WebwinkelKeur

Geoblocking: wat betekent dit voor jou als webwinkelier?

verordening inzake verbod op geoblocking

Nu de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG / GDPR) in volle gang is, is het weer tijd voor een nieuwe verordening! Vanaf 3 december 2018 gaat een verordening inzake geoblocking van kracht. Geoblocking houdt in dat je een bepaalde groepen niet toelaat op je webwinkel op basis van geografie. Het is een discriminerende praktijk, omdat niet alle consumenten de mogelijkheid hebben om iets aan te schaffen op een webshop van een andere lidstaat. Dit gaat nu veranderen dankzij de nieuwe verordening. Je kunt overigens gerust ademhalen! De nieuwe verordening betekent namelijk niet dat je verplicht bent om in alle landen te leveren. 

Wat betekent geoblocking voor jou als webwinkelier?

Leuk zo’n nieuwe verordening, maar wat betekent dit eigenlijk voor jou als webwinkelier? Simpel gezegd: een webshop mag online consumenten niet meer discrimineren op basis van hun vestigingsplaats, verblijfplaats en nationaliteit. Op een rijtje betekent dit voor de webwinkelier:

Voorbeelden van wat wel mag:

Voorbeelden van wat niet mag:

 

“Het einde van ongerechtvaardigde geoblocking zal de keuze voor burgers die online winkelen aanzienlijk vergroten, en een sterke impuls geven aan e-commerce. De consumenten zullen op zoek kunnen gaan naar de beste koopjes binnen de interne markt.”

– Mevrouw Simson (Minister van Economische Zaken en Infrastructuur van Estland)

Wat valt er niet onder de verordening?

Dit zullen voornamelijk diensten zijn die toegang verlenen tot het gebruik van e-boeken, muziek, software, games of het streamen van muziek.  De Commissie zal dit soort diensten nog evalueren. Hierbuiten vallen ook de diensten als audiovisuele en financiële diensten van maatschappelijke aard. Twee jaar na intreding van het verbod op geoblocking zal de Commissie de interne markt evalueren en analyseren. Dit houdt in dat er na de evaluatie toch nieuwe regels kunnen komen op bijvoorbeeld de genoemde uitzonderingen.

Waarom het verbod op geoblocking?

Het is gebleken dat 15% van de Europese consument producten uit een webshop van een ander land aanschaft. Dit aantal is onder andere aan de lage kant dankzij geoblocking. Volgens mevrouw Pavlova heeft de consument, door een verbod op geoblocking, online meer keuze dan voorheen. Dat klinkt natuurlijk logisch. Dit betekent ook dat de consument op zoek kan gaan naar betere aanbiedingen, waar bedrijven hier weer op in kunnen spelen met ondernemingskansen. Hiermee wordt er voorkomen dat bepaalde leveranciers de informatie en prijzen van de webshop per land laten verschillen.

Het verbod op deze online discriminatie maakt deel uit van een strategie voor een digitale interne markt. Deze markt is al deels verwezenlijkt door de roamingstarieven van telefoons af te schaffen en de realisatie van grensoverschrijdende integratie van onlineabonnementen.

 

Mobiele versie afsluiten