WebwinkelKeur

Verschillende garanties: wettelijk en extra

verschillende garanties

In onze online wereld kennen wij twee soorten garanties. Als webwinkelier heb je sowieso te maken met één soort garantie; de wettelijke garantie. Deze garantie is namelijk door de EU bepaald, waardoor je als webwinkelier hier dus niet omheen kunt! Je leest alles over de soorten garanties in dit bericht.

1. Wettelijke garantie

Laten we beginnen bij de wettelijke garantie. De wettelijke garantie heeft een duur van minstens twee jaar. De EU stelt hierin dat de consument een degelijk werkend product mag verwachten voor een periode van minstens twee jaar. Hierbij is de gebruiksduur van een product bepalend. Zo mag je van een wasmachine verwachten dat deze echt wel langer meegaat dan twee jaar en dat schoenen van een paar tientjes sneller verslijten.

Bewijslast tijdens de garantietijd

Stel een product gaat kapot binnen de garantietijd; bij welke partij ligt dan de bewijslast om aan te kunnen tonen dat het gaat om een goed of juist níet goed product? In de eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de webwinkelier (oftewel verkoper). Hierbij moet de verkoper aantonen dat hij een goed product heeft verkocht.

Na de zes maanden is de consument hier verantwoordelijk voor. De consument moet kunnen aantonen dat het product kapot is gegaan, terwijl hij het product heeft gebruikt zoals het hoort. Let op: de fabrikant is niet verantwoordelijk voor problemen met het product, maar enkel de verkoper! 

Repareren, vervangen, korting of geld teruggeven?

Helaas is het product van een klant binnen de garantieperiode kapot gegaan, ondanks dat het product op normale wijze is gebruikt. Wat ga je dan doen? Het product repareren, het product in zijn geheel vervangen of het geld teruggeven? Hoewel het geld teruggeven als een logische stap lijkt, heb je als webwinkelier eerst de mogelijkheid – of zelfs de plicht – om het product te repareren óf het product volledig te vervangen. Let wel op dat je dit als webwinkelier binnen een redelijke termijn doet, zonder dat de klant er kosten of lasten aan heeft. 

Een andere manier om dit probleem op te lossen, is het geven van een korting óf het geld volledig terug betalen. Dit mag overigens alleen als vervanging of reparatie van het product lastig, moeilijk, tijdrovend of duur zal worden. Nu zul je misschien denken: een korting geven bij een ‘kapot’ product? Dat klinkt niet eerlijk! Hier moet je denken aan zaken als ‘kleinere’ of ‘cosmetische’ fabrieksfouten, waarbij het product nog goed gebruikt kan worden waar het  voor dient. Op die manier kun je de consument toch tegemoet komen. 

Een voorbeeld is een zwarte veeg aan de zijkant van een wasmachine die er niet meer afgaat. De veeg beïnvloedt de werking en levensduur van de wasmachine niet, waardoor je de consument tegemoet kan komen met een korting op het product.

2. Extra garantie

Extra garanties kun je wederom verdelen in twee soorten varianten, namelijk zogenoemde claims die je maakt als bedrijf of garanties die een consument kan bijkopen.

Bij claims moet je denken aan zaken als: “Niet tevreden? Geld terug!” of “Dit product gaat minstens 5 jaar mee!”. Hier betaalt de consument niet extra voor, maar gezien de verkoper dit claimt, mag de consument dit ook verwachten van het product. Kijk daarom uit welke claims je maakt!

Ten slotte bestaat er ook zoiets als garantie bijkopen. Dit zijn vaak extra opties die je op een productpagina kunt aanvinken. Dit moet wel geheel losstaan van de wettelijke garantie!

Bied jij als webwinkelier extra garanties aan? Waarom wel en waarom niet?

Mobiele versie afsluiten