Kortom; hoe minder afhankelijk je bent van de grillen van anderen, hoe positiever dit is voor de waarde van je webshop.

Webshopovername Handboek

Sta je op het punt om een webwinkel over te nemen of te verkopen? Het op 12 november 2018 verschenen Webshopovername Handboek leid je in 5 concrete stappen door het overnameproces aan de hand van praktische cases, checklists en how-to’s. Met de bijdrages van o.a. ICTrecht en de Hogescholen van Utrecht en Amsterdam biedt het boek daarnaast diepgang op gerelateerde onderwerpen als ‘Webshopwaarde’, ‘Financiering’ en ‘Fiscaliteit’.

Over WebshopOvername.nl

WebshopOvername.nl brengt verkopers en kopers van webshops samen. Momenteel staat er ruim 200 webshops en start-ups te koop met omzet én minimaal 2 jaar orderhistorie. Ga jij je webwinkel verkopen? WebshopOvername ondersteunt het volledige verkooptraject, is in staat om een goed gefundeerde waardering van jouw webshop aan te leveren en werkt op basis van No cure No pay. Gebruik van het platform is altijd anoniem en zowel koper- als verkoperaccounts worden geverifieerd zodat gebruikers weten met wie ze in contact zijn.

 

Mobiele versie afsluiten