Dijkstra Groot in Schoenen – Al 35 jaar een begrip in het verkoop van grote maten dames en heren.

Dijkstra Groot in Schoenen is al reeds 35 jaar een begrip in Purmerend wanneer het gaat om schoenen, destemeer omdat ze ook grote maten dames en heren verkopen. Dit laatste gaat voor de heren van 39 t/m 50 en voor de dames van 37 t/m 45. Doordat ze steeds meer webwinkels voorbij zagen komen, zijn ze zelf ook het World Wide Web opgegaan. We hadden een interview met Monique.

Wanneer ben je met Dijkstra Groot in Schoenen begonnen?
Mijn vriend is in 1 januari 1997 begonnen. Hij heeft de winkel overgenomen van zijn voorganger. De winkel zelf bestaat al zeker 35 jaar. Ik ben erin gekomen in 2004. Ik had er nog een baan naast maar dat ging later niet meer samen. Ik heb een ICT achtergrond.

Waarom ben je destijds met een webwinkel begonnen?
Wij zijn een webwinkel begonnen omdat ik me kon voorstellen dat er een klantbehoefte bestaat om artikelen op afstand te bekijken en dan pas langs te komen of eventueel te bestellen. Ik zag steeds meer webwinkels voorbij komen. Doordat wij grote maten dames en heren schoenen verkopen en daar niet heel veel winkels van zijn, is het handig voor klanten om zich te oriënteren. Ook voor de kleinere maten kunnen mensen bij ons terecht.

De winkel, gelegen aan de achterdijk (Purmerend).
De winkel, gelegen aan de achterdijk (Purmerend).

Wat maakt jullie assortiment uniek?
Wij hebben een winkel die al heel lang bestaat en nog steeds zo is als dat hij nu is. Het is vertrouwd en mensen voelen zich op hun gemak. Ook staan er paren in de winkel dus mensen kunnen lekker zelf passen. Als ze geholpen willen worden kan dat ook. Ook verkopen wij bekende merken en ook dat is vertrouwd voor klanten. We hebben een groot assortiment in grote maten, zowel voor heren en dames. Heren vanaf maat 39 t/m 50 en dames van 37 t/m 45.

Wat komt er allemaal bij kijken bij het runnen van een schoenen winkel?
Je moet inspringen op nieuwe dingen en zorgen dat je klantvriendelijk bent en een goede service biedt. Ook veel leveranciers bezoeken voor de winter en de zomer collectie. Je bent eigenlijk altijd bezig.

Hoe is de groei gegaan? Ging het geleidelijk of waren er echte keerpunten?
De groei is geleidelijk gegaan er zijn niet echt keerpunten.

Een gedeelte van het assortiment van Dijkstra Groot in Schoenen
Een gedeelte van het assortiment van Dijkstra Groot in Schoenen

Zijn er momenten geweest dat je wilde stoppen met de webwinkel?
Ik heb er nooit aan gedacht om te stoppen. Ik vindt het veel te leuk om te doen. Wel is het zo dat je nooit meer vrij bent. Dus ook als de winkel dicht is ben je met een webwinkel aan het werk. De webwinkel is 24 uur per dag geopend en klanten vinden het prettig om een bevestiging te krijgen als ze iets besteld hebben en dan kan het ook wel eens gebeuren dat als ik een feestje heb en er komt een bestelling binnen om twee uur s’nachts dat ik dan een bevestiging stuur. Dit zijn altijd persoonlijke mails en daar hechten klanten veel waarde aan.

Wat zijn de belangrijkste dingen die je anders zou doen bij het opstarten van je webwinkel met je huidige kennis?

Ik zou helemaal niks anders doen. Wel moet je bij blijven wat nieuwe mogelijkheden betreft op het gebied van online winkelen.

Dijkstra Groot in Schoenen heeft ook een schoenmakerij.
Dijkstra Groot in Schoenen heeft ook een schoenmakerij.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er momenteel uit?
‘s morgens vroeg begin ik met de webwinkel en de bestellingen van de vorige avond/nacht klaar te zetten met een factuur en een bevestiging van de verzending met track and trace nummer. Dan gaat de winkel om 10:00 uur open. Fred Dijkstra (mijn vriend) is er al vanaf 07:30 om de bestellingen in te pakken en omdat wij ook een schoenmakerij hebben wordt er ook gerepareerd, dan gaat de winkel dus om 10:00 open en komen er klanten. Dan worden tussendoor de pakjes verzonden. Daarna worden de verzendingsmails verstuurd. Ook worden de bestellingen verwerkt die op de dag zelf binnen komen verwerkt en verstuurd. De winkel gaat om 18:00 dicht, maar de webwinkel blijft natuurlijk altijd “open”. Dus als er bestellingen binnen komen dan worden die direct netjes beantwoord.

Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Heb je ambitie om verder te groeien?
Ons doel is om groter te worden dan het nu al is, maar met dezelfde service en klantvriendelijkheid die er nu is.

Welke tip zou je andere webwinkeliers mee willen geven?
De belangrijkste tip die ik andere web winkeliers mee wil geven is hou je site bij. Verouderde berichten of stukken staan niet netjes.