Nieuwe regels voor webshops vanaf mei 2022

Tijdens de pandemie zijn we meer online gaan shoppen. In 2021 was dat al 9% meer dan het jaar ervoor. Niet alleen werd er bij Nederlandse webshops veel gekocht, maar buitenlandse webshops zagen hun omzet groeien. Maar een toename van online aankopen, betekent helaas ook een toename van oneerlijke handelspraktijken. Reden genoeg voor de Europese Unie om de touwtjes wat strakker aan te trekken met strengere regels. Maar wat dit betekent voor jou als webwinkelier? Je leest het in dit blog!

Het aantal aankopen over de grens neemt toe

De Europese Unie heeft richtlijnen opgesteld om consumenten in Europa te beschermen en een eerlijker speelveld te creëren tussen ondernemers op de Europese markt. De reden hiervoor is dat het aantal aankopen over de grens sterk toeneemt. Zo verkochten buitenlandse webwinkels in het eerste kwartaal van 2021 ruim 63% meer aan Nederlanders ten opzichte van het jaar ervoor. In andere landen zijn de regels niet altijd hetzelfde als in Nederland. Daarnaast is het voor consumenten niet altijd makkelijk te zien of zij shoppen bij een buitenlandse webwinkel. De webwinkels zijn meestal zo ingericht dat ze verschillende talen laten zien – iets wat snel voor verwarring kan zorgen.

Naar aanleiding van de nieuwe Europese richtlijnen heeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat een wet gemaakt voor webshops en platforms.  De nieuwe regels worden op 28 mei tegelijk in de hele EU ingevoerd. Maar welke regels zijn voor jou als Nederlandse webwinkelier belangrijk?

Het verbod op fake reviews

We hebben in een eerder blog al laten weten dat er een verbod gaat komen op fake reviews. Je bent als webwinkelier straks verplicht om transparant te zijn over waar jouw reviews vandaan komen – en of deze wel door ‘echte’ klanten zijn geplaatst. Maar dat ben jij natuurlijk allang als WebwinkelKeur-lid 😉. Het is jouw verantwoordelijkheid om te controleren of jouw reviews aan de nieuwe regels voldoen. Dit doe je door bijvoorbeeld het invoeren van een ordernummer verplicht te maken. Stuur je automatische reviews via WebwinkelKeur? Dan wordt het ordernummer van jouw klant automatisch gekoppeld aan de review – probleem opgelost. Doe je dit nog niet? Dan wordt het hoog tijd!

Ook moet je straks vermelden dat je alle reviews laat zien. Zowel positief als negatief.

Eerlijke van-voor-prijzen

We komen ze (helaas) vaak tegen: webwinkels die van-voor-prijzen hanteren die te mooi lijken om waar te zijn – en dit meestal ook zijn. Volgens de nieuwe regels mag je geen willekeurige prijs meer tonen bij het geven van kortingen. De ‘van’-prijs moet de laagste prijs zijn waarvoor je het product in de afgelopen 30 dagen hebt aangeboden. Deze regel moet ervoor zorgen dat je als verkoper de prijs niet voor een korte tijd omhoog kunt gooien zodat je over die hoge prijs een korting kunt geven en het prijsvoordeel enorm lijkt. Verkoop je beperkt houdbare producten? Dan wordt er een uitzondering gemaakt. Dit geldt ook voor oplopende kortingen op hetzelfde product.

Gepersonaliseerd aanbod

Misschien laat je een persoonlijk aanbod zien op basis van factoren zoals recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van je (potentiële) klant. Dan is het straks verplicht om hierover te informeren. Dit kun je doen met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.

Handhaving van de nieuwe regels voor webshops

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiele Markten (AFM) gaan vanaf mei 2022 controleren of je je als webwinkelier aan deze regels houdt. Samengevat gaat het om de volgende regels:

• je bent verplicht om transparant te zijn over waar jouw reviews vandaan komen – en of deze wel door ‘echte’ klanten zijn geplaatst;
  • je moet eerlijke van-voor-prijzen hanteren;
  • je moet het klanten laten weten als je hen een gepersonaliseerd aanbod laat zien.

Houd je je niet aan deze nieuwe regels, dan wordt dit gezien als oneerlijke handelspraktijken. Daarnaast is er een checklist opgesteld voor consumenten genaamd ‘Eerst checken, dan bestellen’. Deze checklist is natuurlijk ook handig voor jou als webwinkelier: je weet direct waar je op kunt scoren!

Dag Stijn,

Dat is een goede vraag, bedoel je hoe het door ons wordt gecontroleerd of door de ACM? Wanneer wij een webwinkel(her)keuren en veel afgeprijsde artikelen zien, dan wijzen we de webwinkel erop dat deze moet kunnen aantonen dat de producten eerder voor de ‘van’ prijs zijn verkocht. Vanaf mei zijn we hier nog strikter in.

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

Vriendelijke groet,

Marc

Hoe moet ik hier het woord gepersonaliseerd lezen? Is dat echt op basis van persoonlijke info of is dat ook wanneer je een aanbod doet op basis van producten die in orders vaak bij elkaar worden gekocht?

Dag Sander,

Met gepersonaliseerd wordt bedoeld of je klanten een gepersonaliseerd aanbod doet op basis van bijvoorbeeld recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende gegevens van de klant. Niet als je een algemeen aanbod doet op basis van artikelen die vaak bij elkaar worden gekocht. Het moet echt klantspecifiek zijn.

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

Vriendelijke groet,

Marc

Dag Stijn,

Bij de (her)keuringen wordt dit meegenomen, en als we het op een later moment zien dan wijzen we de webwinkel daar op. Het zal vooral de ACM en/of de AFM zijn die hierop, steekproefgewijs, controleert. Als je concurrenten lid van ons zijn dan worden ze hier ook op gecontroleerd. ^Marc