Skip to content

Blog

Is fulfilment uitbesteden een goed idee?

Is fulfilment uitbesteden een goed idee

Is fulfilment uitbesteden een goed idee?

1400
2
0

Als je webshop al een tijdje lekker draait merk je dat je na verloop van tijd moet opschalen. Je grotere voorraad moet naar een groter magazijn of je moet iemand aannemen voor het inpakken van pakketjes. Is het uitbesteden van je fulfilment op dat moment een goede optie?

Met fulfilment hebben we het over de opslag, het orderpicken en klaarzetten van bestellingen, ook wel je magazijn-werkzaamheden. Als je leverancier deze diensten verzorgt heet het dropshippen, maar er zijn ook logistieke bedrijven die alleen de magazijnfunctie overnemen.

Bedrijven die zich richten op e-commercefulfilment trekken dit begrip breder. Als je je fulfilment aan een dergelijke partner uitbesteedt betekent dit dat je de voorraad in hun magazijn zet en zij het gehele proces achter de schermen overnemen. Hier valt vaak ook het pakket versturen en het ontvangen van retourzendingen onder.

Sommige fulfilmentpartners kunnen daarnaast ook je klantenservice verbeteren. Aangezien zij over callcenters beschikken, is de service die zij leveren meestal hoger dan wanneer je dit zelf doet. Door de uitgebreide apparatuur waar een partner over beschikt biedt deze vaak ook extra mogelijkheden om contact met klanten te onderhouden, zoals het sturen van een foto na het orderpicken.

Wanneer is fulfilment uitbesteden een goede optie?

Veel webwinkeliers die fulfilment uitbesteden overwegen doen dat wanneer ze merken dat ze hun magazijn uit groeien. In plaats van op zoek te gaan naar een nieuwe opslagruimte, is het voor hen soms goedkoper om het dan uit te besteden.

Wanneer je aantal bestellingen zo hard groeit dat je vooral bezig met inpakken en verzenden, kan het uitbesteden hiervan ook een goede optie zijn. Zo bespaar je tijd, die je juist in andere bedrijfsprocessen kan gaan stoppen. Toch kun je het uitbesteden van je fulfilment ook al overwegen als je maar tientallen bestellingen per maand hebt. Misschien hou je je liever bezig met andere aspecten van je bedrijf.

Naast bespaarde tijd levert het uitbesteden van je fulfilment ook andere voordelen op, zoals een hoger serviceniveau. Hier profiteren klanten ook van. Veel klanten geven namelijk de voorkeur aan webshops die snel kunnen leveren. Door de hogere cut-offtijd die je fulfilmentpartner biedt, ben je in staat om de volgende dag al te leveren.

Voordelen van het uitbesteden

Naast jouw voorraad heeft een fulfilmentpartij ook de voorraden van andere bedrijven liggen, waardoor het dus grote volumes verzorgt. Een fulfilmentpartner sluit daarom vaak contracten af met verzenders, waarbij ze flinke kortingen krijgen. Doordat ze goedkoper pakketten versturen, ben jij relatief minder kwijt aan verzendkosten per bestelling.

Daarnaast hoef jij je na het uitbesteden van je voorraad geen zorgen meer te maken over de beveiliging ervan. Een fulfilmentpartner beschikt ook over betere apparatuur en software, zodat ze je voorraad volledig optimaliseren. Het automatiseren van en inzicht houden op je voorraadbeheer gaat een stuk makkelijker met hun apparatuur.

De foutmarge bij het orderpicken is van een fulfilmentpartij vaak een stuk lager dan wanneer je dit zelf doet. Ook loop je minder risico op slecht verpakte verzendingen, aangezien de fulfilmentpartner dit ook geoptimaliseerd heeft.

Nadelen van fulfilment

Uiteraard zitten er ook haken en ogen aan het uitbesteden van je logistieke processen. Allereerst hangt er natuurlijk een prijskaartje aan. Voor veel ondernemers is dit echter niet het grootste struikelblok, aangezien je er ook tijd en geld mee kan besparen. Het is soms goedkoper dan steeds weer een extra magazijnruimte te huren, medewerkers op te leiden of om software bij te werken.

Veel webwinkeliers ervaren het als nadelig dat ze minder controle over het logistieke proces hebben. Hoewel een fulfilmentpartij het proces een stuk beter uitvoert dan jij zou kunnen, kan je er dan geen persoonlijk tintje meer aan geven. Veel webwinkeliers vinden het leuk om een handgeschreven briefje bij een bestelling te stoppen, of vaste klanten iets extra’s te sturen. Dit kan bij een fulfilmentpartner niet.

Als een klant jou belt over een retourzending, kun je de zending er niet even bij pakken. Het controleren of die is binnengekomen en in welke staat het verkeert gaat dan minder makkelijk dan wanneer je zelf in het magazijn zou staan.

Al met al bespaar je met het uitbesteden van je fulfilment een boel tijd en levert het flexibiliteit op. Als je denkt dat jouw webshop gebaat zal zijn bij het optimaliseren en automatiseren van je processen achter de schermen, dan is het uitbesteden van je fulfilment een goede optie. Wil je liever zelf controle houden en hecht je veel waarde aan een persoonlijke toevoeging aan elke bestelling? Dan helpt goede magazijnsoftware ook met het optimaliseren van je voorraad. Zo kan je dit toch zelf blijven regelen.

 

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

 

Reacties

Ik ben niet eens met de genoemde voordeel “foutmarge is lager dan wanneer je dit zelf doet”. De focus is heel anders wanneer je je eigen producten inpakt omdat je weet wat de consequenties zijn. De voordeel die ik hier niet zie terug komen, is de efficiency bij het uitbesteden. Logistieke bedrijven zijn daarop ingericht, niet om foutmarge te verminderen.

Hoi Cécile! Dank voor je reactie! Efficiency is zeker een ding! Dat moet ook wel met de volumes die sommige organisaties verwerken. En een meer geoptimaliseerde voorraad kan veel geld schelen. De foutmarge blijkt in de praktijk wel vaak lager, maar je hebt gelijk dat dit per speler kan verschillen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *