Product reviews nu beschikbaar voor jouw WooCommerce webshop!

product reviews webshop

Via WebwinkelKeur is het nu mogelijk om product reviews te verzamelen via WooCommerce. Product reviews zijn reviews van klanten, voor bestelde producten, die je kunt tonen bij de desbetreffende producten op je productpagina in je webshop. Deze reviews brengen een hoop voordelen met zich mee! Denk bijvoorbeeld aan: sterren in Google shopping en het ontvangen van minder retouren. Deze feature kan tevens gebruikt worden als directe feedback voor je assortiment. Op deze manier blijf jij altijd op de hoogte van wat je klanten nu eigenlijk zoeken.

Waarom bieden we product reviews aan?

product reviews voor webshopIn de jaren dat we reviews verzamelen voor jullie webwinkels, hebben we vaker de vraag gehad of we iets wilden opzetten voor product reviews. Onze interesse was er zeker! Door de drukte van andere ontwikkelingen zijn we er eerder echter niet aan toegekomen. Ook mag gezegd worden dat product reviews toch wel een andere tak van sport zijn voor ons.

We hebben de waarde van website reviews als keurmerk nooit onderschat. Klanten die hun ervaring delen over leden die bij ons aangesloten zijn is een gouden combinatie met een wettelijke controle van de webshop. Wetten en klantenservice onder één dak dus. Product reviews zijn echter een beetje een vreemde eend in de bijt. Ze geven niet per se aan wat er scheelt aan een webshop, maar aan de andere kant kun je stellen dat een webshop met een groot aantal negatieve product reviews niet per se kwaliteit voor de klant hoog in het vaandel heeft staan. Uiteindelijk wegen de voordelen van product reviews te zwaar op tegen de nadelen. We zouden daarom gek zijn als we het niet zouden aanbieden :)!

Wat zijn de voordelen van product reviews?

Zoals we in de inleiding aangaven brengen product reviews vele voordelen met zich mee:

• Verdien sterren in de onbetaalde Google-resultaten voor je productpagina’s.
  • Exporteer product reviews naar Google Shopping voor sterren in Google Shopping.
  • Val klanten niet lastig met teveel e-mails. Verzamel zowel site- als product reviews met één beoordelingsverzoek.
  • Verhoog de omzet met behulp van “social proof”. Klanten vertrouwen meer op echte beoordelingen van authentieke klanten dan op productgegevens. Laat andere klanten je helpen met verkopen.
  • Ontvang minder retouren omdat klanten betere aankoopbeslissingen maken. Minder retouren betekent minder werk en meer tijd om je te concentreren op goed verkopende producten.

Hoe verzamel je product reviews?

Nu ben je wellicht benieuwd hoe het verzamelproces verloopt. Dit leggen we je graag uit. Het verzamelen van product reviews zal een onderdeel zijn binnen het huidige (reguliere) reviewproces. Wat inhoudt dat je klanten niet onnodig lastigvalt met extra mailingen.

Wanneer je product reviews hebt geactiveerd zal er een orderdata opgevraagd worden bij een reviewverzoek. Voor een klant is het niets anders dan het invullen van een reguliere review met de optie ook producten te beoordelen die zijn besteld. Klanten kunnen een verhaal onder elk product schrijven en elk product 1 tot 5 sterren geven.

Product Reviews flow
Product reviews emailflow

Product reviews en Google

We zoeken binnen de orderdata een GTIN (in Nederland is dat meestal je EAN nummer) op , deze is belangrijk voor Google. Onze plugin kan soms automatisch detecteren (op basis van ondersteunde plugins) waar je deze hebt staan. Je kunt echter zelf ook selecteren waar we de GTIN (EAN) vandaan moeten zoeken.

De product reviews worden bij ons bewaard en kun je terugzien als onderdeel van de webshop reviews waarin ze zijn gegeven. De product reviews vind je terug als losse review op de ‘product review’ tab in je dashboard of via hun eigen review url.

Op je WooCommerce website komen de reviews uiteraard ook te staan. Binnen het dashboard kun je tevens een feed aanmaken voor Google Shopping of Bing bijvoorbeeld. Misschien handig om te weten dat je voor product reviews moderaties kunt aanvragen. De regels blijven hier echter wel strikt, want een mening blijft een mening!

Hoe werken de sterren van product reviews?

Met product reviews kun je verschillende soorten (gewilde) sterren verzamelen, namelijk:

• Bij Google organische search via rich snippets (regelt WooCommerce automatisch).
  • Bij Google Shopping door een feed in te laden met minstens 50 product reviews.
  • Via je WordPress webshop op de productpagina (regelbaar binnen WooCommerce).

Wat zijn de kosten van product reviews?

De product reviews zijn een extra betaalde dienst en bedragen 10 exclusief btw per maand. Ze zijn dus voor ieder lid van WebwinkelKeur optioneel. Je kunt de product reviews binnen je dashboard activeren onder Beoordelingen > Product reviews.

Geen WooCommerce?

We gaan nu eerst verder met de optimalisatie, het onderhoud en eventueel jullie feedback! Heb je geen WooCommerce maar wil je wel product reviews via ons verzamelen? Geef dit dan aan via het onderstaande formulier. Op basis van de wensen van onze leden, willen we graag onze volgende ontwikkelingen binnen het project bepalen. Dit is je kans om ons in de goede richting te sturen!

[Update januari 2023: Product reviews zijn momenteel beschikbaar voor WooCommerce, Lightspeed, Shopify en Magento 2]

Nog meer weten? Bekijk onze kennisbankpagina over product reviews eens voor meer inzicht in de werking!

Geweldig idee, ik ga er vrijwel zeker gebruik van maken. Ik heb een vraag over de reviews nu.
Ik krijg met regelmaat een lage score vanwege het niet (op tijd) geleverd worden, omdat post.nl zich niet aan de afspraken houdt. Ik verstuur vrijwel altijd dezelfde dag, als de bestelling op tijd binnenkomt, anders de volgende werkdag. Maar post.nl is voor losse brievenbuspost gewoon geen betrouwbare partner meer, maar heeft wel het monopoly. Is er iets te doen aan dit soort onterechte negatieve beoordelingen?

Beste Gonneke,

Bedankt voor je reactie en wat leuk om te horen dat je er positief over bent!

Wat betreft de onterechte negatieve beoordelingen. We snappen dat je dit zo ziet, maar dit is een onderdeel van de service van je webshop. Ook al kun je hier niet altijd wat aan doen. We zouden je daarom willen adviseren het aantal dagen waarna een reviewuitnodiging verstuurd wordt naar de klant iets te vertragen. Dit kun je doen via je webwinkelsoftware. Via WordPress/Woocommerce kan dit door te gaan naar Plugins>Webwinkelkeur>settings.

Succes!

Misschien eerlijker als jullie geen onderscheid tussen de platforms maken en voor alle platformen tegelijk uitrollen.

Dag Bram,

Dank voor je feedback! Eerlijkheid heeft er weinig mee van doen ben ik bang.
Als klein team moeten we prioriteiten stellen, derhalve zijn we begonnen met WooCommerce.
Een groot deel van onze leden gebruikt WooCommerce. Met de kennis die we nu hebben opgedaan bij de bouw van deze feature voor dit platform zijn de komende ontwikkelingen hopelijk sneller uit te rollen. Hadden we meteen voor elk platform dit ontwikkeld dan waren er naar alle waarschijnlijkheid een hoop verspilde uren geweest daar we met dit soort features helaas gebruikersaantallen nodig hebben. Omdat we de kosten voor onze leden nog altijd laag willen houden is dit eigenlijk geen optie. Het is mede om die reden dat we nu de interesse in deze feature voor andere softwarepartijen peilen via ons formulier.
We hopen hiermee een goede/gewenste volgende stap te maken!

Groet,
Robin

Hallo Gonneke,

Wij hebben met postpakketten hetzelfde probleem. Op tijd verzonden, te laat geleverd. Wat naar mijn idee goed werkt is om vertragingen rondom de feestdagen aan te geven op je webshop. Daarnaast kun je er voor kiezen om “voor ….. besteld, vandaag verzonden” in de tekst te zetten i.p.v. “voor ….. besteld, morgen in huis”

Daarnaast werkt het indien je een track & trace hebt ook om zelf in de gaten te houden welke pakketten vertraging hebben en de klant hier tijdig over te informeren. Dat je netjes op tijd verstuurd hebt en dat het probleem bij PostNL ligt.

