WebwinkelKeur

Welke regels gelden er voor B2B webwinkels?

B2B oftewel Business-to-Business

B2B oftewel Business-to-Business

Een vraag die vaker terug komt is of een keurmerk ook bedoeld is voor B2B (business-to-business) webwinkels. Daar kunnen we kort in zijn, dat antwoord is Ja. Ook steeds meer bedrijven oriënteren zich middels internet en kopen via internet bij andere bedrijven waar ze nog geen zaken mee hebben gedaan. Daarbij speelt vertrouwen een grote rol. Wel gelden er wat andere regels voor B2B webwinkels dan voor B2C (business-to-consumer) webwinkels. In deze blog zetten we de belangrijkste regels op een rij.

Prijzen exclusief btw?

Veel B2B webwinkels vermelden prijzen exclusief btw. In principe is dat toegestaan, maar enkel en alleen wanneer bestellen voor consumenten onmogelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je tijdens het afrekenproces een verplicht veld ‘Bedrijfsnaam’, ‘KVK-nummer’ of ‘btw-nummer’ heeft. Dit veld moet dan wel verplicht zijn en niet optioneel. Is het wel mogelijk voor consumenten om te bestellen, dan moet je ook de prijzen inclusief btw vermelden. Ook wanneer je enkel sporadisch aan consumenten verkoopt.

Herroepingsrecht?

In principe hoeft het herroepingsrecht niet te gelden voor bedrijven, het herroepingsrecht is namelijk onderdeel van consumentenwetgeving. Wel stellen wij als keurmerk de eis dat je dit ook duidelijk maakt op de website, vermeld dus of en onder welke voorwaarden retourneren mogelijk is. Hanteer je (standaard) algemene voorwaarden? Controleer dan of deze het herroepingsrecht niet vermelden. Verkoop je zowel aan consumenten als bedrijven, dan kun je hiervoor in jouw algemene voorwaarden uitzonderingen maken.

Verkoop aan consumenten en bedrijven? Geef duidelijkheid!

Verkoop je zowel aan bedrijven als consumenten? Geef dan duidelijkheid aan wanneer een bestelling als B2B gezien wordt en wanneer als B2C bestelling. Dit voorkomt discussies waarbij bedrijven als consument bestellen om zo gebruik te maken van voordeeltjes uit de consumentenwetgeving. Doe dit bijvoorbeeld door een veld in het afrekenproces op te nemen waarin de gebruiker aangeeft of de bestelling zakelijk is of persoonlijk. Eventueel kun je dit veld op de factuur weer tonen zodat het voor bedrijven minder makkelijk is om als consument te bestellen en wel de kosten en btw af te trekken.

Hoe ga jij om met B2B bestellingen?

In discussies tussen webwinkels zien we vaak 2 kampen. De één behandelt B2B bestellingen als een gewone bestelling en biedt gewoon de optie om te retourneren, de ander hanteert andere regels voor bedrijven. De afweging hierbij hangt vaak af van welke producten erg verkocht worden en of deze voor wederverkoop of voor eigen gebruik bedoeld zijn. Graag vernemen wij hoe jij hier als webwinkel mee omgaat.

Zie ook: B2B webwinkel keurmerk

Mobiele versie afsluiten