Veelgestelde vragen

De volgende veelgestelde vragen voor consumenten zijn bekend.

Veilig online kopen

Hoe weet ik of een webwinkel echt is aangesloten bij WebwinkelKeur?

Het komt soms voor dat webwinkels ten onrechte een keurmerk voeren. Wij raden je af om zaken te doen met deze webwinkels. Hoe weet je echter of een webwinkel echt is aangesloten bij WebwinkelKeur?

Dit weet je door het echtheidscertificaat dat in het keurmerk van WebwinkelKeur is ingebakken te controleren. Het echtheidscertificaat betekent dat wanneer je met de muis over het keurmerk heen gaat er een pop-up verschijnt waarin te zien is dat de webwinkel gecertificeerd is. Dit kan van toepassing zijn op enkel ons logo of een banner zoals hieronder.

echtheid keurmerk
Het echtheidscertificaat van WebwinkelKeur

Een geldig keurmerk van WebwinkelKeur is daarnaast vaak klikbaar, na het klikken komt er een pop-up naar voren waarin onder andere de zekerheden en badges & reviews te lezen zijn.

popup ledenpagina webshop

In deze pop-up kun je naast het lezen van ervaringen ook zelf jouw eigen ervaring met de webwinkel plaatsen, een eventuele klacht indienen over de webwinkel of naar de ledenpagina gaan.

popup review webshop ledenpagina

Kom je een webwinkel tegen die ten onrechte gebruik maakt van het keurmerk? Neem dan even contact met ons op, wij proberen dan alles in het werk te stellen om het onterechte gebruik aan te pakken.

Wat betekent het WebwinkelKeur keurmerk?

Leden worden allereerst door ons gecontroleerd. Dit doen we door de website te keuren op regelgeving, de bedrijfsinformatie te verifiëren en te controleren of er meldingen bekend zijn.

Regelgeving Deze controle omvat o.a.:

• Voldoet de webwinkel aan het herroepingsrecht?
  • Worden bedrijfsgegevens waaronder adres, telefoonnummer, KVK en btw ter beschikking gesteld?
  • Is er een privacy statement?
  • Zijn er duidelijke algemene voorwaarden?

Verificatie van bedrijfsinformatie

• Komt het adres overeen met de KVK-inschrijving?
  • Is het btw-nummer juist?

Controle meldingen:

• Zijn er ervaringen met het bedrijf op internet te vinden?
  • Is het bedrijf niet bekend bij het Meldpunt Internet Oplichting (MIO check)

Op basis hiervan besluiten we of het bedrijf het keurmerk mag voeren. Het voeren van het keurmerk is vervolgens de start van de samenwerking. Net zo belangrijk is jouw beoordeling. Op basis van deze beoordelingen kunnen we zelf de kwaliteit van het bedrijf bepalen en problemen in een vroeg stadium signaleren.

Het keurmerk is dan ook geen garantie, maar een extra middel om de betrouwbaarheid van de webwinkel te controleren. Controleer altijd zelf of de webwinkel te vertrouwen is en doe bij twijfel melding. Op die manier kunnen we vroegtijdig ingrijpen wanneer nodig.

Regelgeving

Is een SSL-certificaat verplicht?

Ja, WebwinkelKeur controleert tijdens haar keuringen wel op een SSL-certificaat. Het is sinds 15 juni 2018 verplicht om bij ons een beveiligde verbinding te hebben.

Wij raden je dringend aan om minimaal SSL te installeren. Het kan gezien worden als minimale vereiste voor een veilige webwinkel en daarmee als wettelijke verplichting. Ook voor het goed scoren bij Google is SSL belangrijk:

1. Google Chrome geeft een duidelijke waarschuwing aan wanneer je geen SSL-certificaat hebt geïnstalleerd. Als je als veilig wilt overkomen dan is het wel verstandig dat je de investering in een SSL-certificaat doet. Hoogstwaarschijnlijk zullen consumenten wegblijven bij een webwinkel die van Google Chrome een duidelijke waarschuwing omtrent de veiligheid krijgt.
2. Google geeft webwinkels met een SSL-verbinding voorrang in de zoekresultaten. Het is een van de ranking parameters van de indexerings-bot.

Een SSL-certificaat is dus naar ons idee zeker een must, maar betekent niet per definitie dat de webwinkel veilig is!

Mocht je de beveiliging van jouw webwinkel toch hoog in het vaandel hebben staan dan biedt onze Security Scan een mooie uitkomst!

Het Security Scan pakket komt met de volgende voordelen:

1. Malware monitor; detectie van virussen op je webwinkel
  2. Vulnerability scanning; Detectie van kwetsbaarheden aan je website
  3. Uptime monitor; weten wanneer je webwinkel offline is
  4. Trustbadge; Laten zien dat jouw webwinkel veiligheid belangrijk vindt

NB: sinds oktober 2020 bieden we voorlopig geen scan aan.

Moet de webwinkel mijn verzendkosten terugbetalen?

Wanneer je een volledige bestelling onder het herroepingsrecht ontbindt, dan moet de webwinkel je het volledige orderbedrag terugbetalen. Dit is inclusief eventuele kosten voor een heenzending. Houd je toch een deel van de bestelling, dan hoeft de webwinkel de verzendkosten voor de bestelling niet terug te betalen. Je draagt zelf de kosten voor de terugzending, mits je hier geen andere afspraken over hebt gemaakt en mits de webwinkel je hier op heeft gewezen.

Moet de webwinkel ook de verzendkosten van een retour vergoeden?

Nee, een webwinkel hoeft de verzendkosten voor  terugzending van het retour niet te vergoeden. Wel moet de webwinkelier je vooraf wijzen op het feit dat er kosten verbonden zijn aan de retourzending. De kosten voor de heenzending moeten wel vergoed worden (wanneer je de gehele bestelling retourneert).

Geschillen

Heeft WebwinkelKeur een waarborgfonds?

WebwinkelKeur heeft geen waarborgfonds. We controleren onze leden primair op juridische zaken waaronder algemene voorwaarden, informatieplichten en adresgegevens. Tevens vragen we om het delen van klantbeoordelingen om zo de betrouwbaarheid van webwinkels weer te geven. We kunnen echter niet waarborg staan voor bestellingen.

Ik heb een product besteld, maar krijg moeilijk contact met de winkelier.

Erg vervelend! Om diverse redenen verloopt communicatie soms niet soepel. In veel gevallen kunnen we hierbij goed bemiddelen. Wel vragen we hierbij om zelf eerst zoveel mogelijk te doen om er samen uit te komen. Probeer daarom altijd eerst om op verschillende manieren contact op te nemen (mailen, bellen, enz.).

Blijft het contact slecht, neem dan gerust met ons contact op. We helpen jou dan graag en houden ook direct in de gaten of er vaker problemen zijn met het aangesloten lid. Vermeld bij het contact opnemen wel even relevante gegevens waaronder bestelnummer, bestelde artikelen en andere relevante informatie.

Klachten over WebwinkelKeur

Heb je klachten over WebwinkelKeur? Vervelend om te horen! We horen graag hoe we onze service kunnen verbeteren. Graag vernemen we je klacht door het contactformulier in te vullen. We zullen dan uiterlijk binnen 7 werkdagen met een passende oplossing komen.

Ben je het niet eens met de geboden oplossing? Je kunt dan altijd schriftelijk een formele klacht indienen. Dit kan door jouw klacht te versturen naar:

WebwinkelKeur
t.a.v. Klachten
Moutlaan 32
7523 MD Enschede

Wij zullen vervolgens binnen 7 werkdagen een bevestiging van in behandeling neming van de klacht toesturen. Het bestuur van WebwinkelKeur zal vervolgens binnen 30 dagen met een oplossing komen.

Klantervaringen

Hoe kan een klant zijn/haar review aanpassen?

Hoe kan een klant zijn of haar review aanpassen?

De klant heeft een review geplaatst, maar geeft toch aan dat de review aangepast moet worden. Hoe kan een klant dit dan doen? Heel makkelijk! Hieronder leggen we de mogelijkheden voor je uit.

Op het moment dat de klant een review heeft geplaatst, ontvangt de klant een e-mail om de review te verifiëren. In deze e-mail staat een link om de geplaatste review te bekijken en de review kan via deze link ook aangepast worden!

Je kunt als webwinkel binnen je dashboard een aanpaslink toesturen via een privébericht. Op het moment dat je een privébericht stuurt via je dashboard, ontvangt de klant automatisch een aanpaslink. Houd er rekening mee dat deze aanpaslink alleen voor je klant zichtbaar is.

Om een privébericht te sturen log je in op je WebwinkelKeur Dashboard > reviews > shopreviews > zoek de desbetreffende review op > klik op het tekstballonnetje > schrijf je bericht aan de klant > kies links onder voor antwoord privé > antwoord en volgende.

Houd er rekening mee dat de klantgegevens automatisch worden overgenomen in de review. De naam die bij de order bekend is, wordt dus naar ons doorgestuurd en overgenomen.
Veel klanten hebben niet door tijdens het achterlaten van een review dat de naam direct kan worden aangepast. Niet getreurd, ook na het plaatsen van de review kan dit nog aangepast worden! Het zou jammer zijn als de klant de review verwijderd wil hebben, omdat de klant niet met naam en toenaam wil worden genoemd.

Mijn klantervaring is niet zichtbaar?

Iedereen kan zijn beoordeling plaatsen over onze aangesloten leden. Deze ervaring wordt zichtbaar na het doorlopen van de volgende stappen:

1. Je hebt je klantervaring bevestigd door het klikken op de bevestigingslink in de e-mail welke je toegezonden krijgt na het plaatsen van je ervaring. Heb je een uitnodiging gekregen voor het plaatsen van een beoordeling? Dan is deze stap niet noodzakelijk.
  2. Je beoordeling wordt in sommige gevallen door ons bekeken voor plaatsing. Dit duurt maximaal 2 werkdagen.
  3. Na deze periode wordt de beoordeling gewoon publiek online geplaatst.
  4. Wanneer een lid een moderatie heeft aangevraagd wordt de beoordeling tijdelijk in quarantaine geplaatst.

Heb je dus een beoordeling geplaatst + bevestigd, maar is deze na verloop van tijd nog niet zichtbaar? Neem even contact met ons op als bovenstaande uitleg niet voldoende is.