Bedrijfsgegevens tonen in je webshop

bedrijfsgegevens contactinformatie tonen webshop

Als webwinkelier moet je je aan veel regels houden. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende informatieplichten waaraan je moet voldoen, zoals het tonen van jouw bedrijfsgegevens. Hoewel het logisch lijkt om bedrijfsgegevens te vermelden in je webshop, wordt dit niet altijd correct of volledig gedaan. Zo wordt er informatie expres achterwege gelaten vanwege privacy, wordt het helemaal niet vermeld of staat het erg verstopt. Daarom hebben wij even op een rijtje gezet wat je volgens ons keuringsrapport qua contactgegevens moet vermelden en waar je dit het beste kunt doen.

KVK- en btw-nummer

Veel webwinkeliers gaan de fout in bij het vermelden van het KVK en btw-nummer. Deze worden, volgens ICT Recht, het vaakst vergeten. Bij eenmanszaken geldt dat het btw-nummer gelijk is aan het burgerservicenummer. Jouw bsn wordt dan zichtbaar voor het publiek. Dit is tegenstrijdig, omdat je burgerservicenummer persoonlijke gegevens van jou bevatten. Toch is het verplicht om beide nummers binnen je webwinkel te vermelden.

E-mailadres

Het lijkt vanzelfsprekend dat je een mailadres moet vermelden. Desondanks doen niet alle webwinkeliers dit, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn voor spamberichten. Dit is geen excuus om het niet te vermelden; het mailadres behoort ook tot je bedrijfsgegevens. Naast dat dit wettelijk verplicht is, is het ook klantvriendelijk om deze duidelijk te vermelden. Wist je bijvoorbeeld dat er verschillende manieren zijn om je mailadres tegen spam te beschermen? Denk aan om je mailadres als info [at] webwinkelkeur [punt] nl te tonen. Of je mailadres als een afbeelding te uploaden. Voor meer tips klik hier!

Telefoonnummer

Het tonen van een telefoonnummer kan voor sommige webwinkeliers een struikelblok zijn. Zo heb je misschien geen tijd om telefoontjes aan te nemen of vind je het idee niet prettig dat je privénummer op het internet staat. Bij wet is het niet per definitie verplicht om een telefoonnummer te tonen (zie dit blogbericht voor meer uitleg). Bij ons keuringsproces is het wel verplicht. Je zou kunnen kiezen om voor een Whatsapp service te gaan of maak gebruik van onze Telefooncentrale. Hiermee krijg jij een professioneel nummer dat je kunt doorverbinden naar je mobiele toestel. Tevens kun je ervoor kiezen om de beller op bepaalde tijdstippen door te laten schakelen naar een voicemail. Zorg er wel voor dat dit duidelijk staat vermeld.

bedrijfsgegevens contactinformatie tonen webshop

Vestigingsadres

Nog een hinder voor vele webwinkeliers is het vermelden van een vestigingsadres. Het is per wet bepaald dat deze in de webshop getoond moet worden. Doordat sommige mkb-webwinkels zaken vanuit thuis regelen, zal het vestigingsadres dan ook hun privéadres zijn. Dit is echter geen geldige reden om het adres niet te vermelden. Om bezoek te voorkomen zou je achter het adres ‘Dit is geen bezoekadres’ kunnen zetten. Het is overigens niet voldoende om enkel een postbus te vermelden.

Tonen van bedrijfsgegevens: wees transparant

Wij van WebwinkelKeur vinden het belangrijk dat een webwinkel transparant is. Daarom keuren wij het bijvoorbeeld niet goed als de bovenstaande informatie enkel staat vermeld binnen de voorwaarden of de privacy policy. Dit is absoluut niet om de webwinkelier te stangen, maar om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel transparant is. Wanneer de bedrijfsgegevens binnen de voorwaarden of privacybeleid worden opgenomen, verstop je als het ware belangrijke gegevens tussen lappen met tekst. Door deze informatie in de footer en/of contact-/bedrijfspagina te zetten kan de bezoeker het sneller vinden en is het tevens klantvriendelijker. Let wel op: dit is niet slechts een keuringspunt van ons. Het is door de Autoriteit Consument en Markt bepaald dat deze informatie niet verstopt mag raken binnen de privacy policy of de voorwaarden.

Nog een methode om je bedrijfsgegevens te tonen, is door middel van een EV SSL-certificaat. Een onafhankelijke derde partij controleert jouw gegevens en toont deze vervolgens in de url-balk van de browser. Klik hier voor meer informatie over de weergave van deze certificaten.