Product reviews

Met ons standaard reviewsysteem kunnen echte klanten jouw webshop beoordelen. Deze site-reviews gaan primair over de service van jouw webshop en hoe klanten deze ervaren. Naast deze reguliere site reviews, bieden we tevens product reviews aan! Momenteel zijn deze beschikbaar voor WooCommerce, Lightspeed, Shopify, Magento 2, Shopware en PrestaShop.

Product reviews zijn reviews van klanten die specifiek gaan over hun bestelde producten. Deze reviews worden rechtstreeks op je product pagina in je webshop getoond. Daarnaast kun je ook een feed aanmaken die te gebruiken is voor bijvoorbeeld Google Shopping-advertenties en worden sterren ook getoond in Google zoekopdrachten! Een zeer gewenste feature dus voor leden die het onderste uit de kan willen halen!

De voordelen van product reviews

1. Hogere conversie.
  2. Sterren in de Google zoekresultaten en in Google Shopping.
  3. Minder retouren.
  4. Automatisch vragen om product reviews na aankoop.

1. Hogere conversie

Consumenten hebben veel onzekerheden bij een online aankoop. Reviews van producten vormen een sociaal bewijs dat een product goed is en wat de mindere eigenschappen van een product zijn. Hierdoor krijgen consumenten meer vertrouwen in hun aankoop en stijgt de conversie van je webwinkel.

2. Sterren in de zoekresultaten en Google Shopping

Zoekt iemand naar een product in Google en vindt hij jouw product pagina? Dan zorgen onze product reviews ervoor dat er sterren bij dat zoekresultaat kunnen verschijnen. De review score van het product wordt overgenomen door Google.

Adverteer je ook in Google Shopping? Dan kun je middels onze Google Feed ook daar de gele sterren bij jouw producten weergeven.

google shopping sterren

3. Minder producten retour

In product reviews worden ook negatieve eigenschappen van een product benoemd, dat is helemaal niet erg! Elke consument weet dat een product ook negatieve eigenschappen heeft. Door deze eigenschappen te kennen besteld een consument minder vaak een verkeerd product en is hij tevredener over zijn aankoop. Ook kan het ervoor zorgen dat een consument juist een duurder product koopt die de genoemde negatieve eigenschappen niet heeft.

4. Automatisch vragen om product reviews

Het verzamelen van reviews bij producten vindt bij WebwinkelKeur plaats binnen het normale reviewformulier. In plaats van enkel te vragen om een site review heeft de consument nu ook de mogelijkheid om zijn product te beoordelen. Hierdoor hoef je hem niet lastig te vallen met nog een verzoek voor een product review, consumenten kunnen teveel van zulke verzoeken namelijk als vervelend ervaren.

Doorlopende ontwikkeling

Het keurmerk en reviewsysteem van WebwinkelKeur zit in één pakket. Product reviews is daarbij een optionele extra dienst. Je betaalt hiervoor vooraf, per kwartaal of per jaar afhankelijk van de betaaltermijn van je lidmaatschap. Dit komt neer op zo’n 10 euro per maand extra voor je account. Momenteel is deze feature enkel beschikbaar voor WooCommerce, Lightspeed, Shopify, PrestaShop en Magento 2 en is deze te activeren binnen je WebwinkelKeur dashboard. We hopen in de toekomst reviews voor producten voor meer webshopsoftware gebruikers aan te kunnen bieden. Gezien we voor elke software een passende koppeling moeten bouwen die naadloos aansluit, nemen we graag onze tijd voor deze ontwikkeling!

Werking van product reviews

Als je gebruik wilt maken van product reviews, dien je deze extra dienst eerst te activeren binnen je dashboard. Deze dienst activeer je voor je hele account en alle shops binnen je account. Dit doe je door naar > Beoordelingen > Product reviews te gaan. Eenmaal geactiveerd, kun je beginnen met het verzamelen van product reviews! Je klanten krijgen dan binnen hun reguliere reviewuitnodiging ook de kans om de bestelde producten te beoordelen. De volgorde van een review is als volgt: eerst een reguliere review, vervolgens wordt er gevraagd om de bestelde producten te beoordelen. Klanten kunnen onder elk product een verhaal schrijven én elk product 1 tot 5 sterren geven. Deze reviews worden vervolgens opgeslagen binnen jouw webwinkel en in je WebwinkelKeur dashboard.

Laat je klanten net zo eenvoudig een product review schrijven
Laat je klanten net zo eenvoudig een product review schrijven

Je dashboard, webshop en Google:

Wanneer je de reviews hebt geactiveerd zal ook orderdata opgevraagd worden bij een reviewverzoek. We zoeken binnen de orderdata een GTIN (EAN) op, deze is belangrijk voor Google. Onze plugin kan deze soms automatisch detecteren (op basis van ondersteunde plugins) waar je deze hebt staan, je kunt in geval van WooCommerce ook zelf selecteren waar we de GTIN vandaan moeten halen (ofwel; waar jij dit hebt staan).

Product reviews voor je webshop

Je reviews worden bij ons bewaard. Deze kun je terugzien als onderdeel van de webshop reviews waarin ze zijn gegeven, als losse review op de ‘product review’ tab in je dashboard of via hun eigen review url. Op je website komen de reviews uiteraard ook te staan. Binnen het dashboard kun je ook een feed aanmaken.

Feed aanmaken voor Google

Wanneer je eerste reviews bij producten via ons binnen zijn gekomen (in je dashboard), kun je een feed aanmaken. De reviewgegevens in een feed voor product reviews worden op basis van een aantal factoren gekoppeld aan producten. Wereldwijd Unieke product-id’s zoals GTIN’s (global trade item number) zijn hiervoor het belangrijkst. Als er geen GTIN-gegevens beschikbaar zijn, probeert Google recensies te koppelen op basis van andere metadata, zoals SKU, product-url’s en combinaties van merk en MPN (manufacturer partnumber). Deze id’s leveren doorgaans geen goede koppeling op. Dit betekent dat je zonder GTIN mogelijk geen sterbeoordelingen ziet naast de producten die je aanbiedt. Het is derhalve belangrijk de GTIN een logische plek te geven bij jouw productinformatie zodat onze plugin dit makkelijk kan vinden.

Overige Google reviews/sterren

Meer informatie over de andere mogelijkheden vind je hieronder:

Hoe schakel je product reviews in?