WebwinkelKeur

Een protest tegen de wildgroei aan keurmerken

De laatste tijd komen er steeds meer webwinkel keurmerken in omloop. Nu zijn we niet vies van een beetje concurrentie, het valt ons echter op dat deze nieuwe keurmerken zich op geen enkel punt onderscheiden. Hiermee komt er steeds meer commentaar op keurmerken dat deze enkel uit zijn op financieel gewin. Begrijpelijk!

Ook wij zien steeds meer keurmerken welke enkel uit zijn op het verkopen van hun keurmerk logo. Zowel stichtingen als gewone ondernemingen bieden keurmerken aan waar vooral de eigenaar beter van lijkt te worden.

Hoewel we zelf van mening zijn dat we toch meerwaarde kunnen bieden, begrijpen we ook de webwinkeliers welke weloverwogen de keuze maken om geen keurmerk te nemen. Als webwinkel is het dan belangrijk om deze keuze ook nadrukkelijk richting uw klant te communiceren. Voor deze webwinkeliers introduceren we GeenKeurmerk.nl .

GeenKeurmerk.nl is een site welke is gericht op zowel de consument als de webwinkelier. Middels het GeenKeurmerk.nl logo kan de winkelier de klant laten weten geen keurmerk te hanteren. De consument wordt hierbij voorzien van tips om toch veilig online te kunnen shoppen. Tevens bieden we de webwinkelier een korte checklist waarmee hij zijn eigen webwinkel kan controleren op juridische juistheid (althans de veel gemaakte fouten).

Doel van de site is vooral het bevorderen van het veilig online winkelen (ook zonder keurmerk) en het geven van een noodkreet tegen de aanhoudende stroom nieuwe keurmerken. Zelf proberen we ons in 2012 verder te onderscheiden met extra meerwaarde. Zelf hoop ik dan ook dat concurrentie dit ook zal doen, zo krijgen we een gezonde concurrentie gebaseerd op kwaliteit (en niet op enkel prijs).

Ook starten wij graag de (online) discussie op rondom de vraag hoe een keurmerk meerwaarde kan bieden. Voor de toekomst van keurmerken is het in ieder geval van belang dat er wat gaat veranderen! Wij ontvangen graag uw mening.

Mobiele versie afsluiten