Controleer je webwinkel

Voldoet jouw webshop aan de (juridische) eisen?

Als webshop dien je te voldoen aan Nederlandse en Europese wetgeving. Daarom hebben we een handig stappenplan samengesteld, zo kun je eenvoudig controleren of jouw webwinkel aan de belangrijkste eisen voldoet.

Dit stappenplan bevat daarnaast verwijzingen naar handige voorbeeldteksten en voorbeelddocumenten die je helpen je webshop eenvoudig juridisch op orde te maken.

Toelating WebwinkelKeur

Voldoen aan de eisen uit dit stappenplan is ook direct een vereiste om in aanmerking te komen voor WebwinkelKeur, we hebben onze eisen uit onze gedragscode namelijk grotendeels gebaseerd op Nederlandse wetgeving.

Soms moeten wij webwinkels de eerste keer afkeuren. Je krijgt dan natuurlijk de mogelijkheid om de fouten te herstellen, maar dit kost wel extra tijd.  Om dit voor ons en voor jezelf zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, raden we je aan om onderstaande stappen te volgen. We leggen hier eenvoudig uit aan welke eisen je webwinkel moet voldoen. Hierdoor verzeker je jezelf dat je webwinkel aan alle eisen voldoet zodra je de keuring aanvraagt.

Check, check dubbel check

Voor wij aan een inhoudelijke keuring van je webwinkel starten, checken wij alvast een aantal punten:

1. Staat je webwinkel live? Is dit niet het geval, hebben wij bij aanmelding van je webwinkel dan test gegevens van je ontvangen? Deze kun je toevoegen wanneer je je webwinkel aanmeldt. Er wordt dan gevraagd of je webwinkel nog in ontwikkeling is. Wij hebben dan of een test URL nodig, of inloggegevens om je webwinkel te kunnen bekijken. Heb je deze bij aanmelding niet doorgegeven? Geen probleem! Je kunt deze alsnog naar ons mailen via info@webwinkelkeur.nl, zodat wij deze kunnen toevoegen aan je account.

2. Valt je webwinkel onder een risico webwinkel? Wat zijn voor ons zogenoemde ‘risico webwinkels’? Onder deze categorie vallen o.a. verkopers van consumenten elektronica, reizen, producten met een hoge verkoopwaarde (boven de €250) en mobiele telefoons. Voor deze webwinkels vragen wij, voor wij deze webwinkels inhoudelijk controleren, een uittreksel van het KVK (digitaal), van niet ouder dan één jaar. Deze kun je op de website van het KVK downloaden. Lees hiervoor ook www.kvk.nl/producten-bestellen/uittreksel-handelsregister-digitaal-gewaarmerkt Daarnaast vragen wij nog een kopie van je identiteitsbewijs (paspoort, id-kaart of Nederlands rijbewijs). Zorg goed voor je eigen gegevens. De Rijksoverheid heeft voor het online delen van je paspoort en/of identiteitskaart een kopieID applicatie uitgebracht. Ook deze gegevens mag je doorsturen naar info@webwinkelkeur.nl, zodat we het keuringsproces vlot kunnen laten verlopen.

3. Maak je gebruik van een KOR-regeling? Indien je gebruik maakt van de KOR regeling hoef je geen btw-nummer op je website te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven; BTW nummer op aanvraag. Wel is het handig dit van te voren ook aan ons te melden, anders wordt je webwinkel hier wel op afgekeurd. Wij zorgen dan dat er een notitie in je account komt, zodat onze keurders weten dat je hier gebruik van maakt en zij jou webwinkel op dit punt dus niet afkeuren.

Het stappenplan

Stappenplan om met jouw webwinkel te voldoen aan de belangrijkste juridische eisen:

Stap 1: Telefoonnummer, adres, e-mail, KVK

Als webwinkelier verkoop je op afstand. Het is daarom verplicht om bepaalde bedrijfsinformatie op je webwinkel te vermelden. Dit zijn wettelijke verplichtingen, ook niet-leden moeten dus aan deze vereisten voldoen. Deze gegevens moeten goed vindbaar zijn, alleen verstopt in je algemene voorwaarden is niet voldoende.

• Telefoonnummer – je kan dit uitbreiden met bijvoorbeeld een WhatsApp functie of een chat functie
  • E-mailadres – enkel een contactformulier is niet voldoende. Lees op ons blog hoe je jouw e-mailadres beveiligt tegen spam.
  • Vestigingsadres (niet alleen een postbus) – vermelden van een vestigingsadres is verplicht bij wet, lees hier hoe je voorkomt dat klanten aan de deur staan.
  • KVK-nummer.
  • Btw-nummer.

We raden aan al deze gegevens te vermelden op een contactpagina of op een over ons pagina. Uitgangspunt is dat deze gegevens met 1 klik vanaf elke pagina vindbaar zijn. We raden dus aan de pagina contact te noemen en deze (minimaal) in de footer van je webwinkel te plaatsen.

Maak je gebruik van een KOR-regeling? Dan mag je aangeven op je website: btw-nummer op aanvraag. Voor de keuring is het wel van belang dit ook aan ons door te geven, zodat je op dit punt niet onnodig wordt afgekeurd én zodat wij dit als notitie aan je account kunnen toevoegen.

Stap 2: Retourneren en wet kopen op afstand

De meeste fouten worden gemaakt met de wettelijke bedenktijd (ook wel herroepingsrecht genoemd). De voorwaarden voor retouren moeten duidelijk uitgelegd worden. Naast in de algemene voorwaarden, moeten deze ook in duidelijke taal uitgelegd worden op de site. Alleen in de algemene voorwaarden dit uitleggen is dus niet voldoende.

Kort samengevat werkt de bedenktijd als volgt. Klanten kunnen altijd binnen 14 dagen na ontvangst ZONDER opgave van reden de producten aanmelden voor retour, vervolgens krijgen ze nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen, ze dienen dat het factuurbedrag INCLUSIEF verzendkosten teruggestort te krijgen. Je dient jouw klanten ook op dit recht te wijzen na aankoop. De verzendkosten van de klant terug naar jou, hoeft je echter niet te vergoeden, wijs je klant er dan wel op dat hij zelf de kosten moet betalen voor het retour. Dit zijn allemaal wettelijke eisen waar elke webshop aan moet voldoen.

Je klanten wijzen op het herroepingsrecht? Hiervoor kun je eenvoudig onze voorbeeldtekst kopiëren en plakken. Deze teksten moeten op een aparte pagina staan met een titel als “Retourneren” welke rechtstreeks klikbaar moet zijn vanuit het menu of de footer van je webwinkel.

“U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via UWEMAIL@uwwinkel.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is.”

Het herroepingsrecht is echter complex en kent diverse uitzonderingen. Meer informatie over het herroepingsrecht? Lees dan meer over bedenktijd/herroepingsrecht.

Terugbetalen binnen 14 dagen

Je bent wettelijk verplicht het gehele factuurbedrag inclusief eventuele berekende verzendkosten voor de heenzending binnen 14 dagen na aanmelding van het retour terug te storten. Indien mogelijk moet je daarbij dezelfde betaalmethode gebruiken als de klant heeft gekozen.

Let op: deze 14 dagen gaan in op het moment dat de klant heeft aangegeven te willen retourneren, niet op het moment dat je het product retour hebt ontvangen. Je mag wel eisen dat je het product al retour hebt ontvangen voordat je het bedrag terugstort.

Stap 3: Aparte informatiepagina’s

Sinds februari 2017 stellen we de eis om aparte informatiepagina’s aan te maken met belangrijke informatie voor klanten. Deze eis volgt nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs hoge boetes uitdeelde aan webwinkels die hun informatievoorziening onvoldoende op orde hadden. We raden aan de volgende pagina’s aan te maken en in de footer (onderin) je webshop te plaatsen, zodat deze vanuit elke pagina met 1 klik bereikbaar zijn. Het enkel hebben van een pagina met een algemene naam als “klantenservice” of “veelgestelde vragen” is helaas NIET voldoende.

We raden aan om minimaal de volgende pagina’s binnen jouw webshop aan te maken:

• Contact (zie ook stap 1).
  • Retourneren (zie ook stap 2).
  • Garantie & klachten (zie ook stap 4).
  • Levertijd & verzendkosten.
  • Betaalmethodes.

Een voorbeeld van de inhoud van deze pagina’s stellen we voor jou beschikbaar. Je kunt deze inhoud kopiëren en plakken op jouw webshop.

Stap 4: Klachtenregeling

Het is sinds 2016 verplicht om te vermelden dat consumenten een klacht kunnen melden bij het Europees ODR-platform. Het is ook belangrijk om consumenten te wijzen op de mogelijkheden tot bemiddeling door WebwinkelKeur. Kopieer en plak daarvoor onderstaande voorbeeldtekst voor keuring op een aparte pagina. Wij raden aan deze pagina “Garantie & klachten” te noemen en deze in de footer van je webwinkel te plaatsen.

We raden u aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar UWEMAIL@uwwinkel.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via WebwinkelKeur. Tevens is het voor consumenten in de EU mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr . Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.

Informeer op deze pagina ook over de garantie die de consument heeft. De makkelijkste manier om dit te doen is om onze voorbeeld teksten over te nemen.

Ook jouw algemene voorwaarden moeten een verwijzing bevatten naar het Europese ODR-platform! We raden je sterk aan daar onze voorbeeld algemene voorwaarden voor te gebruiken (zie ook de volgende stap). Zo weet je zeker dat deze voldoen. Eigen algemene voorwaarden mogen gebruikt worden, maar neem dan in ieder geval artikel 14 van de voorbeeld algemene voorwaarden over in jouw eigen algemene voorwaarden.

Stap 5: Algemene voorwaarden en privacy verklaring

De algemene voorwaarden en privacy verklaring moeten duidelijk geplaatst worden op de site. Vanzelfsprekend dienen de algemene voorwaarden overeen te komen met de informatievoorziening op de rest van de site. In je privacy verklaring geeft je duidelijk weer waar je de (persoons)gegevens van de bezoeker voor gebruikt.

Leden of webwinkeliers die in het aanmeldingsproces van WebwinkelKeur zitten, kunnen de algemene voorwaarden downloaden binnen hun dashboard onder Promotie > Documenten. Geen lid? Dan kun je alsnog gebruikmaken van onze voorbeeld algemene voorwaarden en onze voorbeeld privacy policy.  Zo weet je zeker dat je voldoet aan de wet en aan onze richtlijnen.

Het is belangrijk dat je aangeeft dat je ons als verwerker inschakelt, dit dien je in jouw privacy verklaring aan te geven. Gebruik hiervoor eventueel de onderstaande tekst als je dit er nog niet in hebt staan:

WebwinkelKeur

Wij verzamelen reviews via het platform van WebwinkelKeur. Als u een review achterlaat via WebwinkelKeur dan bent u verplicht om een naam en e-mailadres op te geven. WebwinkelKeur deelt deze gegevens met ons, zodat wij de review aan uw bestelling kunnen koppelen. WebwinkelKeur publiceert uw naam eveneens op de eigen website. In sommige gevallen kan WebwinkelKeur contact met u opnemen om een toelichting op uw review te geven. In het geval dat wij u uitnodigen om een review achter te laten delen wij uw naam en e-mailadres met WebwinkelKeur. Zij gebruiken deze gegevens enkel met het doel u uit te nodigen om een review achter te laten. WebwinkelKeur heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen. WebwinkelKeur behoudt zich het recht voor om ten behoeve van het leveren van de dienstverlening derden in te schakelen, hiervoor hebben wij aan WebwinkelKeur toestemming gegeven. Alle hierboven genoemde waarborgen met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens zijn eveneens van toepassing op de onderdelen van de dienstverlening waarvoor WebwinkelKeur derden inschakelt.

Stap 6: Prijzen duidelijk vermelden

Het is belangrijk dat de prijzen op jouw webshop duidelijk vermeld staan, de consument wil immer weten waar hij aan toe is en niet tegen onverwachte kosten aanlopen. Belangrijk hierbij is dat:

• Er aangegeven staat of er nog verzendkosten bij komen.
  • De prijzen inclusief btw zijn (zie uitzondering voor B2B verkoop).
  • Er geen onduidelijke extra kosten bij komen.
  • Een veelvoorkomend afkeuringspunt is de nieuwsbrief die (vaak) al standaard middels opt-in aangevinkt staat tijdens het bestelproces. Dit is niet toegestaan. Klanten moeten deze zélf aanvinken.
  • Knop “Bestellen met betalingsverplichting” toevoegen aan de check-out.

Stap 7: Aanwezigheid geldig SSL-certificaat

Om gegevens beter te beschermen is het verplicht om een SSL-certificaat te hebben voor je webshop. Een SSL-certificaat helpt tevens om meer vertrouwen bij je bezoekers op te wekken en kan een positief invloed hebben op je ranking binnen Google. Klik hier voor meer informatie.

Stap 8: Echtheid reviews

Wist je al dat er sinds 28 mei 2022 een nieuwe wet is ingegaan waarbij je moet kunnen aantonen dat jouw reviews echt zijn? We raden je daarom aan om deze tekst bijvoorbeeld op je contactpagina te plaatsen:

We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service. Onze beoordelingen worden daarom, onpartijdig, beheerd door WebwinkelKeur.

WebwinkelKeur heeft maatregelen getroffen om de echtheid van reviews te garanderen. Welke maatregelen dit zijn lees je hier.

Onze klanten worden niet beloond voor het schrijven van reviews. Er worden geen kortingen of andere cadeautjes gegeven.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen rondom onze keuringseisen.

Hoe werkt de bedenktijd?

Kort samengevat werkt de bedenktijd als volgt. Klanten kunnen altijd binnen 14 dagen na ontvangst producten aanmelden voor retour, vervolgens krijgen ze nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen, ze dienen dat het factuurbedrag INCLUSIEF verzendkosten teruggestort te krijgen binnen 14 dagen na melding retour. Je dient jouw klanten ook op dit recht te wijzen na aankoop. De verzendkosten van de klant terug naar jou, hoeft je niet te vergoeden, wijs je klant er dan wel op dat hij zelf de kosten moet betalen voor het retour.

Je klanten wijzen op de bedenktijd? Hiervoor kun je eenvoudig onze voorbeeldtekst kopiëren en plakken. Deze teksten moeten op een aparte pagina staan met een titel als “Retourneren” welke rechtstreeks klikbaar moet zijn vanuit het menu of de footer van je webwinkel.

De bedenktijd is alleen complex en kent diverse uitzonderingen. Meer informatie over de bedenktijd? Lees dan meer over bedenktijd.

Is een SSL-certificaat verplicht?

Ja, WebwinkelKeur controleert tijdens haar keuringen wel op een SSL-certificaat. Het is sinds 15 juni 2018 verplicht om bij ons een beveiligde verbinding te hebben.

Wij raden je dringend aan om minimaal SSL te installeren. Het kan gezien worden als minimale vereiste voor een veilige webwinkel en daarmee als wettelijke verplichting. Ook voor het goed scoren bij Google is SSL belangrijk:

1. Google Chrome geeft een duidelijke waarschuwing aan wanneer je geen SSL-certificaat hebt geïnstalleerd. Als je als veilig wilt overkomen dan is het wel verstandig dat je de investering in een SSL-certificaat doet. Hoogstwaarschijnlijk zullen consumenten wegblijven bij een webwinkel die van Google Chrome een duidelijke waarschuwing omtrent de veiligheid krijgt.
2. Google geeft webwinkels met een SSL-verbinding voorrang in de zoekresultaten. Het is een van de ranking parameters van de indexerings-bot.

Een SSL-certificaat is dus naar ons idee zeker een must, maar betekent niet per definitie dat de webwinkel veilig is!

Mocht je de beveiliging van jouw webwinkel toch hoog in het vaandel hebben staan dan biedt onze Security Scan een mooie uitkomst!

Het Security Scan pakket komt met de volgende voordelen:

1. Malware monitor; detectie van virussen op je webwinkel
  2. Vulnerability scanning; Detectie van kwetsbaarheden aan je website
  3. Uptime monitor; weten wanneer je webwinkel offline is
  4. Trustbadge; Laten zien dat jouw webwinkel veiligheid belangrijk vindt

NB: sinds oktober 2020 bieden we voorlopig geen scan aan.

Vermelding van je btw-nummer

Vermelding van je btw-nummer is in principe een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. De reden is dat het wettelijk verplicht is om je btw-nummer op je webwinkel te vermelden.

In sommige gevallen kan vermelding van het btw-nummer tot privacy problemen leiden. Hoe we hiermee omgaan lees je op ons blog.

Plaats het btw-nummer op een goed vindbare plek zoals een contact of “over ons” pagina.

Vermelding van KVK-nummer

Vermelding van je kamer van koophandel nummer (KVK-nummer) is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Plaats dit KVK-nummer op een goed vindbare plek zoals in de footer, op een contact of “over ons” pagina. Zonder KVK-nummer kun je niet in aanmerking komen voor het WebwinkelKeur.

Heb je een buitenlands bedrijf? Plaats dan het buitenlandse equivalent van het KVK-nummer. Voor België is dit bijvoorbeeld het Ondernemingsnummer.

Waarom is vermelding van het vestigingsadres verplicht?

Vermelding van je vestigingsadres is bij verkoop op afstand een wettelijk vereiste en tevens een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Hierbij is het vermelden van een postbusadres niet voldoende.

Vereist is om het adres te vermelden welke ook bij de KVK bekend is. Vermeld het adres op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld op een “contact” of “over ons” pagina. Je adres alleen vermelden in de algemene voorwaarden of een andere ‘moeilijk vindbare’ pagina is dan ook niet voldoende.

De wettelijke basis hiervoor vinden we in artikel artikel 46c, lid 1 van het Burgelijk wetboek:

Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:

a. de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;

Bang voor bezoek aan de deur? Nergens voor nodig. Lees op ons blog hoe je dit voorkomt.

Waarom moet ik mijn e-mailadres op mijn webwinkel vermelden?

Vermelding van jouw e-mailadres is een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur keurmerk en is tevens een wettelijk vereiste. Hierbij is een contactformulier niet voldoende. Elke Nederlandse webwinkel dient dus zijn e-mailadres op zijn website te vermelden.

De wettelijke grond hiervoor lezen we in Artikel 3:15d, lid 1, BW (Informatieverplichtingen in dienst van informatiemaatschappij) waarbij we citeren:

b. gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;

Bij wet is het daarom verplicht om je e-mailadres op je webwinkel te vermelden. Wij vinden het zelf ook belangrijk, gezien het voor kan komen dat een contactformulier bijvoorbeeld niet werkt.

Bang voor spam?

Een veelgehoorde reden om het e-mailadres niet te willen publiceren, is het risico op spam. Hiervoor zijn voldoende technische oplossingen om spam te voorkomen. Zie hiervoor ook ons blogbericht met tips over het beveiligen van jouw mailadres tegen spam.

Wanneer moet ik een klant zijn retour terugbetalen?

Wanneer een klant gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, dan moet je binnen 14 dagen (nadat de klant aangegeven heeft te willen retourneren) het volledige orderbedrag (dus ook de eventueel berekende verzendkosten voor de heenzending) terugbetalen. Je mag daarbij geen kosten, zoals bijvoorbeeld administratiekosten, rekenen.

Lees meer over de regels die tellen voor het terugbetalen bij een retour .

Welk type SSL certificaat moet ik kiezen?

WebwinkelKeur stelt geen verplichtingen op het type SSL dat je gebruikt. Zowel een goedkope als een dure variant is afdoende om te voldoen aan zowel de wettelijke eisen als aan de richtlijnen van WebwinkelKeur.

Natuurlijk heeft elk type SSL-certificaat zijn eigen voor- en nadelen. We raden je aan dit na te vragen bij de door jou gekozen leverancier van je SSL-certificaat. Overleg tevens met de leverancier van je webwinkel software in hoeverre installatie van SSL mogelijk is.

Meer weten? In dit blogbericht zoomen we verder in op de verschillende type SSL-certificaten.

Welke (contact) gegevens moet ik op mijn site vermelden?

Het is belangrijk dat de consument weet met wie hij zaken doet. Vandaar dat de volgende gegevens vermeld moeten worden op je website:

Zowel het telefoonnummer als het adres van de webwinkel moet duidelijk vermeld staan. Het is dus niet voldoende om het telefoonnummer en het adres verborgen in de algemene voorwaarden te vermelden. Tevens is enkel een postbusnummer niet voldoende. Het e-mailadres moet zichtbaar zijn, enkel een contactformulier is hiervoor niet voldoende. Tevens dienen gegevens waaronder het KVK-nummer en het btw-nummer vermeld worden. De contactpagina is hiervoor de ideale plek.

Laat je webshop keuren!

Denk je dat je webwinkel aan de eisen voldoet? Meld je dan eenvoudig via onderstaande link aan. Je betaalt pas na goedkeuring. Dus als wij toch fouten tegen komen, ontvang je een persoonlijke uitleg per e-mail. Hierin lees je hoe jouw webwinkel aan de huidige wet- en regelgeving kan voldoen. Ben je al lid en is je webwinkel al goedgekeurd? Je kunt jaarlijks een gratis herkeuring aanvragen. Hieraan zijn geen kosten én consequenties verbonden. Als jouw webwinkel bij de herkeuring wordt goedgekeurd, verschijnt de Super Juridische Badge op jouw ledenpagina.

overstappen webshop keurmerk en reviews
Meld je direct aan!