Gebruikersvoorwaarden

gedragscode consument

Op deze pagina vind je de voorwaarden voor de tools en diensten van WebwinkelKeur. Naast het reviewsysteem bieden we ook hulp bij een geschil of dispuut met een lid van WebwinkelKeur.

Instemming met onze voorwaarden

Door als consument gebruik te maken van onze diensten en/of tools stem je automatisch in met onderstaande voorwaarden. We raden je dan ook aan om onderstaande voorwaarden goed te lezen.

Disputen en geschillen

Als onafhankelijke organisatie zijn we er zowel voor de webwinkelier als voor de consument. Zonder partij te kiezen bemiddelen we bij geschillen en disputen. Om dit goed te kunnen doen vragen we jou:

• Om op een nette en volwassen manier te communiceren met alle betrokken partijen.
  • Geen onjuistheden of halve waarheden te vertellen. We kunnen jou het beste helpen wanneer we op de hoogte zijn van alle feiten.
  • Ons de gevraagde gegevens of bewijsstukken toe te sturen, zonder bewijs kunnen we in veel gevallen jouw kant van het verhaal niet controleren.
  • Om aan te geven wat, naar jouw idee, een oplossing is voor het geschil. We willen lange principiële discussies zonder oplossingen voorkomen.
  • Snel te reageren zodat we snel tot een oplossing kunnen komen.

Reviews schrijven

We vinden het belangrijk dat onze klantbeoordelingen een zo goed mogelijk beeld vormen van de prestaties van een webwinkel. Daarom hebben we een vast beleid dat de echtheid van de reviews moet garanderen.

Regels voor reviews

Jij bent zelf verantwoordelijk voor de inhoud van jouw review en het doorgeven van de juiste en volledige informatie. Wij weigeren een review als:

• Deze ongepaste taalgebruik bevat. Het gaat hier dan primair om schelden en vloeken of andere uitingen die in de context als beledigend, discriminerend, aanstootgevend of ongepast ervaren worden.
  • Deze feitelijke onwaarheden of onjuistheden bevat. Wij oordelen niet over gevoelens of meningen. Zo kan een levertijd van 3 dagen door één consument als snel ervaren worden en door de ander als langzaam. Een verklaring als “de levertijd was veel langer dan aangegeven” kan echter wel getoetst worden door de aangegeven levertijd te vergelijken met de daadwerkelijke levertijd. WebwinkelKeur toetst dus alleen feiten en geen gevoelens.
  • Deze onnodig verwijzingen naar concurrenten bevat.
  • Als de beoordelaar niet meewerkt bij de controle van de review. Zo kan het zijn dat een webwinkel aangeeft dat een review onjuist is, wij nemen dan contact op met de beoordelaar om middels hoor- en wederhoor de echtheid van de review te controleren. Werkt de beoordelaar hier niet aan mee, dan zullen wij de webwinkel het voordeel van de twijfel geven.
  • Als de (levering van de) bestelling meer dan 6 maanden geleden is gedaan. Wij vinden het belangrijk dat de review een actueel beeld geeft van de klantenservice van de webwinkel. Ook is het voor ons lastig om feiten te controleren bij een langlopend conflict.
  • Als jij niet zelf aantoonbaar klant bent geweest bij de betreffende (web)winkel. Het is niet de bedoeling om reviews namens derden te plaatsen, of reviews van aankopen die via websites van derden hebben plaatsgevonden.
  • De review enkel een reactie is op een eerdere review. De beoordelingsoptie is niet bedoeld als reactie op een andere of eerdere review. Het is altijd mogelijk om jouw eerdere ervaring aan te vullen middels de link die je na plaatsing van ons per e-mail ontvangt.
  • De review persoonsgegevens van een derde of gegevens die leiden naar een derde bevatten. Deze gegevens mogen we juridisch gezien niet publiceren.
  • Deze (onnodig) te lang is. (Max. 600 tekens)
  • Een review is geschreven in ruil voor een product (om te testen), geld of een korting.
  • Deze op een andere manier in strijd met de wet is.

