Gebruikersvoorwaarden

gedragscode consumentOp deze pagina proberen we de voorwaarden voor de tools en diensten van WebwinkelKeur te formuleren. Hieronder valt primair het reviewsysteem van WebwinkelKeur, maar ook de andere tools waarmee we jou als consument proberen te helpen veilig online te winkelen.

Door gebruik te maken van onze diensten en/of tools stem je automatisch in met deze voorwaarden. We raden je dan ook aan om deze voorwaarden goed te lezen en eventueel lokaal op te slaan.

Disputen en geschillen

Wij zijn er als onafhankelijke organisatie die er is zowel voor de webwinkelier als voor de consument. Wij doen ons best om zo onafhankelijk mogelijk te helpen bij geschillen en disputen. Om dit te kunnen doen, vragen we je echter om ons wel de kans te geven om te helpen.

We vragen jou dan ook om:

• Om op een nette en volwassen manier te communiceren. Dit geldt richting ons als onafhankelijke organisatie, maar ook tegenover de webwinkel.
  • Geen onjuistheden of halve waarheden te vertellen. We kunnen jou het beste helpen wanneer we op de hoogte zijn van alle feiten.
  • Ons gevraagde gegevens of bewijs toe te sturen, zonder bewijs kunnen we namelijk geen actie ondernemen.
  • Om aan te geven wat, naar jouw idee, een oplossing is voor het geschil. We hebben namelijk beide niets aan een lange principiële discussie zonder oplossingen in het vooruitzicht.

Wanneer je je aan deze regels houdt, kunnen we jou zo snel en goed mogelijk helpen. Alvast bedankt!

Reviews schrijven

We vinden het belangrijk dat onze klantbeoordelingen een zo goed mogelijk beeld vormen van de prestaties van een webwinkel. Daarom hebben we een vast beleid welke de echtheid van de reviews moet garanderen. Dit beleid is hier schematisch weergegeven en wordt onderstaand verder toegelicht.

Jij bent:

• Zelf verantwoordelijk voor de inhoud van jouw review.
  • Verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste en volledige informatie.

Wij weigeren een review als:

• Deze ongepast taalgebruik bevat. Het gaat hier dan primair om schelden en vloeken of andere uitingen die in de context als beledigend, discriminerend, aanstootgevend of ongepast ervaren worden.
  • Deze feitelijke onwaarheden of onjuistheden bevat. Hierbij kunnen wij primair toetsen of de vermelde feiten juist zijn. Zo zullen wij niet oordelen over gevoelens, ter illustratie een levertijd van 3 dagen kan door één consument als snel ervaren worden en door de ander als langzaam. Een verklaring als “de levertijd was veel langer dan aangegeven” kan echter wel getoetst worden door de aangegeven levertijd te vergelijken met de daadwerkelijke levertijd. WebwinkelKeur toetst dus enkel feiten en geen gevoelens.
  • Deze onnodig verwijzingen naar concurrenten bevat.
  • Er wordt opgeroepen niet bij deze webwinkel te bestellen.
  • Als de beoordelaar niet meewerkt bij de controle van de review. Zo kan het zijn dat een webwinkel aangeeft dat een review onjuist is, wij nemen dan contact op met de beoordelaar om middels hoor- en wederhoor de echtheid van de review te controleren. Werkt de beoordelaar hier niet aan mee, dan zullen wij de webwinkel het voordeel van de twijfel geven.
  • Als de ervaring meer dan 6 maanden oud is. Wij vinden het namelijk belangrijk dat de review een actueel beeld geeft van de klantenservice van de webwinkel. Ook is het voor ons erg moeilijk om feiten te controleren bij een langlopend conflict.
  • Als jij niet zelf aantoonbaar klant bent geweest bij de betreffende webwinkel. Het is niet de bedoeling om reviews namens derden te plaatsen, of reviews die via websites van derden hebben plaats gevonden.
  • De review enkel een reactie is op een eerdere review. De beoordelingsoptie is niet bedoeld als reactie op een andere of eerdere review. Het is altijd mogelijk om jouw eerdere ervaring aan te vullen middels de link die je na plaatsing van ons per e-mail ontvangt.
  • De review persoonsgegevens van een derde of gegevens die leiden tot een derde bevatten. Deze gegevens mogen we juridisch gezien niet zomaar publiceren.
  • Als de review gaat over de bezorgservice van een koeriersdienst, zaken waar de webwinkelier geen macht over heeft. Hierbij kijken we per geval naar de situatie.
  • Op een andere manier in de strijd met de wet is.

