WebwinkelKeur

Vertrouwen in webwinkel keurmerken

Op het webblog van ISM verscheen deze week een onderzoek naar trustlogo’s in Nederland. Een leuk onderzoek qua opzet, hoewel er nog werk aan de winkel is voor WebwinkelKeur zijn we toch tevreden met de resultaten.Het onderzoek is gedaan onder 82 personen, het grote nadeel van dit onderzoek is naar mijn idee dat voornamelijk webwinkeliers hebben deelgenomen. Hierdoor krijg je naar mijn idee een licht vertekend beeld. Winkeliers zullen namelijk anders aankijken tegen keurmerken dan consumenten en zullen deels vanuit hun eigen visie keurmerken willen belonen of afstraffen. Om een voorbeeld te geven, een webwinkelier welke zelf gekozen heeft voor het Thuiswinkel waarborg zal deze als meest vertrouwd bestempelen, terwijl een winkelier welke het Thuiswinkel waarborg te duur vindt of het niet eens is met de manier van besturen dit keurmerk juist als minst vertrouwd zal aanmerken.

Ondanks deze vertekening is het wel een leuk onderzoek in opzet. Hoewel WebwinkelKeur uitkomt in de middenmoot, zijn we toch relatief tevreden met het resultaat. Op het moment van testen zijn we namelijk het jongste keurmerk zonder uitgaven op het gebied van marketing. Hoewel we in 2012 in onze bekendheid willen investeren, zijn we toch blij met de bekendheid welke we hebben verworven in een relatief korte tijd. Verder vinden we het belangrijk om open om te gaan met dergelijke informatie en delen we deze graag met onze leden.

Een andere opvallend resultaat is het effect van het iDEAL logo. Hoewel ideal in zijn geheel geen garanties biedt, zorgt het toch voor veel vertrouwen. Zeker de moeite waard dus om op uw webwinkel te plaatsen.

Voor het complete onderzoek verwijs ik je graag door naar het blog trustlogo’s in Nederland. We gaan dit jaar in ieder geval ons best doen om de bekendheid te vergroten en onze meerwaarde te vergroten.

Let op: Deze blog dateert uit begin 2012, inmiddels is WebwinkelKeur gegroeid tot één van de grootste keurmerken van Nederland.

Mobiele versie afsluiten