WebwinkelKeur

Heb je een échte of een nep barcode?

ean-code

Hoe zorgen we ervoor dat we miljoenen producten van tienduizenden aanbieders makkelijk van  elkaar kunnen onderscheiden? Simpel! Door een unieke geregistreerde barcode te koppelen aan een product.
Als een klant jouw teddybeer bij bol.com bestelt, wil je niet dat hij een nagelschaar krijgt. Logisch toch? Met uniek geregistreerde identificatienummers weet iedereen precies om welk product het gaat en wie het verkoopt.


EAN-codes vormen ‘de taal van online verkopers’. Vergelijk het met IP-adressen: iedereen op internet heeft dat unieke IP-adres. Zo functioneert het internet. En zo laten EAN-codes de verkoop van producten beter functioneren. Zeven keer ‘Dit Moet Je Weten’ van barcodes:

1. Heb je altijd officiële geregistreerde barcodes nodig?

Nee, als je alleen in je eigen webshop producten wilt verkopen, kun je zelf codes verzinnen. Of als je niet wilt groeien of je eigen gesloten logistieke systeem hebt. Maar als je de taal van de business wilt spreken en meer consumenten wilt bereiken, dan heb je toch écht een officieel geregistreerde barcode nodig.

2. Verkoopplatformen vragen om officiële barcodes

Bol.com op haar website: “Wil je een uniek of nieuw artikel verkopen via bol.com, maar heb je geen EAN-code? Dan kun je die aanschaffen bij GS1. Dan ben je automatisch de eerste partner die dit artikel verkoopt via bol.com.” Ook marktplaatsen als Amazon, eBay, Beslist.nl, Google en Alibaba vragen om EAN-nummers van GS1.

3. Optimaliseren online zichtbaarheid van producten

De unieke productnummers uit de barcode helpen webshops bij het optimaliseren van de zichtbaarheid van een product in zoekmachines. Een teddybeer en een nagelschaar met hetzelfde artikelnummer levert veel ruis op bij zoekresultaten.

4. Voorkom gedoe! Geen goede code: jouw product gaat uit de webshop

Als je barcodes aanschaft bij een andere aanbieder dan GS1, kun je jezelf flink in de vingers snijden, omdat online marktplaatsen alleen officieel geregistreerde barcodes willen. En ze gaan steeds vaker controleren of je een échte barcode hebt. Heb je die niet, dan word je van het schap gegooid.

5. EAN-codes voor online èn in de winkel

Denk niet dat GS1 alleen barcodes heeft voor in de winkel en andere aanbieders puur voor online retail. Stel je een distributiecentrum voor met speciale barcodes voor het online kanaal en andere codes voor in de winkel. Dat zou raar zijn. De unieke artikelnummers spelen een rol in unieke identificatie wereldwijd, over alle verkoopkanalen heen en ze helpen o.a. bij voorraadbeheer, inkoop en orderpicking.

6. GS1 is het enige uitgiftepunt voor unieke productnummers 

Als je een product gaat verkopen heb je die barcode nodig. Op Google zie je verschillende aanbieders. Waar moet je nu zijn? Wist je dat er één officiële uitgever van barcodes is? Want net zoals je alleen van de Belastingdienst een btw-nummer krijgt, geeft GS1 als enige unieke geregistreerde identificatie uit. Deze barcode is het paspoort voor jouw product.

7. Barcodes bij GS1 zijn duurder dan bij andere aanbieders

Natuurlijk is het begrijpelijk dat je als (beginnend) ondernemer wordt verleidt om een goedkope(re) barcode te kopen. Er zijn dan ook barcode-aanbieders die daarop inspelen door zelf codes te verzinnen of op te kopen bij GS1 en die goedkoop aanbieden. Het kan dan zijn dat diezelfde codes door GS1 worden uitgegeven aan een ander bedrijf. Jouw product is dan niet meer te herkennen als dat unieke product. En de kosten van echte, unieke GS1 nummers? Die zijn te overzien: 10 productnummers kosten jaarlijks maar 55 euro.

Mobiele versie afsluiten