Skip to content

Blog

Geoblocking: wat betekent dit voor jou als webwinkelier?

verordening inzake verbod op geoblocking

Geoblocking: wat betekent dit voor jou als webwinkelier?

Nu de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG / GDPR) in volle gang is, is het weer tijd voor een nieuwe verordening! Vanaf 3 december 2018 gaat een verordening inzake geoblocking van kracht. Geoblocking houdt in dat je een bepaalde groepen niet toelaat op je webwinkel op basis van geografie. Het is een discriminerende praktijk, omdat niet alle consumenten de mogelijkheid hebben om iets aan te schaffen op een webshop van een andere lidstaat. Dit gaat nu veranderen dankzij de nieuwe verordening. Je kunt overigens gerust ademhalen! De nieuwe verordening betekent namelijk niet dat je verplicht bent om in alle landen te leveren.

Wat betekent geoblocking voor jou als webwinkelier?

Leuk zo’n nieuwe verordening, maar wat betekent dit eigenlijk voor jou als webwinkelier? Simpel gezegd: een webshop mag online consumenten niet meer discrimineren op basis van hun vestigingsplaats, verblijfplaats en nationaliteit. Op een rijtje betekent dit voor de webwinkelier:

• Een consument mag niet omgeleid worden of (deels) toegang geweigerd worden tot de webshop op basis van nationaliteit of woonplaats.
  • Consumenten van buiten je leveringsgebieden mogen niet anders behandeld worden. Denk aan: aanbod, prijzen, betaalmethodes en voorwaarden.
  • Geen prijsdiscriminatie: je mag geen andere prijzen hanteren voor verschillende klanten bij hetzelfde product.
  • Wel prijsdifferentiatie: je mag wel andere prijzen hanteren als de kosten om het product te maken ook verschillen. Of als de hoogte van de btw van het leveringsland verschilt.
  • Je bent niet verplicht te leveren buiten je leveringsgebied, mits dit duidelijk staat vermeld in de webshop.
  • Een klant buiten je leveringsgebied moet wel de mogelijkheid hebben om het product op te kunnen halen of te verzenden naar een plek binnen je leveringsgebied.
  • Je hoeft geen garantie te geven dat producten geschikt of zelfs toegestaan zijn buiten het leveringsgebied van de webshop.

Voorbeelden van wat wel mag:

• Je levert enkel in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Dit staat tevens duidelijk vermeld op de website.
  • Je rekent voor de Nederlandse klanten €5,95 voor de verzending en voor Duitse klanten €8,95.

Voorbeelden van wat niet mag:

• Een klant vanuit Spanje komt op je webshop terecht en wordt direct doorgeleid naar je Spaanse domein (webshopX.es in plaats van webshopX.nl). Je zou de klant een melding kunnen tonen met dat je ook een Spaanstalige versie hebt van de webshop.
  • Product X kost voor Nederlandse klanten €100,- en voor Duitse klanten €110,- terwijl de kosten voor het maken van het product dezelfde zijn.

“Het einde van ongerechtvaardigde geoblocking zal de keuze voor burgers die online winkelen aanzienlijk vergroten, en een sterke impuls geven aan e-commerce. De consumenten zullen op zoek kunnen gaan naar de beste koopjes binnen de interne markt.”

– Mevrouw Simson (Minister van Economische Zaken en Infrastructuur van Estland)

Wat valt er niet onder de verordening?

Dit zullen voornamelijk diensten zijn die toegang verlenen tot het gebruik van e-boeken, muziek, software, games of het streamen van muziek.  De Commissie zal dit soort diensten nog evalueren. Hierbuiten vallen ook de diensten als audiovisuele en financiële diensten van maatschappelijke aard. Twee jaar na intreding van het verbod op geoblocking zal de Commissie de interne markt evalueren en analyseren. Dit houdt in dat er na de evaluatie toch nieuwe regels kunnen komen op bijvoorbeeld de genoemde uitzonderingen.

Waarom het verbod op geoblocking?

Het is gebleken dat 15% van de Europese consument producten uit een webshop van een ander land aanschaft. Dit aantal is onder andere aan de lage kant dankzij geoblocking. Volgens mevrouw Pavlova heeft de consument, door een verbod op geoblocking, online meer keuze dan voorheen. Dat klinkt natuurlijk logisch. Dit betekent ook dat de consument op zoek kan gaan naar betere aanbiedingen, waar bedrijven hier weer op in kunnen spelen met ondernemingskansen. Hiermee wordt er voorkomen dat bepaalde leveranciers de informatie en prijzen van de webshop per land laten verschillen.

Het verbod op deze online discriminatie maakt deel uit van een strategie voor een digitale interne markt. Deze markt is al deels verwezenlijkt door de roamingstarieven van telefoons af te schaffen en de realisatie van grensoverschrijdende integratie van onlineabonnementen.

verordening inzake verbod op geoblocking

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

Reacties

Mijn accountants gaan niet akkoord met handel in landen waar corruptie en witwassen veel voorkomen, kan en ga ik dus ook niet aan leveren. Ik heb dan ook op mijn site vermeld staan dat mijn services niet in elk land beschikbaar zijn. Helder genoeg lijkt me; als er bij de checkout staat dat er geen betaalmogelijkheid is weet een klant of prospect genoeg. Goed stukje trouwens!

Je hoeft gelukkig niet overal te leveren als je dat niet wilt. Wel moet je dat duidelijk vermelden en mag je geen andere voorwaarden stellen voor andere landen. Op basis van wat je aangeeft denk ik dus dat je niks mis doet…

Goed stuk en erg helder. Ik vraag mij alleen af of het vermelden van het leveringsgebied bij de verzendkosten pagina voldoende is of dat dit ook elders op de webshop vermeld moet worden. Wat is de beste plek hiervoor? Overigens kunnen klanten net als bij dhr. Flem bij de checkout snel opmerken dat mijn leveringsgebied alleen Nederland is. Wel heb ik vermeld bij de verzendkosten pagina , dat bewoners afkomstig van buiten Nederland contact kunnen opnemen als zij iets in mijn webwinkel gezien hebben.

Ik heb hiervoor geen specifieke regelgeving gevonden. Maar wij hanteren altijd de regel “wees zo duidelijk mogelijk”. Ik zou dus als je een pagina “Verzending & Verzendkosten” hebt, daar ook duidelijk het leveringsgebied vermelden. Zo voorkom je in ieder geval teleurstelling of onduidelijkheid.

Ik denk dat je dit in jouw geval nu duidelijk doet…

Hoe gaat dit gelden in relatie met accijnsgoederen waarvoor een apart regime geldt met betrekking tot accijns- en btw-niveau’s die per land verschillend zijn?

Er is niks specifiek gesteld rondom accijnsgoederen. Er gelden dus dezelfde regels die nu ook al gelden voor zulke goederen.

Voor de duidelijkheid, je bent niet verplicht om internationaal te leveren. Je mag best zelf bepalen alleen in Nederland te leveren. Het gaat echt om discriminatie op basis van land.

De uiteindelijke prijzen mogen dus best iets afwijken door bijvoorbeeld andere accijnzen, btw, verzending of andere belastingen per land. Het gaat er alleen om dat je niet mag discrimineren op basis van land. Je mag dus niet heel andere prijzen rekenen voor bepaalde landen of automatisch klanten uit een bepaald land doorsturen naar een andere webwinkel zonder melding.

Ook wordt de BTW regelgeving in de toekomst ook versimpeld. Kort door de bocht ga je dan gewoon aangifte doen van BTW in je eigen land, waarbij je wel de BTW tarieven van de betreffende landen berekend aan de consument. Dit staat voor rond 2021 op de agenda. Daarover in de toekomst meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *