Algemene voorwaarden webshop (gratis download)

Gratis algemene voorwaarden voor jouw webshop

voorbeeld algemene voorwaarden

In samenwerking met de Kamer van Koophandel stelt WebwinkelKeur Algemene Voorwaarden voor webwinkels ter beschikking. Deze voorwaarden voldoen aan de laatste wetgeving en kun je overnemen voor in jouw webwinkel. Vul hierbij wel je persoonlijke bedrijfsgegevens in op de daarvoor aangegeven plaatsen.

Download voorbeeld algemene voorwaarden

Om dit bestand te openen heb je een tekstverwerker nodig, bijvoorbeeld Microsoft Office Word of Open Office.

Meld je direct aan!

Naast het vermelden van de bedenktijd in de algemene voorwaarden heb je als webwinkelier ook de verplichting om buiten de algemene voorwaarden de klant te wijzen op dit recht. Dit kan op een aparte pagina die je bijvoorbeeld Herroeping of Retourneren noemt. We hebben hier handige voorbeeldteksten beschikbaar die je kunt kopiëren.

Moet ik lid zijn om de documenten te kunnen gebruiken?

In de algemene voorwaarden staan verwijzingen naar het WebwinkelKeur lidmaatschap. Doorloop je momenteel de aanmelding, dan kun je de algemene voorwaarden al gebruiken. Ben je geen WebwinkelKeur lid en ook niet van plan om lid te worden? Dan kun je de algemene voorwaarden als voorbeeld hanteren, maar zijn ze niet geschikt voor kant-en-klaar gebruik. Zo verwijzen we diverse malen naar onze geschilbemiddeling, door deze verwijzingen zijn de algemene voorwaarden niet geschikt voor niet-leden. Niet-leden kunnen de algemene voorwaarden dus enkel raadplegen als voorbeeld en dienen verwijzingen naar WebwinkelKeur uit de algemene voorwaarden te verwijderen.

Hoe zit het met producten zonder bedenktijd?

Verkoop je producten waar de wettelijke bedenktijd niet van toepassing is? Geen probleem! De algemene voorwaarden bevatten de wettelijke uitzonderingen zoals verkoop van maatwerk of houdbare producten. In dat geval kun je gewoon deze voorwaarden gebruiken, vermeld wel op een klantenservice pagina duidelijk dat het herroepingsrecht niet van toepassing is (voor bepaalde producten). Zie hier voorbeeldteksten om je bezoekers te informeren.

Waarom zijn algemene voorwaarden belangrijk voor je webshop?

In algemene voorwaarden staan de rechten en plichten van zowel jouw klant als van jou. Hierdoor schep je duidelijkheid voor zowel jou als voor je klant en voorkom je juridische discussies in de toekomst. Zo staat er in algemene voorwaarden opgenomen hoe de bedenktijd werkt, wat de uitzonderingingen hierop zijn, hoe je omgaat met garantie, dat de consument een betaalverplichting heeft en hoe je omgaat met klachten. Naast deze zaken in de algemene voorwaarden vermelden is het ook belangrijk dat je deze zaken ook elders duidelijk vermeld, bijvoorbeeld met onze voorbeeldteksten.

Mag ik zelf zaken wijzigen in de algemene voorwaarden?

Je mag wijzigingen aanbrengen in de algemene voorwaarden, het is alleen (wettelijk) niet toegestaan om dingen in je algemene voorwaarden te zetten die onredelijk zijn of in conflict zijn met wetgeving. In de regel mag je consumenten niet minder rechten geven dan in de wet zijn opgenomen.

Om een voorbeeld te geven. Zo is de minimum bedenktijd 14 dagen, je mag die verruimen naar 30 dagen, maar niet terug brengen naar 10 dagen. Ook is in de wet opgenomen welke uitzonderingen er gelden op de bedenktijd, je mag niet zelf eigen uitzonderingen verzinnen die niet onder de wettelijke uitzonderingen vallen.

We raden je dan ook aan de de algemene voorwaarden ongewijzigd te gebruiken wanneer je geen zwaarwegende redenen hebt om wijzigingen aan te brengen. Zo weet je zeker dat de algemene voorwaarden voldoen aan de geldende regelgeving.

Hebben jullie ook Engelse en Duitse documenten?

Ook een internationaal actief? Gaaf. Dan hebben we ook voorbeeld voorwaarden in het Engels. Bekijk ook ons meertalig pakket.

Meer veelgestelde vragen

Meer veelgestelde vragen rondom algemene voorwaarden voor je webshop.

Hoe moet ik algemene voorwaarden ter beschikking stellen?

Je moet algemene voorwaarden ter beschikking stellen op een manier waarop de consument deze eenvoudig kan lezen en kan opslaan voor later gebruik. We raden je daarom aan om je algemene voorwaarden naast als normale HTML pagina, ook als PDF beschikbaar te stellen. (meer…)

Moet ik dezelfde algemene voorwaarden hanteren richting bedrijven?

Nee, richting zakelijke kopers (B2B) mag je andere voorwaarden hanteren. Daarin hoef je niet te voldoen aan consumentenwetgeving als bedenktijd. Richting zakelijke kopers ben je dan ook vrijer om je eigen regels te bepalen. (meer…)

Zijn algemene voorwaarden verplicht?

Algemene voorwaarden zijn niet wettelijk verplicht voor een webwinkel, maar het is wel zeer gebruikelijk en verstandig om algemene voorwaarden te hanteren. Ook is het hebben van duidelijke algemene voorwaarden een eis om in aanmerking te komen voor WebwinkelKeur. (meer…)

Algemene voorwaarden geplaatst en nu?

Controleer dan of je ook een privacy policy hebt. Geen privacy policy op dit moment? Genereer dan je eigen privacy policy die voldoet aan de nieuwe GDPR/AVG-wetgeving. Je webwinkel helemaal klaar voor aanmelding? Ga dan gelijk door naar aanmelden.

Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur