Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Achteraf betalen: De regels voor webwinkels

Of je klanten kunt verplichten om vooruit te betalen is voor webwinkeliers vaak niet erg duidelijk. Middels deze blog willen we je informeren over de geldende regels.

Als webwinkel hoef je niet het gehele orderbedrag achteraf te laten betalen. Als webwinkelier kun je jouw klanten maximaal verplichten tot een vooruitbetaling van 50%. Deze regel geldt niet alleen voor webwinkeliers, maar ook voor de “normale winkelstraat”.

Bekijken we de wet dan komen we terecht op artikel 7:26 van het Burgerlijk Wetboek. Hier staat het volgende:

“De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.”

De enige manier om hiervan af te wijken is door een persoonlijke afspraak met klanten te maken wel het volledige bedrag vooruit te betalen. Hierbij wordt een verplichte aanvinkbox bij het afrekenen niet als individuele afspraak gezien.

Achteraf betaal opties

In de praktijk houdt dit in dat je minimaal 1 optie tot achteraf betalen moet bieden. Als webwinkelier heb je hiervoor diverse mogelijkheden.

Achteraf betaal providers

Om voor jou als webwinkelier het risico te beperken zijn er diverse achteraf betaalopties. Denk hierbij aan Afterpay, Klarna, Billink of Sisow. Ze hebben allemaal speciaal op webwinkels gerichte achteraf betaalopties waarbij je zelf weinig risico loopt.

Zelf hebben we bij WebwinkelKeur een samenwerking met Afterpay. Hier krijg je als WebwinkelKeur lid een forse korting op jouw lidmaatschap.

Rembours

Een andere manier om aan de wettelijke eis te voldoen is verzending onder rembours. De ontvanger betaalt dan op het moment van ontvangst het volledige orderbedrag. Rembours zendingen worden aangeboden door o.a. PostNL, maar ook door alternatieve partijen als UPS wordt de optie aangeboden.

Zelf registreren

Je kunt er ook voor kiezen om zelf de administratie en het bijbehorende risico op je te nemen. Afhankelijk van je branche en het orderbedrag kun je hiervan een risico inschatting maken. Hierbij kun je jouw risico erg beperken door 50% van het factuurbedrag vooraf te factureren. Dit mag wettelijk gezien gewoon. Klanten die bereid zijn om 50% te betalen zijn vaak ook bereid het volledige orderbedrag te voldoen.

Hogere kosten voor achteraf betalen?

Je mag de daadwerkelijke kosten voor achteraf betalen doorberekenen aan je klant. Je mag echter niet de kosten (kunstmatig) extra hoog maken om daarmee achteraf betalen te ontmoedigen.

Diensten

Hoe het dan zit met diensten? Hiervoor geldt de regel niet, daar is het dan ook wel toegestaan om een volledige vooruitbetaling te eisen. Hetzelfde geldt voor reizen, ook hier is vooruitbetaling erg gebruikelijk. Voor deze aanbieders is het echter verplicht om een garantiestelling te bieden. Een voorbeeld van een dergelijk fonds is Stichting Garantiefonds Reisgelden.

Samenvatting

Hoewel veel webwinkels het nog niet doen is het dus wettelijk verplicht om een optie tot achteraf betalen te bieden van minstens 50% van het aankoopbedrag. Of je hier nu rembours, acceptgiro of een achterafbetaal provider voor gebruikt maakt niet uit, zolang je de optie maar wel biedt.