Skip to content

Blog

Vermelding van vestigingsadres maar geen bezoek aan de deur?

Adres Wel Of Niet Verm
45031
0
2

Wanneer je het keurmerk van WebwinkelKeur aanvraagt, wordt jouw webshop op verschillende punten gecheckt. Zo kijken we onder andere naar het goed en eenvoudig vindbaar zijn van de contactinformatie van de webwinkel. Regelmatig zien we dat het vestigingsadres ontbreekt, of krijgen we van webwinkeliers de vraag hoe het zit met het vermelden van het adres. Veel webwinkels werken vanuit hun huis en willen daar geen bezoek ontvangen. Of ze willen om een andere reden hun adres liever niet openbaar maken. Het is echter wettelijk verplicht het adres te vermelden. Hoe je hiermee kunt omgaan en wat de voordelen zijn van het vermelden van je adres, leggen we in dit blog graag uit.

Waarom is het vermelden van het adres op de website verplicht?

Op je webwinkel moet de contactinformatie op een duidelijke en logische plek te zien zijn. De reden hiervoor is dat klanten het recht hebben om te weten met wie ze zaken doen. Het vermelden van het adres is een wettelijke verplichting voor iedere webwinkel. Daarom is het vermelden van het adres ook voor het verkrijgen van het keurmerk van WebwinkelKeur een vereiste.

De verplichte contactinformatie bestaat uit drie onderdelen, namelijk:
1) de identiteit van de onderneming
2) de contactgegevens van de onderneming
3) het geografische adres van de onderneming

Met de identiteit van de onderneming worden de inschrijfgegevens van de onderneming bedoeld, zoals het KVK-nummer, btw-nummer en de bedrijfsnaam.

Onder de contactgegevens worden de gegevens verstaan waarmee consumenten contact kunnen opnemen met de webwinkel.

Met het geografische adres wordt het adres bedoeld van waaruit de webwinkel onderneemt. Dit laatste moet een fysiek adres zijn en mag geen postbus-adres zijn. Bij veel kleinere webwinkels zal het contactadres gelijk zijn aan het geografische adres.

Wat kun je doen om te voorkomen dat klanten ineens voor de deur staan?

Duidelijk aangeven dat het geen bezoekadres is

Je adres weglaten van je website is geen optie om bezoek van klanten te voorkomen. Het gaat immers tegen de wet in. Wat je wel kunt doen, is op je website duidelijk bij het adres vermelden dat het adres ‘geen bezoekadres’ is. Wanneer je dit duidelijk aangeeft, zullen mensen begrijpen dat er geen fysieke winkel bestaat naast de webwinkel. Ze zullen zich de moeite besparen om naar de locatie toe te gaan.

Wist je dat… je ook op je WebwinkelKeur ledenpagina kunt weergeven dat je adres geen bezoekadres is? Dit doe je bij je adresgegevens, na inloggen in het dashboard. Kies hiervoor Profiel > Identiteit

Voorbeeld vermelding 'geen bezoekadres' bij webwinkel.
Voorbeeld vermelding ‘geen bezoekadres’ bij webwinkel.

Nu begrijpen we dat sommige webwinkeliers zich alsnog zorgen maken over het vermelden van het adres op de website. Wat als je bijvoorbeeld op vakantie bent en er op je site of social media een melding staat dat de verzending i.v.m. vakantie iets langer kan duren? Inbrekers zouden misbruik kunnen maken van die informatie. Helaas kunnen mensen die kwaad in de zin hebben, ook wanneer het adres niet op de website staat, eenvoudig achter het adres van je webwinkel komen. Dat is namelijk snel op te zoeken in het register van de Kamer van Koophandel. Jammer genoeg ga je dit niet tegen door je adres weg te laten op je website.

Is een virtueel adres of het adres van een bedrijfsverzamelgebouw een optie?

Een virtueel kantooradres is eigenlijk niets anders dan een digitale postbus. Dit adres wordt beheerd door een organisatie waaraan je huur betaalt. Bij sommige van deze organisaties worden poststukken die binnenkomen geopend, ingescand en als PDF per mail naar je doorgestuurd. Andere organisaties sturen de poststukken ongeopend door naar het vaste adres van de onderneming.

Een flexruimte is een kantoor- of bedrijfsruimte of met een eenvoudig opzegbare huurovereenkomst, die je fulltime of voor een aantal uur per week of maand kunt huren. Het lijkt misschien een goed idee om het adres van zo’n bedrijfsverzamelgebouw gebruiken op je website. Maar de KVK accepteert niet altijd dat een bedrijf wordt ingeschreven op zo’n adres.

Op de website van de KVK staat daarover: ‘Een adres kan alleen als bezoekadres worden ingeschreven als wij voldoende kunnen vaststellen dat je vestiging daar echt zit en of je activiteiten op het adres feitelijk mogelijk zijn. Wij stellen dit vast via het huurcontract. Dit geldt ook voor een vestiging in een bedrijfsverzamelgebouw. Blijkt uit het huurcontract dat je permanent kantoorruimte of een bureau op het adres huurt, dan mag je dit als je bezoekadres inschrijven in het Handelsregister. Dit wil niet zeggen dat je altijd aanwezig moet zijn, maar dat je de mogelijkheid hebt om permanent aanwezig te zijn. Het gebouw of de ruimte in het gebouw moet verder wel geschikt zijn om de feitelijke uitoefening van jouw economische activiteiten te kunnen doen. Als je een bureau of kantoor voor bijvoorbeeld twee uur per week huurt, dan voldoe je niet aan de eis en registreren wij het niet als bezoekadres. Dit geldt ook voor de huur van zogenaamde virtuele kantoorruimte.’ Je mag het adres van het bedrijfsverzamelgebouw wel gebruiken als correspondentieadres.

Wat zijn de voordelen van het vermelden van je adres op je website?

Behalve dat je voldoet aan de wettelijke eisen door het adres van je webshop op de website te vermelden, zijn er een aantal andere redenen waarom het vermelden van het adres een goed idee is.

Je webshop komt betrouwbaar over. Door het adres op de website te vermelden, laat je aan bezoekers zien dat jouw webshop legitiem is en dat je niets te verbergen hebt. Klanten weten waar ze terecht kunnen met eventuele vragen of problemen. Dit kan de twijfel wegnemen en klanten overtuigen om bij jouw webshop te kopen in plaats van bij de concurrent.

Het is gebruiksvriendelijk voor bezoekers van je website. Nieuwe klanten zijn vaak op zoek naar informatie over de webshop, zoals contactgegevens. Door deze informatie direct zichtbaar te maken, vinden ze snel en gemakkelijk de gewenste informatie. Een gebruiksvriendelijke ervaring kan de conversie verhogen.

Het vergroot je lokale zichtbaarheid. Het vermelden van je adres op de website kan ook de lokale vindbaarheid verbeteren. Wanneer mensen lokaal zoeken naar producten of diensten, zal Google de zoekresultaten filteren op basis van locatie. Door je adres te vermelden, vergroot je de kans dat jouw webshop wordt weergegeven in de lokale zoekresultaten. Dit kan resulteren in meer exposure voor je webshop én meer conversies. En zet je Google Mijn Bedrijf al in? Door je Google Bedrijfsprofiel te optimaliseren, informatie en foto’s toe te voegen, help je Google ook een handje om jouw shop beter zichtbaar te maken.

Door het vermelden van het adres op je webshop voldoe je dus niet alleen aan de wettelijke verplichting. Het vergroot ook nog eens het vertrouwen, verbetert de gebruikerservaring en verhoogt de kans op conversies. Dat is mooi meegenomen toch?

Heb je vragen over het vermelden van je adres op je webshop? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

 

Dit blog werd in 2015 voor het eerst gepubliceerd en is nu waar nodig herschreven en aangevuld.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *