WebwinkelKeur

ACM beboet opnieuw webwinkels

Onlangs was het ACM in het nieuws omdat deze organisatie een megaboete had uitgedeeld aan een webwinkel welke regels overtrad. Dat het ACM strenger aan het controleren is gegaan mag duidelijk zijn, vooral aangezien er vandaag opnieuw boetes opgelegd zijn. Ditmaal gaat het om vijf webwinkels die hun consumenten onvoldoende informeerden over de regels die gelden bij het annuleren van hun aankoop. Naast grote partijen als Bever en Coolcat, zitten daar ook kleine eenmanszaken bij.

Hoe hoog zijn de boetes?

De boetes zijn niet mals. Het totaal van de boetes bedraagt 590.000 euro. Verdeeld over de vijf webwinkels ziet het er als volgt uit:

Hieruit blijkt dat niet enkel grote webwinkels beboet worden, maar dat ook de kleine webwinkelier nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Het gaat hier om punten waar ook elk fatsoenlijk keurmerk op controleert, vandaar dat dit opnieuw het belang van een keurmerk onderstreept.

Case Kiesdejuistsportbh.nl

We halen deze webwinkel naar voren, omdat het net als veel van onze leden gaat om een eenmanszaak. Het is geen grote partij als Bever en Coolcat en toch heeft deze webwinkel een aanzienlijke boete gekregen. Waarvoor deze webwinkel de boete krijgt is te lezen in het besluit van de ACM.

Nu snappen we dat dit wat droge kost is. Er zijn in juridische kwesties echter veel nuances, toch proberen wij de reden waarom de webwinkel de boete krijgt samen te vatten. Het ging in dit geval primair om:
– Uitzonderingen vermelden die niet mogen (speciaal bestelde producten uitzonderen van herroeping)
– Geen verzendkosten terugbetalen
– 14 dagen tot retour vermelden (niet tot aanmelden retour)

Het ging hier in tegenstelling tot eerdere gevallen primair om overtreding van de informatieplicht, niet primair over praktijkgevallen die eerder mis gingen. Als keurmerk zien wij dagelijks webwinkels welke bovenstaande punten overtreden. De kans op een hoge boete is dan ook reëel geworden voor de kleinere webwinkelier. Het is dus echt zaak om je webwinkel door te lichten om te kijken of je echt voldoet aan de regels. Let daar ook op de details, enkel 14 dagen retourrecht vermelden is niet voldoende, er zijn veel meer details waar je rekening mee moet houden. We merken dat deze regels vaak niet bekend zijn bij webwinkeliers.

Hoge boetes voor webwinkels uitgedeeld door de ACM

Wat zijn de regels?

Webwinkels zijn wettelijk verplicht om duidelijk op hun webwinkel uit te leggen hoe consumenten hun bestelling kunnen annuleren. Dit moet op een duidelijke en logische locatie zijn, bijvoorbeeld op een pagina genaamd ‘retourneren’. Puur en enkel in de algemene voorwaarden is helaas niet voldoende, evenmin is het voldoende om de informatie te vermelden op een pagina zoals ‘veel gestelde vragen’ of ‘klantenservice’. De webwinkels Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo betaalden telkens de bezorgkosten niet of niet volledig terug. Dit zijn ze wettelijk gezien wel verplicht. Enkel de kosten van het retourneren zijn voor de consument.

Henk Don, bestuurslid ACM: “Webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien. Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels voor webwinkels. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten online. Maar het is ook slecht voor webwinkels die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op.

Wat zijn de regels waar de beboete webwinkeliers zich niet aan hebben gehouden?

Je eigen webwinkel controleren of deze voldoet aan de wettelijke eisen? Wij adviseren dan om de stappen op deze pagina door te nemen.

Die regels zijn oneerlijk!

We horen van veel webwinkels dat ze de regels oneerlijk vinden. In veel gevallen zijn we het daarmee eens. Zo heeft een klant online veel meer rechten dan in een fysieke webwinkel. Dat is naar ons idee niet meer van deze tijd. Echter zijn deze regels Europees afgesproken. Wij proberen het signaal van onze leden door te geven aan de politiek, maar het is niet waarschijnlijk dat de regels op korte termijn zullen veranderen. Wij raden je dus aan om wel aan de regels te voldoen en controleren onze leden daar ook op.

Wat is en doet het ACM?

De bevoegdheden van het ACM zijn vastgelegd in wet-en-regelgeving. Als bedrijven zich niet aan de regels houden dan heeft het ACM een aantal juridische middelen tot zijn beschikking om ze hier toe te dwingen. Dit kan zowel een formele waarschuwing als een boete zijn. Wanneer een organisatie niet met de boete die opgelegd wordt door het ACM eens is dan kan deze in hoger beroep gaan. Het ACM heeft eerder al na een periode van waarschuwingen aangekondigd om ook te gaan handhaven.  Webwinkels welke zich niet aan regels houden lopen dus risico om beboet te worden. Webwinkeliers kunnen van de ACM een last onder dwangsom of een boete van maximaal  €900.000 euro per overtreding krijgen. Liever een boete voorkomen, dan adviseren we jouw webwinkel goed te controleren op geldende regels. Zoals aangegeven kregen veel webwinkels deze keer boetes voor zaken waar wij standaard op controleren, aanmelden voor een keurmerk welke je controleert en doorlicht op wet en regelgeving is dan ook aan te raden.

Mobiele versie afsluiten