De laatste tijd komen er steeds meer webwinkel keurmerken in omloop. Nu zijn we niet vies van een beetje concurrentie, het valt ons echter op dat deze nieuwe keurmerken zich op geen enkel punt onderscheiden. Hiermee komt er steeds meer commentaar op keurmerken dat deze enkel uit zijn op financieel gewin. Begrijpelijk!
Ook wij zien steeds meer keurmerken welke enkel uit zijn op het verkopen van hun keurmerk logo. Zowel stichtingen als gewone ondernemingen bieden keurmerken aan waar vooral de eigenaar beter van lijkt te worden.
Hoewel we zelf van mening zijn dat we toch meerwaarde kunnen bieden, begrijpen we ook de webwinkeliers welke weloverwogen de keuze maken om geen keurmerk te nemen. Als webwinkel is het dan belangrijk om deze keuze ook nadrukkelijk richting uw klant te communiceren. Voor deze webwinkeliers introduceren we GeenKeurmerk.nl .
GeenKeurmerk.nl is een site welke is gericht op zowel de consument als de webwinkelier. Middels het GeenKeurmerk.nl logo kan de winkelier de klant laten weten geen keurmerk te hanteren. De consument wordt hierbij voorzien van tips om toch veilig online te kunnen shoppen. Tevens bieden we de webwinkelier een korte checklist waarmee hij zijn eigen webwinkel kan controleren op juridische juistheid (althans de veel gemaakte fouten).
Doel van de site is vooral het bevorderen van het veilig online winkelen (ook zonder keurmerk) en het geven van een noodkreet tegen de aanhoudende stroom nieuwe keurmerken. Zelf proberen we ons in 2012 verder te onderscheiden met extra meerwaarde. Zelf hoop ik dan ook dat concurrentie dit ook zal doen, zo krijgen we een gezonde concurrentie gebaseerd op kwaliteit (en niet op enkel prijs).
Ook starten wij graag de (online) discussie op rondom de vraag hoe een keurmerk meerwaarde kan bieden. Voor de toekomst van keurmerken is het in ieder geval van belang dat er wat gaat veranderen! Wij ontvangen graag uw mening.
Reacties
Er zijn tientallen ‘keurmerken’ te bemachtigen waarvan sommige zelfs het lachen afroepen als je hun site bekijkt wat betreft ‘eisen’ die gesteld worden.
Als je dan toch een keurmerk biedt, lever dan een kwalitatieve lijst van goed onderzochte eisen. Tevens vindt ik het persoonlijk jammer dat een keurmerk logo slechts een grafisch object is. De bezoeker / klant haalt daar meestal weinig info uit en enige vorm van verificatie ontbreekt.
Zonde dat deze markt vervuild wordt door de zoveelste vorm van geldwinnerij
Zelf delen we de mening dat veel keurmerken weinig toevoegen. Zelf pakken we het dan ook anders aan met meer ruimte voor beoordeling van klanten en mysteryshoppers en is ons keurmerk (net als veel anderen) ook klikbaar, hiermee kan de consument dus wel de echtheid bepalen.
We zien dat je zelf ook actief bent, op welke manier geef je met project-wp zelf meerwaarde?
Door vijf verschillende keurmerken aan te bieden met elk hun eigen, specifieke doelstelling.
Door met tekst in plaats van enkel logo naar de bezoeker/klant snel duidelijk te maken wát er beveiligd is.
Door elk verstrekt keurmerk te voorzien van uniek nummer gekoppeld aan een certificaat van echtheid om valsheid te voorkomen. Elke bezoeker/klant kan het certificaat bekijken.
Door elk keurmerk te voorzien van een grondig onderzocht eisenpakket, wat exact aansluit bij het beoogde doel.
Door gebruik te maken van mij eigen ervaring op beveiligingsgebied kan ik elke specifieke eis op afstand controleren en verifiëren. Zodoende blijft elk keurmerk actueel, anders wordt het certificaat (tijdelijk) ingetrokken.
———————-
Mijn keurmerken zijn 100% klantgericht en bieden de bezoeker een flink stuk zekerheid. De ondernemer daarentegen levert een betrouwbare en veilige service, iets waar tegenwoordig bij online diensten erg veel behoefte aan is.