Wij hebben een custom systeem dus ik wil heel graag een API waar ik mijn webbouwer op los kan laten. Als die er is schaf ik het direct aan… de sterren waar we nu mee werken worden niet ingevuld en dubbele mails sturen wil ik niet. Zou echt top zijn als we dit konden integreren!

Beste Nienke,

Leuk om te lezen dat je er gebruik van wil gaan maken. Op dit moment wordt de documentatie voor gebruik van de API nog geschreven. Wanneer deze beschikbaar is kan je het vinden in ons dashboard. Tot die tijd mag je uiteraard ook naar de code van de plugin kijken en op basis hiervan zelf iets kunnen schrijven, hiervoor is uiteraard alleen wel gevorderde programmeerkennis vereist.

Groet, Asoka

Beste Jordy,

Uiteraard gaan we binnenkort kijken welke software als eerstvolgende aan de beurt is, maar helaas kunnen we nog niet zeggen of dit Lightspeed of een andere aanbieder zal worden of wat de tijdlijn daarvoor zal zijn. We moeten je dus nog een tijdje in spanning houden. 😉

Groet, Asoka

Toffe feature. Zou het heel graag voor Shopify geimplementeerd zien. Mochten jullie wat hulp kunnen gebruiken hebben mbt testen voor Shopify dan ben ik beschikbaar.

Beetje jammer dat er geld voor gevraagd wordt voor een feature welke eigenlijk standaard zou moeten zijn. Ik gebruik naast Webwinkelkeur ook Trustpilot, waarbij ik de (gratis) versie gebruik.

Hierbij worden de klanten ook gemaild om een review achter te laten en om het product te beoordelen. Deze product reviews worden automatisch toegevoegd aan mijn website waardoor ik deze feature van webwinkelkeur niet nodig heb.

Mijn mening, product reviews moeten standaard in het basis abonnement zitten van Webwinkelkeur!

Beste Richard,
Ik snap je feedback, ik leg graag uit waarom we ervoor kiezen om een extra vergoeding voor Product Reviews te vragen.

Bij WebwinkelKeur willen we graag betaalbaar voor iedereen zijn, daarom kiezen we voor een model van “de gebruiker betaalt”. We hebben daarom verschillende pakketten met enkele uitbreidingen waaronder product reviews. We zouden er ook voor kunnen kiezen om 1 duurder pakket te introduceren met alle functies, maar dit wordt dan al snel onbetaalbaar voor kleine webshops.

Het verdienmodel van TrustPilot zit anders in elkaar. Daar is het goedkoopste betaalde pakket dan ook 139,- per maand. Bij ons is dat op het moment van schrijven 8,95 per maand. Er is weliswaar een gratis pakket, maar wanneer je hier uit groeit zit je toch vast aan het veel duurder pakket. De betaalde gebruikers betalen dus de prijs voor de gratis gebruikers en het gratis pakket is een manier om je op den duur het betaalde pakket te verkopen.

Bij WebwinkelKeur vinden we het eerlijker om iedereen te laten betalen naar gebruik. Product Reviews is een product dat technisch wat complexer is en daardoor meer supportvragen op levert. Daarom betaal je hier een beetje extra voor per maand. We zijn hiermee overigens nog steeds 1 van de goedkoopste partijen, bij concurrenten betaal je voor een product reviews uitbreiding al snel 89,- per maand bovenop de normale tarieven. Daarbij is de service van WebwinkelKeur veel uitgebreider en zijn we niet alleen een reviewtool.

Natuurlijk mag je een andere mening hebben, ook prima om die te delen. Ook bieden we de functionaliteit om ook externe platformen als TrustPilot te koppelen binnen onze software. Zie daarvoor ook https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/reviews/externe-reviews/ .

Ik vind het alleen wel belangrijk om toe te lichten waarom wij een andere afweging maken. Ik hoop dat je onze keuze daarin begrijpt.