Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Vermelding van vestigingsadres maar geen bezoek aan de deur?

Zoals u wellicht weet voert Stichting WebwinkelKeur bij de aanmelding van uw webwinkel een juridische screening uit. Tijdens deze screening kijken we onder andere naar het goed en eenvoudig vindbaar zijn van de contactinformatie van de webwinkel. Regelmatig krijgen we van webwinkeliers de vraag hoe het zit met het vermelden van het adres. Zo werken veel kleine webwinkels vanuit hun huis waar ze geen bezoekers willen ontvangen. Wat is dan een oplossing?

Waarom is het vermelden van het adres op de website verplicht?
Op uw webwinkel moet op een duidelijke en logische locatie de contactinformatie vermeld worden. De reden hierachter is dat een klant het recht heeft om te weten met wie hij/zij zaken doet. Deze verplichtingen komen voort uit de wet en zijn dus voor elke webwinkel verplicht, lees hierover meer onderaan dit blog. De verplichte contactinformatie bestaat uit een drieluik, namelijk
1) de identiteit van de onderneming
2) de contactgegevens van de onderneming
3) het geografische adres van de onderneming.
Onder de identiteit van de onderneming worden de inschrijfgegevens van de onderneming bedoelt, u kunt dan denken aan KVK nummer, BTW nummer en bedrijfsnaam. Onder de contactgegevens worden de gegevens verstaan waarmee consumenten contact kunnen opnemen met de webwinkel. Onder het geografische adres wordt vervolgens het adres bedoelt van waaruit de onderneming haar zaken onderneemt. Dit laatste moet een fysiek adres zijn en mag geen postbus adres zijn. Bij veel kleine webwinkels zal het contactadres dan ook gelijk zijn aan het geografische adres. Nu is het zo dat er door bepaalde omstandigheden het lastiger kan zijn om te voldoen aan de eis van het vermelden van de contactgegevens. In dit blog dragen we enkele oplossingen hiervoor aan.

1. Duidelijk aangeven dat het geen bezoekadres is

Veel kleine webwinkeliers beginnen met het werken vanuit huis waar ze liever geen bezoekers ontvangen. Om de ontvangst van bezoekers aan het huisadres te vermijden maken ze vervolgens het besluit geen adres te vermelden op de webwinkel, wat helaas tegen de wet ingaat. Een wettelijke manier om bezoekers aan de deur te vermijden is het op de website duidelijk bij het adres vermelden dat het vermelde adres ‘geen bezoekadres’ is. Wanneer je dit vermeld dan zullen mensen begrijpen dat er geen fysieke winkel bestaat naast de webwinkel en zullen ze de moeite besparen om naar de locatie toe te gaan.

Wist je dat: Je ook op je WebwinkelKeur ledenpagina kunt weergeven dat je adres geen bezoekadres is? Dit doe je bij je adresgegevens na inloggen in het dashboard.

Voorbeeld vermelding 'geen bezoekadres' bij webwinkel.

Voorbeeld vermelding ‘geen bezoekadres’ bij webwinkel.

Nu begrijpen we dat er alsnog zorgen gemaakt kan worden door de webwinkelier over het vermelden van het adres op de webwinkel. Wat nu als bijvoorbeeld de webwinkelier op vakantie is en inbrekers hierachter zijn gekomen (bijvoorbeeld doordat er een melding is gemaakt dat een bestelling qua verzending iets langer kan duren omdat de webwinkelier op vakantie is). Deze inbrekers kunnen dan natuurlijk eenvoudig gebruik maken van de vermelde informatie. Helaas is het echter zo dat mensen die kwaad in de zin hebben ook wanneer het adres niet op de website wordt vermeld alsnog eenvoudig achter het adres van de webwinkel kunnen komen, namelijk door dit op te zoeken in het register van de Kamer van Koophandel. Het niet vermelden van het adres op de webwinkel is geen manier om dit tegen te gaan.

2. Virtueel adres
Als je echt je fysieke adres niet wilt vermelden op je webwinkel dan kun je natuurlijk ook gebruik maken van een virtueel adres. Een virtueel kantooradres is eigenlijk niets anders dan een digitale postbus. Dit adres wordt beheerd door de organisatie waar je huur aan betaalt. De poststukken die binnenkomen worden dan vaak geopend, ingescand en als PDF per mail naar je doorgestuurd. Andere organisaties doen dit vanwege de gevoeligheid qua privacy niet en sturen de poststukken door naar het vaste adres van de onderneming.

