Succesvol dropshippen, het kan!

succesvol dropshippen webshop

Startende webwinkels maken steeds vaker gebruik van dropshipping. De komst van AliExpress maakt het erg makkelijk om goedkope leveranciers te vinden, maar vaak genoeg zorgt dit voor klachten van klanten. Toch is het fenomeen niet bij voorbaat kansloos. Hoe maak je dropshipping wél succesvol?

Waarom zou je een Europese dropshipping-leverancier gebruiken?

In de media wordt er nogal wat ellende over dropshipping geschreven. Afgelopen week had Opgelicht nog een heel artikel over kerstcadeaus via AliExpress. Marcel van Webwinkelkeur maakte er eerder op deze site ook al geen geheim van.

dropshipping aliexpress webshopEn dan heeft Marcel het nog niet eens over de extreme voorbeelden van Opgelicht, maar is hij simpelweg van mening dat een webshop voldoende meerwaarde moet kunnen bieden. Het duurder doorverkopen van artikelen van AliExpress, waar de consument zelf ook prima kan bestellen, is geen duurzaam bedrijfsmodel. Als je qua service vervolgens ook weinig meer biedt dan AliExpress zelf, kun je je afvragen waarom de klant het bij jou zou moeten kopen.

Toch hoeft dropshipping niet direct kansloos te zijn. Marcel raadt terecht AliExpress af, maar met een Europese of zelfs Nederlandse dropshipping-leverancier, omzeil je al een groot deel van de problemen die kunnen optreden wanneer je bij een leverancier in China bestelt.

Ten eerste kan de klant daar niet zelf bestellen. Maar er zijn meer verschillen. Zo zal de levertijd een stuk korter zijn, wat veel klachten van klanten voorkomt. Daarnaast gaat het contact met deze leveranciers vaak gemakkelijker en sneller dan met een leverancier via bijvoorbeeld AliExpress, waardoor jij jouw klant ook meer service kunt bieden.

Wanneer er iets mis gaat met de verzending, zal deze leverancier een stuk sneller een vervangend product kunnen sturen dan een verre leverancier in Azië. Daarnaast weet je dat de producten echt voor Europa zijn bedoeld: een Europese leverancier moet kunnen garanderen dat het product voldoet aan de Europese producteisen. Als jij via AliExpress deze producten naar Europa importeert, ben jij hier verantwoordelijk voor.

Waar kun je een Europese dropshipping-leverancier vinden?

Een Europese dropshipper heeft dus zijn voordelen maar hiermee een mooi breed aanbod samenstellen tegen concurrerende prijzen is soms wel wat moeilijker. Al zijn er genoeg professionele partijen waar je direct terecht kunt. Op dropshippers.nl staat een verzameling van grotere professionele leveranciers, zowel uit binnen- en buitenland. Hier vind je enkele aanbieders en ook op dropship.startpagina.nl staat een verzameling met leveranciers.

Deze overzichten zijn voor iedereen beschikbaar. Bij andere partijen moet je net wat meer moeite doen, maar dat betekent ook vaak dat de concurrentie kleiner is. Zo kun je bij een partij als Salehoo  een abonnement afsluiten waarmee je toegang krijgt tot een online database met duizenden dropshipping leveranciers wereldwijd. Door te selecteren op Europa als locatie en de producten die je zoekt, kom je makkelijk in contact met een grote lijst aan leveranciers.

Kies een dropshipping-leverancier die bij je past

Zodra je een dropshipping-leverancier gevonden hebt, is het nog goed om wat vragen te stellen voordat je een samenwerking aangaat. Sommige leveranciers zullen zich richten op specifieke productgroepen, dus bepaal voordat je begint met je zoektocht al wat voor producten je wil gaan verkopen. En heeft de leverancier integraties waardoor je makkelijk producten toevoegt aan je webwinkel, of moet je elk product handmatig invoeren?

Onderzoek ook de vervoerder(s) van je leverancier, hoe betrouwbaar gaat deze te werk, wat komt er uit reviews naar voren over de verzending? Vraag bij de leverancier ook na hoe ze omgaan met retouren. Gaat het product terug naar jou of naar hen?

AliExpress heeft het fenomeen dropshipping een wat slechte naam gegeven, maar er bestaan ook heus voldoende goede leveranciers en met de juiste voorbereiding kun je eenvoudig een samenwerking met ze aangaan. Zolang je maar denkt vanuit de klant, weet wat die nodig heeft en hoe je die echt tevreden kan maken!

Goed artikel, ik heb mijn webshop ook voorzien van 90% dropshipping artikelen. Producten welke goed (genoeg) lopen koop ik zelf in, en verkoop deze vanuit huis. Ik hierbij meerdere Nederlandse leveranciers en die nemen ook voor een webshoponderneming veel werk uit handen m.b.t. verzending, Het is helaas wel begrijpelijk dat dropshipping een slechte naam heeft gekregen, voornamelijk om artikelen rechtstreeks te laten verzenden via Aliexpress etc.

Graag zou ik van jullie een artikel willen zien over de groeiende dropshipping markt via Bol.com, ook dit is bijzonder slecht voor de dropshipping naam, aangezien mensen verwachten dat ze bijvoorbeeld bij Bol.com bestellen, terwijl het eveneens rechtstreeks uit China komt.

Bedankt voor je reactie Richard. Ben het helemaal met je eens dat vooral de cursusverkopers die snel geld verdienen via Ali promoten andere dropshippers een slechte naam hebben gegeven.

Dat ze dit ook toepassen via Bol zie ik ook, eigenlijk zie ik daar ook een belangrijk functie voor het platform. Als platform wil je naar mijn idee ook staan voor kwaliteit. Ook bij Amazon speelt dit probleem, zie ook het artikel van EcommerceNews op https://www.ecommercenews.nl/zo-veroveren-chinese-verkopers-amazon/ hierover.

Leuk artikel!

Voor de duidelijkheid, ik ben ook niet tegen het logistieke model van dropshipping. Sterker nog, ik ben ooit zelf als dropshipper gestart.

Prima dus om de mogelijkheden te beschrijven. Wel dacht ik als jonge starter zelf te makkelijk over dropshippen.

Ik dacht zelf dat geen voorraad ook geen risico inhield. Toen de door mij verkochte beamers na 1 jaar al kapot gingen en de fabrikant daardoor ook nog eens failliet ging, merkte ik dat geen voorraad niet betekent geen risico.

Kortom, dropshipping is prima, zolang de klant tevreden is, heb je bestaansrecht.

In deze tijd van winkelsluiting kun je bijvoorbeeld ook starten door de lokale winkelier van een webwinkel te voorzien. Jij doet de online verkoop, de lokale winkelier de uitlevering. Win-win.