Moet ik mijn btw-nummer vermelden op mijn webwinkel?

We hebben in het verleden al meerdere malen discussie gehad met klanten rondom onze eis om het btw-nummer duidelijk te vermelden op de webwinkel. Dit speelt vooral bij eenmanszaken waarbij het btw-nummer het burgerservicenummer bevat.

Update: Dit bericht is bijgewerkt op 3 augustus 2018

In de regel moet informatie waaronder geografisch adres, kamer van koophandel en btw-nummer op jouw webwinkel vermeld worden. Nu heeft de Nederlandse belastingdienst in het verleden een rare keuze gemaakt bij de toekenning van btw-nummers. Bij eenmanszaken bestaat het btw-nummer namelijk uit het bsn. Dit terwijl het bsn een privégegeven is welke je niet publiek mag delen.

Hier ontstaat een spagaat. Enerzijds ben je wettelijk verplicht het btw-nummer aan kopers te vermelden, anderzijds moet je jouw bsn privé houden.

Vermelding van je BTW nummer is verplicht
Vermelding van je btw-nummer is verplicht

Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens lezen wij het volgende:

Moet ik als eigenaar van een webwinkel mijn btw-nummer, dat mijn BSN bevat, op mijn website vermelden?
U heeft de verplichting om uw btw-nummer aan uw (potentiële) klanten bekend te maken. In de praktijk betekent dit dat u uw btw-nummer op uw website moet vermelden.

Wettelijk concluderen wij dus dat er gewoon een verplichting bestaat tot vermelding van je btw-nummer. Dit beleid is in 2018 gewijzigd, daarvoor stond vermeld dat je GEEN btw-nummer hoefde te vermelden als deze je bsn bevatte. Gezien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de belastingdienst inmiddels heeft aangesproken op het gebruik van het bsn in het btw-nummer is onze verwachting dat hier op korte termijn ook een oplossing voor zal komen zodat jouw bsn geen onderdeel meer is van je btw-nummer.

Tot er een oplossing komt blijft er een tegenstrijdigheid. Hoewel je wettelijk verplicht bent om je btw-nummer te vermelden, heb je ook het recht op privacy. Een rechter zal in het uiterste geval moeten bepalen wat het zwaarste weegt. Wij vinden het verdedigbaar om vanuit privacy oogpunt het btw-nummer niet prominent te vermelden. Totdat de belastingdienst met een oplossing komt gedogen wij het wel wanneer webwinkels hun btw-nummer niet prominent vermelden onder de volgende omstandigheden:

• Je hebt een eenmanszaak waarbij je btw-nummer jouw bsn bevat
  • Je verstrekt het btw-nummer aan klanten op een alternatieve manier

We hopen hiermee tegemoet te komen aan kleine webwinkels welke niet hun eigen bsn willen vermelden. We blijven je echter vanuit juridisch oogpunt wel aanraden je btw-nummer gewoon te vermelden. Dit beleid geldt totdat de Belastingdienst komt met een duurzame oplossing voor dit (privacy) probleem.

Zie ook onze blog over overige verplichte bedrijfsgegevens welke je op jouw webwinkel moet vermelden en de website van de ACM met informatieverplichtingen voor webwinkels.

N eenmanszaak beginnen maar waar kan ik met al mijn vragen terecht zonder dat mijn plan word nageboots
En met alleen n btw nr of beter n KVK er bij?

In vrijwel alle gevallen is KVK inschrijving nodig. De KVK kan je ook adviseren of je BTW plichtig bent. Zou dus gewoon een afspraak bij de KVK inplannen. De kosten voor inschrijving vallen erg mee.

De KVK is ook een goede plek om je vragen te stellen. Mocht je wel met iemand anders willen overleggen over je plannen, dan kun je altijd een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen. Mijn ervaring is echter dat een idee op zich geen geld waar is, het gaat primair om de uitvoering. Als je straks gaat starten kan iemand het immers ook kopiëren.

Criminelen kunnen je BTW nummer toch gebruiken voor BTW carousel fraude? Ik heb geen eenmanszaak, maar BV. Ik zou mijn BTW nummer liever niet prominent op de site plaatsen. Ik zie het nut er ook niet van. Als een klant een aankoop plaatst, ontvangt hij toch een factuur met daarop vermeld het BTW nummer en de berekende BTW. Wat moet een klant vooraf met mijn BTW nummer?

Helaas heeft de wetgever dit als verplichting gesteld voor bedrijven die producten verkopen. Je moet bij wet dit BTW nummer vermelden. Voor eenmanszaken kunnen we eventueel een uitzondering maken, gezien het BTW nummer ook je BSN nummer is. Voor een BTW nummer is dat niet het geval. Gezien het een publiek nummer is, is de kans op misbruik ook erg klein, dus helaas niet voldoende reden om dit nummer niet op de webwinkel te plaatsen.