Nu begrijp je vast dat wanneer bezoekers het adres opzoeken via maps.google.com raar zullen opkijken. Dit komt het vertrouwen in je webwinkel niet ten goede. Vandaar dat dit geen ideale oplossing is. Echter kan een virtueel adres bijvoorbeeld wel ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel. Op deze manier kun je wel voorkomen dat mensen met slechte bedoelingen het adres raadplegen. De vraag is echter wel in hoeverre deze optie tegemoet komt aan de geografische eis, de werkzaamheden worden namelijk niet op dit virtuele adres uitgevoerd. Daarom raden we aan terughoudend te zijn met een virtueel adres en hier enkel voor te kiezen wanneer er geen andere oplossing is.

3. (Goedkope) kantoorruimte
Een laatste optie die we kunnen aankaarten is het huren van een goedkope kantoorruimte. Tegenwoordig zijn er tal aan flexruimtes en de vraag hiernaar groeit eveneens. Eigenlijk is een flexruimte een kantoorruimte met een eenvoudig opzegbaar huurovereenkomst. De werkplekken zijn vaak al volledig ingericht waardoor je als ondernemer enkel je eigen laptop mee hoeft te nemen om je werk te kunnen doen. Daarnaast werk je vaak met meerdere ondernemers in eenzelfde ruimte, wat natuurlijk gezelliger is dan thuiswerken.
Naast flexruimtes is er door grote leegstand ook een groot aanbod aan tijdelijke kantoorruimte. Zo heb je bedrijven als FMT en Ad Hoc welke zich specialiseren in deze vorm van tijdelijke bedrijfsruimtes. Doordat er zoveel kantoorruimte leeg staat is het vaak mogelijk om voor langere tijd dergelijke ruimte te huren, er bestaat echter altijd de mogelijkheid dat je dergelijke tijdelijke kantoorruimte weer moet verlaten.

Tijdelijke kantoorruimte is vaak relatief goedkoop te vinden in mooie panden

Tijdelijke kantoorruimte is vaak relatief goedkoop te vinden in mooie panden

Conclusie:
Als webwinkelier kan het vervelend zijn om mensen aan de deur te hebben. Vooral wanneer deze deur tot je eigen huis behoort. Vandaar dat er enkele oplossingen zijn om dit te voorkomen. Wat de beste oplossing is hangt natuurlijk af van de specifieke context. Wij zullen echter altijd adviseren om een fysieke locatie te vermelden op de website. Het vermelden van een postbus adres wekt namelijk wantrouwen op bij een consument waardoor deze minder snel een bestelling bij u zou verrichten. Dat is natuurlijk zonde. Vandaar dat u ofwel op de webwinkel uw eigen fysieke adres kunt vermelden waarbij u duidelijk maakt dat het niet om een bezoekadres gaat danwel dat u, met de groei van uw organisatie mee, een kantoorruimte huurt. Tegenwoordig kun je voor een zeer laag bedrag al over een flexruimte beschikken waar je als ondernemer gerust je werk kan doen. Daarnaast vinden veel ondernemers het gezelliger om op een flexplek dan op een thuiskantoor te werken. Dit komt doordat je met meerdere ondernemers in eenzelfde ruimte zit. Ook kan een flexplek een eenvoudigere ruimte voor je zijn om klanten te ontvangen omdat er vaak in het pand ook een vergaderruimte aanwezig is.

De wettelijke basis
De wettelijke basis voor deze blog is te vinden in het Burgelijk Wetboek 3, Artikel 15d en in Burgelijk Wetboek 6, Artikel 193e.

Artikel 15d

  • 1. Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruik maken van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:

    • a. zijn identiteit en adres van vestiging;

Artikel 193e

In het geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, voor zover deze niet reeds uit de context blijkt, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2:

  • b. de identiteit en het geografisch adres van de handelaar, zijn handelsnaam en, in voorkomend geval, de identiteit en het geografisch adres van de handelaar namens wie hij optreedt;

Over de auteur
Jelmer van der Linden (Website)

Jelmer heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van marketing. Als reclamemaker heeft Jelmer een voorkeur voor digitale romantiek, bonding in plaats van branding en kwalitatieve content in plaats van keiharde promotie. Jelmer is bij Stichting WebwinkelKeur dan ook verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en strategie.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *