Betrouwbaarheid van reviews

Controleer altijd ervaringen

betrouwbaarheid reviews

Elk lid bij WebwinkelKeur verzamelt ook reviews. Op deze manier controleren we onze leden niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. We zijn hiermee als keurmerk uniek. We raden consumenten aan nooit blind te varen op een keurmerk, maar ook reviews te controleren. Dit kan o.a. via de ledenpagina op WebwinkelKeur.

 

Hoe betrouwbaar zijn reviews?

We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld schetsen van onze leden.

Voor het plaatsen van een review krijgen klanten van onze leden een uitnodiging per e-mail. Deze e-mail wordt verzonden nadat een bestelling is afgerond. Deze reviews worden op de ledenpagina getoond als ‘geverifieerde klant van …

Daarnaast bestaat voor klanten van onze leden de mogelijkheid om een review te schrijven zonder uitnodiging. Dit zijn niet geverifieerde reviews, die worden op de ledenpagina getoond als ‘klant van ….

Verder nemen we de volgende maatregelen om de echtheid van reviews te garanderen:

  • De beoordelaar moet het e-mailadres bevestigen.
  • De webwinkelier heeft geen mogelijkheid om een review zelf aan te passen.
  • Alle reviews worden geplaatst, zowel de negatieve als de positieve.
  • We hebben een systeem om fake reviews te detecteren. Deze reviews worden na controle verwijderd.
  • Als het vermoeden bestaat dat een review niet van een klant is moet daar melding van worden gemaakt d.m.v. een moderatieverzoek waarop een onderzoek volgt.

Ook hebben we gebruikersvoorwaarden voor reviews opgesteld. Wat deze voorwaarden zijn, lees je hier.

 

Tips bij het lezen van reviews

Als consument is het goed om kritisch te zijn, dit kan o.a. door reviews te lezen.

  • Hoeveel reviews zijn er? Meerdere reviews zeggen meer dan enkele reviews.
  • Wanneer zijn deze reviews geplaatst? Recente reviews zijn belangrijk. Tevens zijn reviews verzameld de laatste maanden een indexatie dat de webwinkel stabiel is.
  • Hoe gaat men om met klachten? Elk bedrijf maakt wel eens een foutje, negatieve reviews zijn dus niet erg. Belangrijk is echter dat klachten serieus worden genomen en er een oplossing volgt.
  • Controleer meerdere bronnen. Google bijvoorbeeld ook eens op de naam van de webshop en zoek naar meer ervaringen. Indien bekend verwijzen wij overigens op onze ledenpagina ook naar externe bronnen om de betrouwbaarheid van de webwinkel te beoordelen.
ledenpagina reviews
Ons gemiddelde is niet enkel gebaseerd op eigen beoordelingen, maar ook op reviews uit externe bronnen

 

Wachttijd voor negatieve reviews

Negatieve reviews worden door ons systeem automatisch eerst 14 dagen in quarantaine geplaatst. De reden hiervoor is tweeledig:

  1. Bij terechte klachten kan de webwinkel binnen deze termijn een oplossing bieden.
  2. Bij onterechte klachten (van bijvoorbeeld een concurrent) heeft de webwinkelier de mogelijkheid om dit bij ons te melden. Wij onderzoeken vervolgens de echtheid van de beoordeling.

Na deze periode van 14 dagen wordt de beoordeling publiek geplaatst. Het staat jou als klant altijd vrij om beoordeling te wijzigen wanneer het probleem goed verholpen is, dat is echter niet verplicht. Ons doel is om een zo’n realistisch mogelijk beeld te geven van de klantenservice van onze leden.

 

Verwijdering van reviews

In principe verwijderen we geen reviews, alleen bij grof taalgebruik of wanneer deze aantoonbaar onterecht zijn is verwijdering noodzakelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een concurrent of iemand die geen klant is een review schrijft of een boze klant opzettelijk onwaarheden verteld. Belangrijk hierbij is dat we nooit de discussie aangaan over gevoelens. Hiermee bedoelen we dat de ene klant heel ontevreden is wanneer een bestelling enkele dagen vertraging heeft, terwijl een andere klant dit minder erg vindt. We controleren dan ook alleen of de feiten juist zijn en geven in andere gevallen de webwinkelier de mogelijkheid om te reageren op de beoordeling. Onze gebruikersvoorwaarden zijn hierin leidend.