Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Controleer je webwinkel

Om lid te kunnen worden van WebwinkelKeur moet je voldoen aan de eisen uit onze gedragscode. Vaak nog moeten wij webwinkels de eerste keer afkeuren, je krijgt dan natuurlijk de mogelijkheid om de fouten te herstellen, maar dit kost wel weer extra tijd. Om dit voor ons en voor jezelf zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, raden we je aan om onderstaande stappen te volgen. We leggen hier eenvoudig uit aan welke eisen je webwinkel moet voldoen. Hierdoor verzeker je jezelf dat je webwinkel aan alle eisen voldoet zodra je de keuring aanvraagt.

Stap 1: Telefoonnummer, Adres, Email, KVK

Volgens de wet moet je enkele gegevens duidelijk vermelden, dus niet enkel verborgen in de algemene voorwaarden. Het gaat hier dan om:

We raden aan al deze gegevens te vermelden op een contactpagina of op een over ons pagina. Uitgangspunt is dat deze gegevens met 1 klik vanaf elke pagina vindbaar zijn. We raden dus aan de pagina contact te noemen en deze (minimaal) in de footer van je webwinkel te plaatsen.

Stap 2: Retouren en wet kopen op afstand

De meeste fouten worden gemaakt met de wettelijke bedenktijd (ook wel herroepingsrecht genoemd). De voorwaarden voor retouren moeten duidelijk uitgelegd worden. Naast in de algemene voorwaarden, moeten deze ook in duidelijke taal uitgelegd worden op de site. Alleen in de algemene voorwaarden dit uitleggen is dus niet voldoende.

Kort samengevat werkt de bedenktijd als volgt. Klanten kunnen altijd binnen 14 dagen na ontvangst ZONDER opgave van reden de producten aanmelden voor retour, vervolgens krijgen ze nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen, ze dienen dat het factuurbedrag INCLUSIEF verzendkosten teruggestort te krijgen. Je dient jouw klanten ook op dit recht te wijzen na aankoop. De verzendkosten van de klant terug naar jou, hoeft je echter niet te vergoeden, wijs je klant er dan wel op dat hij zelf de kosten moet betalen voor het retour. Dit zijn allemaal wettelijke eisen waar elke webwinkel aan moet voldoen.

Je klanten wijzen op het herroepingsrecht? Hiervoor kun je eenvoudig onze voorbeeldtekst kopiëren en plakken. Deze teksten moeten op een aparte pagina staan met een titel als “Retourneren” welke rechtstreeks klikbaar moet zijn vanuit het menu of de footer van je webwinkel.

“U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 6,95 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via UWEMAIL@uwwinkel.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is.”

Het herroepingsrecht is echter complex en kent diverse uitzonderingen. Meer informatie over het herroepingsrecht? Lees dan meer over bedenktijd/herroepingsrecht.

Terugbetalen binnen 14 dagen

Je bent wettelijk verplicht het gehele factuurbedrag inclusief eventuele berekende verzendkosten voor de heenzending binnen 14 dagen na aanmelding van het retour terug te storten. Indien mogelijk moet je daarbij dezelfde betaalmethode gebruiken als de klant heeft gekozen. Letop: deze 14 dagen gaan in op het moment dat de klant heeft aangegeven te willen retourneren, niet op het moment dat u het product retour heeft ontvangen. Je mag wel eisen dat je het product al retour hebt ontvangen voordat je het bedrag terugstort.

Stap 3: Aparte informatiepagina’s

Sinds februari 2017 stellen we de eis om aparte informatiepagina’s aan te maken met belangrijke informatie voor klanten. Deze eis volgt nadat de ACM onlangs hoge boetes uitdeelde aan webwinkels die hun informatievoorziening onvoldoende op orde hadden. We raden aan de volgende pagina’s aan te maken en in de footer (onderin) je webwinkel te plaatsen, zodat deze vanuit elke pagina met 1 klik bereikbaar zijn. Het enkel hebben van een pagina met een algemene naam als “klantenservice” of “veelgestelde vragen” is NIET voldoende.

We raden aan om minimaal de volgende pagina’s binnen jouw webwinkel aan te maken:

• Contact (zie ook stap 1)
  • Retourneren (zie ook stap 2)
  • Garantie & klachten (zie ook stap 4)
  • Levertijd & verzendkosten
  • Betaalmethodes

Een voorbeeld van de inhoud van deze pagina’s stellen we voor jou beschikbaar. Je kunt deze inhoud kopiëren en plakken op jouw webwinkel.

Stap 4: Klachtenregeling.

Het is sinds 2016 verplicht om te vermelden dat consumenten een klacht kunnen melden bij het Europees ODR platform. Ook moet je consumenten wijzen op de mogelijkheden tot bemiddeling door WebwinkelKeur. Kopieer en plak daarvoor onderstaande voorbeeldtekst voor keuring op een aparte pagina. Wij raden aan deze pagina “Garantie & klachten” te noemen en deze in de footer van je webwinkel te plaatsen.

We raden je aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar info@jouwwebwinkel.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om je geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr . Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om je klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.

Informeer op deze pagina ook over de garantie die de consument heeft. De makkelijkste manier om dit te doen is om onze voorbeeld teksten over te nemen.

Ook jouw algemene voorwaarden moeten een verwijzing bevatten naar het Europese ODR platform! We raden je sterk aan daar onze voorbeeld algemene voorwaarden voor te gebruiken (zie ook de volgende stap). Zo weet je zeker dat deze voldoen. Eigen algemene voorwaarden mogen gebruikt worden, maar neem dan in ieder geval artikel 14 van de voorbeeld algemene voorwaarden over in jouw eigen algemene voorwaarden.

Stap 5: Algemene voorwaarden en privacy

De algemene voorwaarden en privacy statement moeten duidelijk geplaatst worden op de site. Vanzelfsprekend dienen de algemene voorwaarden overeen te komen met de informatievoorziening op de rest van de site. In je privacy statement geeft je duidelijk weer waar je de (persoons)gegevens van de bezoeker voor gebruikt.

Het makkelijkst is daarbij om onze voorbeeld algemene voorwaarden te gebruiken en onze voorbeeld privacy policy.  Zo weet je zeker dat je voldoet aan de wet en aan onze richtlijnen.

Stap 6: Prijzen duidelijk vermelden

Het is belangrijk dat de prijzen op jouw webwinkel duidelijk vermeld staan, de consument wil immer weten waar hij aan toe is en niet tegen onverwachte kosten aanlopen. Belangrijk hierbij is dat:

• Er aangegeven staat of er nog verzendkosten bij komen
  • De prijzen inclusief BTW zijn (zie uitzondering voor B2B verkoop)
  • Er geen onduidelijke extra kosten bij komen

Laat je webwinkel keuren

Denk je aan de eisen te voldoen? Meld je dan eenvoudig aan via onderstaande link. Je betaalt pas na goedkeuring, dus mochten wij toch nog fouten tegen komen dan ontvang je van ons een persoonlijke uitleg per e-mail hoe je kunt voldoen aan wetgeving.
Direct aanmelden bij WebwinkelKeur