WebwinkelKeur

Webwinkel beginnen: Eigen voorraad of dropshippen?

Je wilt een webwinkel beginnen, maar waar haal je de producten vandaan? Houd je deze zelf op voorraad? Of bestel je ze bij de leverancier en stuur je ze vervolgens naar de klant of kies je ervoor om jouw leverancier het product rechtstreeks naar de klant te laten sturen (dropshipping). In deze blog willen we kort ingaan op de voor- en nadelen van elke methode.

Dropshipping

Dropshipping is erg populair onder beginnende webwinkels. Bij dropshipping verstuurt de leverancier het product rechtstreeks (whitelabel) naar jouw klant. Het lijkt erg mooi. Zelf niet investeren in het hebben van een voorraad, maar jouw leverancier de producten rechtstreeks laten versturen naar de klant. Uit eigen ervaring weet ik dat dit in bepaalde gevallen goed kan werken, maar dropshipping is niet heilig en het heeft ook zeker nadelen. Laten we beginnen met de voordelen van dropshipping.

De voordelen van dropshipping zitten hem vooral in het vermijden van risico. Je hoeft namelijk niet te investeren in je assortiment. Ook kun je daardoor flexibeler schakelen en je assortiment sneller uitbreiden.

+ Minder risico (je blijft niet met artikelen zitten)
+ Minder investering (geen voorfinanciering voor de assortiment van je webwinkel nodig)
+ Flexibeler in verandering van de assortiment van de webwinkel

Het niet hebben van een eigen voorraad is echter ook direct een nadeel. Je raakt je producten namelijk niet zelf aan en kunt daardoor je klanten waarschijnlijk ook minder goed adviseren. Ook ben je afhankelijk van de levertijden van je dropship partner. Zo kreeg ik in mijn tijd als webwinkelier vaak klanten die de garantie wilden dat het product nog dezelfde dag verstuurd werd. Als dropshipper ben je daarbij afhankelijk van je leverancier.

Een tweede nadeel zijn de afspraken met betrekking tot het herroepingsrecht. Als winkelier moet je producten retour nemen, niet elke dropship leverancier is echter bereid dit op zijn beurt ook te doen. Dat je leverancier producten niet retour neemt is geen reden om de retouren van je consumenten niet te accepteren. Zo blijf je alsnog met producten zitten.

– Afhankelijkheid van dropship leverancier
– Minder feeling met producten
– Afhankelijk van goede afspraken met leverancier
– Drempel voor concurrenten is laag

Naar mijn idee is dropshipping vooral interessant voor webwinkels welke goed zijn in internetmarketing. Door een goede vindbaarheid van je producten en een uitmuntende klantenservice kun je meerwaarde bieden aan je klanten.

Dropshipping of eigen voorraad.. That’s the question.

Eigen voorraad

Zoals aangegeven heeft het hebben van een eigen voorraad voordelen. Zo heb je zelf de controle over de levering, belt een klant op dat hij een product morgen nodig heeft, dan kun je deze direct op de post doen. Met de juiste inspanning heb je snelle levertijden.

Ook kun je beter antwoord geven op vragen. Je hebt de producten namelijk zelf in je handen gehad en weet daardoor ook hoe ze werken. Tevens kun je de verpakking van producten personaliseren. Je kunt er een kortingsbon bij doen voor een volgende aankoop, de uitstraling van je webwinkel doortrekken in de verpakking of producten verpakken als cadeau.

Als laatste kun je producten vaak voordeliger inkopen. Zeker bij producten die je vaker verkoopt kun je staffelkorting bedingen. Jij neemt namelijk het risico van de investering en dat risico is geld waard.

+ Zelf controle over levering
+ Snelle levertijden
+ Meer feeling met producten
+ Mogelijkheid tot optimaliseren verpakking
+ Vaak hogere marges

Het hebben van eigen voorraad is echter ook niet zonder risico. Het vergt zowel een investering in de vorm van tijd als geld. Allereerst moet je de producten voorfinancieren, je geeft al geld uit zonder dat je weet binnen welke tijd de producten verkocht worden. Ook kunnen sommige producten minder hard lopen dan gedacht en blijf je met voorraad zitten. Als laatste heb je ook extra ruimte nodig voor opslag van producten en inpakmateriaal en ben je dagelijks tijd kwijt aan het inpakken en versturen van producten.

– Investeren in voorraad (financiering nodig)
– Risico door investering in voorraad
– Ruimte/opslag voor voorraad nodig
– Extra werk om in te pakken + versturen

Het hebben van een eigen voorraad kan een USP (unique selling point) zijn. Ook is het risico afhankelijk van het product dat je verkoopt. Zo raakt een tv snel verouderd, terwijl een spaarlamp toch een langere tijd waardevast is. Bedenk goed wat je risico is en of het opweegt tegen de voordelen.

Bestellen op bestelling (back-orders)

Er is natuurlijk ook een tussenoplossing, namelijk je bestelling plaatsen bij je leverancier nadat een klant besteld heeft. Deze manier heeft de voordelen van beide werelden, maar ook de nadelen van beide.

De voordelen zitten hem in het hebben van minder risico. Ook kun je zelf de producten verpakken en voorzien van de juiste uitstraling en/of kortingsbonnen. Tevens ben je flexibel in je assortiment.

+ Mogelijkheid tot optimaliseren verpakking
+ Minder risico (je blijft niet met artikelen zitten)
+ Minder investering (geen voor financiering voor je producten nodig)
+ Flexibeler in verandering assortiment

Deze manier van werken heeft echter ook veel nadelen. Zo zit je met langere levertijden doordat het product tweemaal verzonden moet worden. Ook zorgt dit voor dubbele verzendkosten wat de marge op het product erg kan drukken, dit kan je opvangen door bijvoorbeeld eenmaal per week de orders te bundelen en te bestellen, maar dit heeft dan weer een langere levertijd tot gevolg. Als laatste ben je nog steeds (dagelijks) bezig met het in ontvangst nemen, verpakken en verzenden van bestellingen.

– Langere levertijd
– Dubbele verzendkosten
– Extra werk om in te pakken + versturen

Een juiste mix?

Waarschijnlijk weet je al welke manier van werken jouw voorkeur heeft, maar waarom een keuze maken? Je kunt ook kiezen voor een mix van deze mogelijkheden. Producten die je vaak verkoopt neem je op voorraad, producten met een hoger risico laat je dropshippen of bestel je op bestelling. Op die manier kun je profiteren van het beste van beide werelden. Zeker voor een startende webwinkel kan dit een goede manier zijn om het risico te beperken.

Laat ons weten waarvoor jij kiest!

Laat ons weten voor welke optie jij kiest en waarom. Dit kan door hieronder op het blog te reageren. Alvast bedankt!

Mobiele versie afsluiten