Eerlijke reviews, zo doen we dat!

Eerlijke reviews, zo doen we dat!

Je hebt er dagelijks mee te maken. Reviews! Leuke, grappige, niet leuke, oneerlijke en zelfs fake reviews worden soms geplaatst. We zijn er trots op dat we deel uitmaken van dit prachtig proces, maar soms komt er toch iets meer bij kijken.

Een nieuwe wet per 28 mei 2022

Daar is ie dan! Een nieuwe wet die ervoor moet zorgen dat alle reviews echt zijn. En dat is natuurlijk positief nieuws 😊 niemand wil fake reviews ontvangen, of lezen. Op 28 mei 2022 gaan er nieuwe regels voor reviews in, in dit blog kon je daar al wat over lezen.

Misschien weet je dit al, maar fake reviews worden niet alleen door consumenten geschreven. Helaas komt het ook wel eens voor dat webwinkeliers fake reviews (laten) plaatsen. Daar komt nu een eindelijk een einde aan! De nieuwe wet moet er voor zorgen dat zowel de webwinkel, als de consument beter beschermd is. Maak je gebruik van ons reviewsysteem? Hieronder lees je wat wij doen om alleen eerlijke reviews te verzamelen, en wat jij kunt doen om eerlijke reviews te verzamelen.

Wat doen wij om (onechte) fake reviews te bestrijden?

We maken gebruik van een Fake Review systeem

De nieuwe wet gaat nog in, maar we zijn al bekend met fake reviews. Daarom hebben we een systeem die fake reviews detecteert. Ons uitgangspunt is dat alle reviews eerlijk moeten zijn, zodat de consument een eerlijk beeld van een webwinkel heeft. Als er fake reviews tussen staan, krijgt de consument een vertekend beeld van de webwinkel. En dat is natuurlijk een no-go!

We vragen jouw klant om zijn of haar review te verifiëren

Nadat jouw klant een bestelling heeft geplaatst, sturen we een e-mail waarin we vragen om een review. Zo weten we zeker dat een ‘echte’ klant de review schrijft. Bij deze reviews staat ook dat het om een geverifieerde klant gaat. De klant moet dus een bestaande klant zijn, die iets bij je heeft gekocht of gebruik heeft gemaakt van jouw service(s). Via je ledenpagina kan er ook een review worden geschreven, bij deze reviews krijgt de klant na het schrijven van een review een verificatie e-mail. Als het niet om een echte klant gaat, kun je een moderatieverzoek indienen. Wij onderzoeken vervolgens of de review daadwerkelijk een fake review is. Zo ja, verwijderen we deze.

We hebben voorwaarden opgesteld waaraan een review moeten voldoen

In onze gebruikersvoorwaarden leggen we uit wat we van een review verwachten. En wat er eventueel gebeurt als jouw klant zich niet aan deze voorwaarden houdt. We vragen de klant bijvoorbeeld of de review aangepast kan worden. Maar als het om een fake review gaat die niet door een echte klant is geschreven, kun je op ons rekenen.

We maken geen onderscheid in negatieve en positieve reviews

Een klant laat een lage review achter terwijl jij je best doet voor de beste service! We begrijpen het, het is soms niet fair. En het is ook volkomen logisch dat je het liefst alleen maar positieve reviews ontvangt. Een consument mag zijn ervaring delen, ook al zorgt dit soms voor teleurstelling bij de webwinkelier. Hoe je hier het beste mee omgaat, lees je hier. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet is dat je als winkelier laat zien dat alle reviews worden geplaatst. Dus de leuke en positieve, maar ook de minder leuke en negatieve reviews. We plaatsen daarom alle reviews! Lage reviews plaatsen we wel eerst 14 dagen in quarantaine.

Alleen de consument, en wij (WebwinkelKeur) kunnen een review aanpassen

Eerlijkheid duurt het langst! Daarom kun je als webwinkelier zelf geen review aanpassen. De consument kan de review zelf aanpassen. Of wij doen dit als de review niet aan onze voorwaarden voldoet. We doen dit altijd in overleg met de consument.

Wat moet jij doen om eerlijke reviews te verzamelen?

Je denkt misschien, en nu? Wat moet ik zelf doen? Geen paniek, we hebben natuurlijk wat tips voor je verzameld 👇

Je kunt onderstaande tekst op je website plaatsen

We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service. Onze beoordelingen worden daarom, onpartijdig, beheerd door WebwinkelKeur.

WebwinkelKeur heeft maatregelen getroffen om de echtheid van reviews te garanderen. Welke maatregelen dit zijn lees je hier.

Onze klanten worden niet beloond voor het schrijven van reviews. Er worden geen kortingen of andere cadeautjes gegeven.We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service.

*Let op dat je de hyperlinkjes overneemt 😉

Bied geen kortingen of andere producten en services aan, in ruil voor een review

Soms zien we leuke en creatieve acties voorbij komen. Via ons reviewsysteem heb je de mogelijkheid om de tekst in jouw uitnodigingsmail aan te passen. Ook buiten ons systeem, op social media bijvoorbeeld, kun je dit aanbieden. Je zou denken dat dit een leuke manier is om reviews te verzamelen. Jouw klant krijgt er immers iets voor terug. Hoe lief dit ook bedoeld is, we raden je af om dit te doen. Als je dit toch wilt doen, moet je erbij zetten dat het om een gesponsorde review gaat.

Wij zijn blij met deze nieuwe wet, en we hopen dat jij dat ook bent. En nu weer verder met het verzamelen van reviews! 😊

Dag Gwendolyn.

Wat een goed initiatief om 1 euro over te maken naar Stichting Kinderen voor elke review die je krijgt. Op deze manier geef je de klant geen voordeel en dan mag het. Ga er vooral mee door dus!

Als ik de Europese regels goed begrijp, moet een winkel transparant zijn over het aanbieden van klantvoordelen in ruil voor een review én is het dus niet verboden om deze voordelen te bieden.

Begrijp ik het goed dat Webwinkelkeur er nu zelf voor kiest om nog een stap verder te gaan door het aanbieden van klantvoordelen helemaal te verbieden?

Dag Ruben,
Je hebt helemaal gelijk, strikt gezien is het niet verboden om voordelen te geven in ruil voor een review. Wij raden aan om dit niet langer te doen, je moet namelijk dan per review vermelden dat het om een gesponsorde review gaat.