Gratis verzending boven drempelbedrag en deelretour

De vorige keer zijn we ingegaan op de voor-en nadelen van gratis verzending en retourneren. Deze week gaan we in op een ander scenario. Stel je biedt als webwinkel gratis verzending aan wanneer iemand voor meer dan bedrag X koopt. Vervolgens retourneert de consument een deel van de bestelling waardoor hij alsnog onder het drempelbedrag van X komt. Mag je dan alsnog de verzendkosten voor de heenzending in rekening brengen? De consument heeft immers  nooit betaald voor de verzending. We proberen je vandaag een antwoord te geven op deze vraag.

Gratis verzending kan een mooie unique selling point (USP) zijn. De webwinkel kan qua gratis verzending twee keuzes maken, namelijk standaard gratis levering of gratis levering boven een bepaald drempelbedrag. Bij standaard gratis verzending is de wet duidelijk, je mag dan bij een retour niet opeens kosten in rekening brengen.

Gratis verzending boven drempel en retouren

Het voordeel van gratis verzending bij een bepaald bedrag is dat klanten gestimuleerd worden om meer te kopen. Dit komt doordat de consument ziet dat hij bijvoorbeeld voor 3 euro extra qua producten in het winkelwagentje gratis verzending krijgt aangeboden voor zijn bestelling. Maar wat als een consument een deel van de bestelling retourneert waardoor het orderbedrag onder de drempel voor gratis verzending uit komt. Mag je dan alsnog de verzendkosten in rekening brengen?

Praktijkvoorbeeld: Als webwinkel bied je gratis verzending boven de 50 euro. Een consument besteld bij jou 2 producten van 30 euro en hoeft daardoor geen verzendkosten te betalen (orderbedrag is 60 euro). Nu besluit deze consument 1 product te retourneren waardoor het orderbedrag op 30 euro uit komt. Mag je nu de verzendkosten alsnog in rekening brengen?

Naar ons idee zou het redelijk zijn om in dit geval alsnog de verzendkosten in rekening te brengen, mits je dit ook netjes vooraf aan de klant hebt uitgelegd. De gratis verzending is namelijk bij dit drempelbedrag ingesteld, omdat je bij lagere bedragen onvoldoende winst maakt om de verzendkosten uit eigen zak te kunnen betalen.

Om dit ook juridisch mogelijk te maken zou de webwinkel de korting op de verzendkosten naar ons idee als volgt op de factuur moeten vermelden:

* Product 1: 30 euro
* Product 2: 30 euro
* Verzendkosten: 6 euro
* Korting verzendkosten bij bestelling boven 50 euro: -6 euro

Zou in dit scenario bij retour van product 2 wettelijk 30 euro moeten worden terugbetaald of slechts 24 euro?

De opinies

We leggen deze vraag voor aan drie specialisten op dit gebied. Namelijk….

Peter Kager (ICTRecht):

Hoewel het vervelend kan zijn voor de betreffende webwinkelier, zie ik juridisch geen enkel aanknopingspunt om € 24,- terug te betalen in plaats van € 30,-. De wet is namelijk heel duidelijk en stelt dat uitsluitend de kosten voor de retourzending voor rekening van de consument komen indien deze de koop wenst te ontbinden. Sterker nog, de wet stelt zelfs dat de webwinkelier verplicht is om eventuele verzendkosten voor de heenzending van het product ook te vergoeden.

Op het moment dat de winkelier korting op de verzendkosten geeft boven een X bedrag, dan is dat een bewuste keuze van de winkelier. Die neemt dan immers het risico dat de consument een deel van de bestelling retourneert en daarmee onder het X bedrag komt.

Syreetha Gielen (Gielen Juridisch Advies):

Ik ben van mening (in verband met extra beschermende regels voor consumenten) dat de webwinkel niet dan alsnog de verzendkosten in rekening mag brengen. Als er namelijk alsnog verzendkosten in rekening worden gebracht dan zou er mijn inziens extra kosten in rekening worden gebracht voor het herroepingsrecht. Had de consument namelijk geen gebruik gemaakt van zijn herroepingsrecht, dan werden er geen verzendkosten voor heenzending in rekening gebracht.

In mijn optiek is dit ook logisch. Als ik een bestelling doe van meerdere producten met een gewicht boven de 10 kg dan zijn verzendkosten hoger, dan wanneer ik onder de 10 kg zit. Stel mijn bestelling bedraagt 10,1 kg en ik retourneer 2 producten en ik zou dan maar € 6,95 hoeven te betalen dan krijg ik van de webwinkel ook niet het verschil tussen € 13,25 en € 6.95 terug.

Charlotte Meindersma (Charlotte’s Law & Fine Prints)

In de basis kan dat niet. Gratis was gratis en bij een retour moeten in principe ook de verzendkosten terugbetaald worden (tenzij er maar een deel retour gestuurd wordt). Dat deelretour is het probleem. Net zoals je wel eens een gratis sample kunt krijgen wanneer je voor een bepaald bedrag producten besteld of bij een bepaald product. Dan zou je hooguit kunnen zeggen dat ook de sample teruggestuurd moet worden als het geheel teruggestuurd wordt, maar niet als er een deel teruggestuurd wordt. Als de sample bij een bepaald product hoort, zou het teruggestuurd moeten worden wanneer het product teruggestuurd wordt. Het zou in elk geval mooi zijn om eens een uitspraak van de rechter over te krijgen. De wet zegt er niet echt iets over namelijk. Dan is vooral de vraag of je bijvoorbeeld in algemene voorwaarden op mag nemen dat bij een deelretour alsnog verzendkosten worden berekend of iets dergelijks.

Conclusie
Hoewel wij na het lezen van de wettekst tot de conclusie kwamen dat het een grijs gebied is, komen drie verschillende experts tot een andere conclusie. Hoewel het vervelend kan zijn voor de webwinkelier is het volgens de experts niet mogelijk om bij een deelretour alsnog de verzendkosten in rekening te brengen. Ondanks dat hier nog geen wettelijke uitspraak over is geweest, raden wij sterk aan ook bij een deelretour geen verzendkosten in rekening te brengen. Mocht je dit toch nog doen, dan is wel de minst vereiste om dit heel duidelijk aan klanten te communiceren voordat ze bestellen en dit ook zoals voorgesteld op de factuur te vermelden. De kans is echter groot dat je hiermee door een rechter kan worden teruggefloten.

Bedankt voor dit artikel.
In de voorwaarden van BonPrix staat de volgende zin.
“” Als je je complete bestelling terugstuurt, krijg je de verzendkosten voor de heenzending van ons terug. In dit geval berekenen we echter wanneer je gebruik maakt van onze retourservice € 4,95.

Kan ik iets dergelijks ook in de algemene voorwaarden opnemen.
“Wanneer bij een order het totaalbedrag ivm retouren, onder de “gratis verzending” grens komt, brengen wij u € 6.95 aan administratiekosten in rekening. ”

Alvast bedankt,

Dat kan niet. In de wet staat (i) dat de verkoper alles moet terugbetalen en (ii) dat de verzendkostenretour voor de koper zijn. BonPrix brengt de verzendkosten van de retour in rekening. Als de hoogte hiervan betwist wordt, dan zal BonPrix moeten laten zien dat zij voor de retourverzending € 4,95 of meer heeft moeten betalen.