Wij mogen reviews aanpassen wanneer:

• Deze (onnodig veel) te lang zijn.
  • Deze zaken bevatten die worden aangegeven onder de voorwaarden voor weigering van review.
  • We zullen enkel kleine aanpassingen aan een review doen. We zullen reviews nooit zo aanpassen dat de boodschap van het verhaal verloren gaat. Bovendien maken we aanpassingen zo veel mogelijk in overleg met de beoordelaar.

Wij mogen reviews in quarantaine plaatsen indien:

• Deze negatief zijn, maar enkel gedurende de eerste 14 dagen na plaatsing. Deze periode is bedoeld om de webwinkelier de mogelijkheid te geven een oplossing te vinden om de echtheid van de review aan te vechten. Na deze periode wordt de review automatisch publiekelijk geplaatst.
  • De review door de webwinkelier betwist wordt. Wij plaatsen de review dan in quarantaine, zodat we onderzoek kunnen doen. We doen ons best om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.
  • Als we redenen hebben om aan te nemen dan een review onjuist of onterecht is, plaatsen we de review ook in quarantaine. Ook hier doen we ons best om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.

Bij plaatsing van de review:

• Verleen je Stichting WebwinkelKeur het recht om de review te publiceren en te reproduceren. Dit recht is eeuwigdurend, onbeperkt en onherroepelijk. WebwinkelKeur is hiervoor geen vergoeding verplicht.

Basis voor het verzamelen van persoonsgegevens

De uitnodigingsmail voor het achterlaten van een review

• Om je te kunnen informeren over de kwaliteit van de webwinkel, kunnen webwinkels klanten uitnodigen om een review achter te laten. Wij versturen dan namens de webwinkel een e-mail naar jou en publiceren vervolgens de review. Dit kan, door middel van instellingen, via ons e-mailadres of een door de webshop gekozen e-mailadres.
  • Voor het verzenden van de uitnodiging verwerken wij de volgende persoonsgegevens: je naam, e-mailadres en ordernummer. Optioneel kunnen wij ook het telefoonnummer en bestelde producten verwerkt worden, bijvoorbeeld voor het verzenden van een mobiele uitnodiging en/of het verzamelen van productreviews.
  • De webshop is verplicht jou erop te wijzen dat zij voor het verzenden van de uitnodigingen persoonsgegevens met WebwinkelKeur deelt.
  • Wij vinden het risico van de verwerking van deze persoonsgegevens gemiddeld.
  • Uitnodigingen worden verzonden via e-mail (partner: Mandrill). Deze gegevens bewaren wij op een beveiligde database, de server staat in Nederland en een veilige back-up staat in Zwitserland.
  • Wij bewaren deze gegevens drie jaar. Dat achten wij noodzakelijk om de webwinkel statistieken te kunnen geven over de verzonden uitnodigingen en om te voorkomen dat een enkele consument meerdere reviews schrijft. Op deze manier proberen wij de webshop te beschermen voor reviews die door hun concurrenten kunnen worden geschreven.

De review zelf

• Reviews over een webwinkel die zijn afgegeven door hun klanten publiceren wij op hun eigen ledenpagina. Indien een opmerkelijke of kwetsende review is achtergelaten, kan een webwinkel ons vragen om de review aan te passen of te verwijderen door middel van een moderatieverzoek. Als de webwinkel dit doet nemen we namens hen in de meeste gevallen contact op met de persoon die de review heeft achtergelaten.
  • Voor het publiceren en beheren van de review verwerken wij de volgende persoonsgegevens: de reviewtekst, je naam, IP-adres en e-mailadres. Optioneel kunnen ook het telefoonnummer en bestelde producten verwerkt worden. Er wordt gevraagd naar een ordernummer, maar het is niet verplicht om het in te vullen.
  • Je geeft ons toestemming voor het verwerken en publiceren van de bovenstaande persoonsgegevens bij het afgeven van jouw review.
  • Wij vinden het risico van de verwerking van deze persoonsgegevens gemiddeld.
  • Correspondentie wordt verzonden via e-mail (partners: Mandrill & SupportBee). Deze gegevens bewaren wij op een beveiligde database, de server staat in Nederland en een veilige backup staat in Zwitserland.
  • Wij bewaren deze gegevens voor onbepaalde tijd. Dat achten wij noodzakelijk vanuit het oogpunt van informatievoorziening aan jou als consument over de betrouwbaarheid van een webwinkel. Op jouw verzoek kunnen wij de review verwijderen. Je kunt altijd zelf jouw review aanpassen of verwijderen.