Betrouwbaarheid van reviews

Reviews van een keurmerkbetrouwbaarheid reviews

Elk lid bij WebwinkelKeur verzamelt ook reviews. Daarmee selecteren we aan de poort de eerlijke ondernemers en geven we een stem aan hun klanten om echte ervaringen te delen. Dit maakt de betrouwbaarheid van onze reviews zeer groot. We raden consumenten dan ook aan om nooit alleen blind te varen op een keurmerk, maar ook reviews te controleren. Dit kan bijvoorbeeld via de ledenpagina op WebwinkelKeur.

Hoe betrouwbaar zijn reviews?

We besteden veel aandacht aan het verzamelen, controleren en beheren van echte betrouwbare reviews voor de leden van WebwinkelKeur. We hanteren verschillende aanduidingen per review om de herkomst te verklaren:

geverifieerde klant van …

Voor het plaatsen van een review krijgen klanten van onze leden een uitnodiging per e-mail. Deze e-mail wordt automatisch door ons systeem verzonden nadat een bestelling is afgerond binnen de webshop software van de webwinkel. Deze reviews worden op de ledenpagina getoond met het label ‘geverifieerde klant van … ‘

klant van ….

Daarnaast bestaat voor klanten van onze leden de mogelijkheid om een review te schrijven zonder uitnodiging. Dit zijn zogenaamde ‘niet geverifieerde reviews’, die worden op de ledenpagina getoond met het label ‘klant van ….’

Hoe bewaken we de echtheid van reviews?

• De review-schrijver moet het e-mailadres bevestigen.
  • De webwinkelier heeft geen mogelijkheid om een review zelf aan te passen.
  • Alle reviews worden direct geplaatst, zowel de negatieve als de positieve.
  • We hebben een algoritme dat op verschillende kenmerken controleert of een review mogelijk fake is.
  • Verdachte beoordelingen worden na controle van ons klantenserviceteam verwijderd indien we ze als fake hebben geïdentificeerd.
  • Leden kunnen een moderatieverzoek indienen als ze vermoeden dat een review niet van een klant afkomstig is. Daarop stellen wij een onderzoek in.
  • Consumenten kunnen een review melden waarvan zij vermoeden dat die fake is. Ook dan volgt er een onderzoek.
  • We staan onze leden niet toe om betaalde reviews te verzamelen. Denk hierbij aan een review in ruil voor een product (om te testen), geld of een korting.
  • We treden streng op tegen leden die fake reviews publiceren en kunnen daarbij ook het lidmaatschap intrekken.

Gebruikersvoorwaarden

De review gebruikersvoorwaarden voor jou als consument vind je hier.

Tips bij het lezen van reviews

Als consument is het goed om kritisch te zijn, dit kan o.a. door reviews te lezen.

• Hoeveel reviews zijn er? Meerdere reviews zeggen meer dan enkele reviews.
  • Wanneer zijn deze reviews geplaatst? Recente reviews zijn belangrijk. Tevens zijn reviews verzameld de laatste maanden een indexatie dat de webwinkel stabiel is.
  • Hoe gaat men om met klachten? Elk bedrijf maakt wel eens een foutje, negatieve reviews zijn dus niet erg. Belangrijk is echter dat klachten serieus worden genomen en er een oplossing volgt.
  • Controleer meerdere bronnen. Google bijvoorbeeld ook eens op de naam van de webshop en zoek naar meer ervaringen. Indien bekend verwijzen wij overigens op onze ledenpagina ook naar externe bronnen om de betrouwbaarheid van de webwinkel te beoordelen.
ledenpagina reviews
Ons gemiddelde is niet enkel gebaseerd op eigen beoordelingen, maar ook op reviews uit externe bronnen

Gemiddelde score

De getoonde gemiddelde score is niet enkel gebaseerd op eigen beoordelingen, maar in veel gevallen ook op reviews uit externe bronnen indien die zijn toegevoegd binnen het profiel. Zo kunnen we bijvoorbeeld de score van Google meewegen in de berekening.

Berekening van de score

Het beoordelingscijfer is opgebouwd vanuit een ‘likert schaal’, in dit geval bestaand uit 1 tot 5 sterren die zich als cijfer vertalen tot een 2 tot 10. Volgens die formule staat een score van 3 sterren gelijk aan een 6. Deze formule heeft als gevolg dat een score van 1 ster de webwinkelier een 2 oplevert en geen 1 of 0. De getoonde score is een gemiddelde van alle beoordelingen, met en zonder review tekst.

Externe bronnen

Naast de score die we met eigen reviews berekenen kunnen binnen WebwinkelKeur ook de reviews van externe platformen meegerekend worden in de gemiddelde score. Deze reviews tellen even sterk mee in de gemiddelde score. Zo leiden 100 reviews bij WebwinkelKeur (met gemiddeld een 9) en 100 reviews elders verzameld (met gemiddeld een 8) tot een gemiddelde score van 8.5.

Beïnvloeding van scores

De door ons verzamelde reviews bevatten geen betaalde reviews of reviews die vanuit een contractuele relatie zijn voortgekomen. De externe bronnen kunnen wel (voor een deel) bestaan uit betaalde reviews of reviews die vanuit een contractuele relatie zijn voortgekomen. Als er externe bronnen worden toegevoegd kan het dus voorkomen dat het gemiddelde cijfer hierdoor ook beïnvloed wordt.

Verwijdering van reviews

In principe verwijderen we geen reviews, alleen bij grof taalgebruik of wanneer deze aantoonbaar onterecht zijn is verwijdering noodzakelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een concurrent of iemand die geen klant is een review schrijft of een boze klant opzettelijk onwaarheden vertelt. Belangrijk hierbij is dat we niet in discussie gaan over gevoelens. Zo kan de ene klant heel ontevreden zijn wanneer een bestelling enkele dagen vertraging heeft, terwijl een andere klant dit minder erg vindt. We controleren alleen of de feiten juist zijn en geven in andere gevallen de webwinkelier de mogelijkheid om te reageren op de beoordeling. Onze gebruikersvoorwaarden zijn hierin leidend.