Dropship niet via AliExpress, maar gebruik alternatieven

dropship aliexpress webshop

Dropshipping. Het is een populair fenomeen onder jonge startende ondernemers. Ze beginnen een webshop met behulp van dropshipment via AliExpress. Vele goeroes beloven gouden bergen en jonge starters zien het als een risicovrije manier van starten. Ik maak er geen geheim van dat ik dit heel anders zie. Daarom wil ik graag in dit blogbericht nader vertellen waarom je juist niet via AliExpress moet dropshippen en wat de alternatieven daarvoor zijn.

Waarom juist niet dropshippen via AliExpress?

dropshipping aliexpress webshopIk heb het al vaker aangegeven; maar een dropship webshop is absoluut niet risicovrij. Je hebt weliswaar geen voorraad, maar je moet nog steeds de garantie en service richting jouw klant leveren. Gaat een product kapot of wil een klant het product retour sturen? Dan draai jij vaak op voor de (soms hoge) kosten. Of nog erger, een product uit China veroorzaakt schade. Dikwijls gaat het al eerder mis, namelijk bij te lange levertijden en ontevreden klanten.

Naar mijn idee kun je het succes van een onderneming meten aan de hand van de klanttevredenheid. Zijn je klanten niet tevreden? Dan is in mijn ogen je onderneming niet succesvol! Het omgekeerde is ook waar; als jij zakken lucht kunt verkopen en je klanten zijn daarmee tevreden, dan is dat prima. Een tevreden klant bepaalt immers of jouw bedrijf bestaansrecht heeft.

Is je bankrekening wel vol, maar zijn je klanten ontevreden? Dan moet je jezelf afvragen hoe eerlijk je bezig bent. Vele dropshippers kwamen al in de problemen, met alle gevolgen van dien. Ondernemers die snel geld wilden verdienen, kwamen zowel juridisch als financieel in de problemen. Daarnaast liep hun reputatie een flinke deuk op. Je reputatie is als ondernemer een groot goed. Verspeel die daarom niet en zeker niet als je nog jong bent. Negatieve ervaringen blijven je achtervolgen, ook als je later een bedrijf wilt starten of een baan wilt zoeken.

Mij lijkt de keuze snel gemaakt als je op een andere manier je centen kunt verdienen én tevreden klanten kunt hebben. Een bedrijf met tevreden klanten is véél meer waard dan succes op korte termijn. Vandaar dat ik je ontmoedig om te dropshippen via AliExpress en gebruik te maken van mijn alternatieven. Zodat ook jij een bedrijf kunt opzetten die succes heeft op lange termijn.

1. Gebruik Nederlandse dropship leveranciers

Nu lijkt het misschien dat ik tegen dropshipping in het algemeen ben, maar integendeel! Ik ben mijn eigen eerste webwinkel juist begonnen met behulp van dropshipping. Wél heb ik problemen met webshops die dropshippen via consumentensites als AliExpress. Wanneer je als ondernemer bestelt bij een website waar de consument ook gewoon (veel goedkoper) zelf kan bestellen, dan voeg je eigenlijk weinig toe. Er zijn echter genoeg Europese dropshipping partijen waar je samen mee kunt werken. Die hebben tevens vaak prima levertijden en een whitelabel verzending.

Als webwinkelier kun je bij deze manier van verkopen, waarde toevoegen door bijvoorbeeld uitgebreide productinformatie te geven of advies over welke producten geschikt zijn voor welke klant. Het is raadzaam om van elk product wat je verkoopt, één exemplaar te bestellen. Op die manier kun je het product zelf ervaren en de klant beter ondersteunen. Het bestelde product kun je later alsnog gewoon doorverkopen zodat het geen grote kostenpost hoeft te zijn.

Ik heb persoonlijk geen (actuele) ervaring met Nederlandse dropshipping leveranciers, vandaar dat ik hier geen specifieke leveranciers benoem. Een Google zoektocht levert echter al snel een grote lijst van leveranciers op en tevens via Facebook groepen kun je de nodige ervaringen van verkopers vinden.

2. Werk samen!

Jij hebt de kennis om een mooie webshop te starten en de digitale marketing te doen. Iets waar het veel offline ondernemers juist aan ontbreekt. Stap dus eens af op de lokale verkopers (offline winkels) en kijk of je de krachten kunt bundelen.

Maak bijvoorbeeld de afspraak dat jij de online activiteiten van een bedrijf verzorgt tegen een bepaalde commissie over de omzet. Jij profiteert van de ondernemerskennis en het netwerk van de lokale ondernemer, terwijl jij hem helpt zich digitaal te profileren.

3. Maak gebruik van affiliate marketing

Affiliate marketing werkt eigenlijk erg eenvoudig. Jij stuurt verkeer door naar een webshop en mocht dat verkeer leiden tot een aankoop, dan krijg je een bepaalde vergoeding.

Maak bijvoorbeeld een website waar je uitgebreide reviews schrijft over producten of help mensen online kiezen voor het juiste product. Door jouw site van affiliate links te voorzien zorg je voor inkomsten zonder dat je verantwoordelijk bent voor de daadwerkelijke levering van producten of garantie.

Ben je op den duur succesvol? Dan kun je jouw affiliate website alsnog ombouwen of uitbreiden met een eigen webshop!

4. Zorg voor een kleine voorraad

Het hebben van eigen voorraad heeft grote voordelen. Zo ben je niet afhankelijk van derden en kun je bijvoorbeeld het pakketje personaliseren met flyers of andere goodies.

Een voorraad hoeft niet groot of duur te zijn. Zo kun je starten met een klein aantal producten of zelf met een ‘one-product-store’.

Werk je samen met een flexibele leverancier, dan zijn er soms ook afspraken te maken over het weer terug kunnen sturen van de voorraad. In vaktermen heet dit Consignatievoorraad, de voorraad ligt bij jou, maar blijft het eigendom van de leverancier tot het moment van verkoop.

Tal van manieren om online te starten

Er zijn tal van manieren om online geld te verdienen. Vele dropship goeroes willen je laten geloven dat het goud geld verdienen is via AliExpress dropshipping. Ik denk dat het vooral leidt tot veel ontevreden klanten en rijke goeroes die hun geld verdienen met de verkoop van cursussen.

Ondernemen is hard werken, maar het mooiste is om je geld te verdienen met een gezond bedrijf en tevreden klanten. Er zijn tal van mogelijkheden om laagdrempelig te starten, ik hoop je daarvoor enkele mogelijkheden te hebben gegeven. Je bent zelf vast creatief genoeg of meer mogelijkheden te bedenken. Succes!

“Ondernemen is hard werken, maar het mooiste is om je geld te verdienen met een gezond bedrijf en tevreden klanten.”
Ik ben het helemaal eens met de oproep en met deze quote. Wat mij betreft past daar affiliatie marketing om een heleboel reden ook niet in.
Dit is overigens ook iets heel anders dan Dropshipping via een leverancier waar je ook met je fysieke winkel zaken mee doet.

Bedankt voor je reactie Patricia.

Ik ben wel benieuwd waarom je affiliate marketing niet vindt passen bij een gezond bedrijf met tevreden klanten? Naar mijn idee zijn er best gezonde affiliate marketing bedrijven mogelijk, bijvoorbeeld een productvergelijker die echt wat toevoegt voor de klant of kwalitatieve product reviews.