Reviews in quarantaine

• Als de review door de webwinkelier betwist wordt, starten we een onderzoek. We plaatsen de review in quarantaine gedurende ons onderzoek.
  • Als we zelf redenen hebben om aan te nemen dat een review onjuist of onterecht is, plaatsen we de review in quarantaine en starten een onderzoek.
  • We doen er alles aan om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden en de review opnieuw te publiceren of te verwijderen.

Plaatsing van de review

Na plaatsing verleen je WebwinkelKeur het recht om de review te publiceren en te reproduceren. Dit recht is eeuwigdurend, onbeperkt en onherroepelijk. WebwinkelKeur is hiervoor geen vergoeding verplicht.

Basis voor het verzamelen van persoonsgegevens

De uitnodigingsmail voor het achterlaten van een review

• Om klanten te kunnen informeren over de kwaliteit van de webwinkel, kunnen webwinkels klanten uitnodigen om een review achter te laten. Wij versturen dan namens de webwinkel een e-mail naar jou en publiceren vervolgens de review. Dit kan, door middel van instellingen, via ons e-mailadres of een door de webshop gekozen e-mailadres.
  • Voor het verzenden van de uitnodiging verwerken wij de volgende persoonsgegevens: je naam, e-mailadres en ordernummer. Optioneel kunnen wij ook het telefoonnummer en bestelde producten verwerkt worden, bijvoorbeeld voor het verzenden van een mobiele uitnodiging en/of het verzamelen van productreviews.
  • De webshop is verplicht jou erop te wijzen dat zij voor het verzenden van de uitnodigingen persoonsgegevens met WebwinkelKeur deelt.
  • Wij vinden het risico van de verwerking van deze persoonsgegevens gemiddeld.
  • Uitnodigingen worden verzonden via e-mail (partner: Mandrill). Deze gegevens bewaren wij op een beveiligde database, de server staat in Nederland en een veilige back-up staat in Zwitserland.
  • Wij bewaren deze gegevens drie jaar. Dat achten wij noodzakelijk om de webwinkel statistieken te kunnen geven over de verzonden uitnodigingen en om te voorkomen dat een enkele consument meerdere reviews schrijft. Op deze manier proberen wij de webshop te beschermen voor reviews die door hun concurrenten kunnen worden geschreven.

De review zelf

• Reviews over een webwinkel die zijn afgegeven door hun klanten publiceren wij op hun eigen ledenpagina. Indien een opmerkelijke of kwetsende review is achtergelaten, kan een webwinkel ons vragen om de review aan te laten passen of te verwijderen door middel van een moderatieverzoek. Als de webwinkel dit doet nemen we namens hen in de meeste gevallen contact op met de persoon die de review heeft achtergelaten.
  • Voor het publiceren en beheren van de review verwerken wij de volgende persoonsgegevens: de reviewtekst, je naam, IP-adres en e-mailadres. Optioneel kunnen ook het telefoonnummer en bestelde producten verwerkt worden. Er wordt gevraagd naar een ordernummer, maar het is niet verplicht om het in te vullen.
  • Je geeft ons toestemming voor het verwerken en publiceren van de bovenstaande persoonsgegevens bij het afgeven van jouw review.
  • Wij vinden het risico van de verwerking van deze persoonsgegevens gemiddeld.
  • Correspondentie wordt verzonden via e-mail (partners: Mandrill & SupportBee). Deze gegevens bewaren wij op een beveiligde database, de server staat in Nederland en een veilige backup staat in Zwitserland.
  • Wij bewaren deze gegevens voor onbepaalde tijd. Dat achten wij noodzakelijk vanuit het oogpunt van informatievoorziening aan jou als consument over de betrouwbaarheid van een webwinkel. Op jouw verzoek kunnen wij de review verwijderen. Je kunt altijd zelf jouw review aanpassen of verwijderen.